hanneaasbak Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Er det 1 by eg virkelig elsker,er det London !!! Siden eg var 15 har eg drømt om å reise dit! Eg he begynt å planlegge litt.Greitt å være tidlig ute og ha så mye informasjon som mulig. Eg skal til London til sommeren og driver med å samle informasjon,men trenger litt hjelp av dere! Eg he finni ut hva eg skal finne på i London.Samla informasjon om dei forskjellige stedene eg skal på,billettpriser og sånt. *London Eye. *Big Ben *Hyde Park *Buckingham Palace *Madame Tussauds *Tower of London *Westminster Abbey *British Museum *Houses of Parliament *Victoria and albert museum *(skal så klart se på når garden bytter vaktskiftet ! <3) *Bar? Tenkte å være i London i 1 uke,siden eg først er der! Rekker vel å se alt som står der da? Tenkte å nyte dagene uten stress og ikkje se alt på ein gang ^^ Vet dere hvordan; *T-banen fungerer?Priser?Hvordan betale på T-Banen? *Bussen? betaler man på samme måte som i Norge?Pris? *Shopping?klær?souvenirer (vet om en,ligger ved London Eye)? *Cafe? bilige,dyre?koster? *Valuta? Pund? *Vaksine før reise? *Strand?bade? *Pass?reiseforsikring?annen forsikring? *Hotell/motell? Pris? *Bytte fly underveis? *Skikk og bruk? Hvordan kle seg i London?Kler de seg på samme måte som nordmenn? He søkt litt på nettet,men funnet to heilt forskjellige svar! Eg he aldri tatt fly før.Så det eg lurer på er hvordan pakke smart.Tenkte å ta med en bag og 1 håndveske. Burde eg ha med 1 veske til,i tilfelle eg kjøper noe? Det er mye å tenke på første gang man skal ta fly og reise aleine med ei venninne til utlandet. Hadde vært lærerikt hvis noen av dere som leser dette har vært i London før og kunne gitt meg tips om steder eg burde se og gjøre! Eg liker å ha oversikt,ha planlagt til minste detalj,sånn at eg ikkje havner på villspor. Var mye spørsmål og håper på gode svar ! Mvh Hanne Aasbak:) Endret 2. januar 2010 av hanneaasbak Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Vet dere hvordan;*T-banen fungerer?Priser?Hvordan betale på T-Banen? *Bussen? betaler man på samme måte som i Norge?Pris? T-banen fungerer glimrende. Man hopper på og hopper av. Kombinerer ruter, slik at en kommer der en vil. Bussene går til dels "på tvers" av T-banen og dermed får en dekket det aller meste av byen.Billettsystemet er felles. Du kan betale enkeltturer, men det mest fornuftige er å kjøpe et pass for 1, 3 eller 7 dager. Du kan også kjøpe verdikort (Oyster Card), men dette er neppe det mest passende for kortidsopphold. *Shopping?klær?souvenirer (vet om en,ligger ved London Eye)?Souvenir er like simple i London som de fleste andre steder og like lette å finne. *Cafe? bilige,dyre?koster?Det finnes haugevis. Muligens ikke så billig som du tenkte deg, men billigere enn i Norge.Ikke glem pubene. De er langt mer et samlingssted enn her hjemme. *Valuta? Pund?Pundet ligger stort sett mellom 9 og 10 kroner (9.30 for tiden).Min erfaring er at det er greiest å betale med kredittkort, men ta ut kontanter med bankkort med Visa. Dette gir minst gebyrer. Butikkene har betalingsautomater, men det er ikke like godt utbygget i eksempelvis drosjer som i Norge. Derfor er det greit å ha litt kontanter i lommen når en ankommer. *Vaksine før reise?Nei, ikke annet enn det du trenger her hjemme. *Strand?bade?Hvorfor vil du bade når du er i en by der du uansett ikke kan rekke å se halvparten av det interessante? *Pass?reiseforsikring?annen forsikring?Du må ha pass.Selve reisen (fly og hotell) er det greit å bestille med et kredittkort som har reise og avbestillingsforsikring. Sjekk om kortet dekker tilstrekkelig og sjekk hva ditt, eller familiens forsikringsselskap, kan tilby. Annen forsikring *(enn reiseforsikring) skulle du ikke ha bruk for, med mindre du skal leie bil. Noe en ikke trenger i selve London. *Hotell/motell? Pris?Varierer sterkt, men London er ikke noen billig by å overnatte i. Du bør regne med norske priser (eller mer). Hotellrommene er forholdsvis små, men det er heller ikke her du kommer til å tilbringe tiden. Har selv bestilt her for min kommende tur. Andre har nok bedre oversikt over billigere overnatting.Selvfølgelig greit å bo nær Oxford Street etc. men med den gode T-bane og buss-dekningen er ikke dette noe problem. Sjekk gjerne med Tripdvisor om du finner andre hoteller, moteller eller Bed & Breakfast, men husk at alle overnattingssteder har hatt gjester som ikke har vært fornøyde. For meg betyr renslighet og støy mest og deetter service. Tripadvisor har også en del generell informasjon om de største reisemålene. *Bytte fly underveis?Det er verdt noen kroner å slippe flybytte. Spesielt på hjemturen, ettersom du må passere tollen på den første flyplassen du kommer til og derme må sjekke ut bagasjen for å sjekke den inn igjen. Gatwick og Stansted ligger et stykke utenfor sentrum, men begge har eksprestog inn til sentrum. Enkelt og greit. Billetter kan kjøpes før påstigning eller via nettet på fohånd. Eg he aldri tatt fly før.Så det eg lurer på er hvordan pakke smart.Tenkte å ta med en bag og 1 håndveske. Burde eg ha med 1 veske til,i tilfelle eg kjøper noe?Det høres fornuftig ut. Jeg tar som regel med en ekstra bag eller koffert (i den ene jeg reiser ut med) på slike turer. Det er mye å tenke på første gang man skal ta fly og reise aleine med ei venninne til utlandet.Hadde vært lærerikt hvis noen av dere som leser dette har vært i London før og kunne gitt meg tips om steder eg burde se og gjøre! Jeg har et standardråd angående slike turer: Ikke prøv å få sett alt. Ta deg tid til å nyte atmosfæren. London er en by du kan besøke igjen. I tillegg anbefales en tur innom en av markedene: Covent Garden, Portobello (lørdager), Camden, Greenwich. En sithseeing-tur kan være greit. En musikal er nesten et must når en er i London. Det er mye å velge i. Eg liker å ha oversikt,ha planlagt til minste detalj,sånn at eg ikkje havner på villspor.Enig der. Reisehåndbøker er greit. For London finnes det et godt utvalg her hjemme, men husk at det ikke er mva på import at bøker (så lenge det ikke er noe anet i pakken), slik at du kan bestiller fra eksempelvis amazon.co.uk. Kjøp oppdaterte bøker. Det har lite for seg å spare noen tiere og dermed ende opp med foreldet informasjon. Det finnes også mye informasjon på nettet. London har vært oppe en del ganger her på forumet og du kan nok finne ut en del ved å søke her. Spør gjerne mer spesifikt om du har noe mer du lurer på, eller om noe av det jeg har skrevet er uklart. Sam Lenke til kommentar
Eunos Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Kom hjem fra London i dag, og mitt tips er hvertfall å kjøpe biletter til diverse attraksjoner på forhånd via nettet. Sparer deg for mye kø.. Ellers ville jeg begynt å se etter hotell, vi sparte rundt 9000,- på å bestille 2,5 mnd i forvveien (4stk) Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Reiser selv snart til London og betalte 693 for flyreisa t/r med Norwegian, samt reservasjon for to netter på dette hotellet for £58. Jeg synes dermed det er litt feil å si at London ikke er en billig by å overnatte i, jeg mener det er ganske overdrevent de som hevder at London generelt er dyrt. Tør man å gå andre steder enn akkurat hovedårene finner man mange billige pub'er og restauranter. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg synes dermed det er litt feil å si at London ikke er en billig by å overnatte i Jeg var nok litt bastant i den forbindelse og det kommer selvsagt ann på standard, beliggenhet og ikke minst sesong. Husk at hoteler i London (og utlandet generelt) svært ofte er uten frokost. London har imidlertid et langt større spenn i standard enn det vi finner her hjemme. Jeg endte på £99 for tomroms "leilighet" for meg og mine sønner i mai og er godt fornøyd med det. (Link i forrige innlegg) Jeg brukte forøvrig bare noen minutter på å finne helt kurrante hotelrom (kjede) i Oslo til 645 per natt i februar, inklusive frokost. Må legge til at det ser ut til at du har vært dyktig i prisjakten og at jeg gjerne vil ha en tilbakemelding på standarden og servicen på dette hotellet. (Ser at kommentarene på tripadvisor er varierende) Sam Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg synes dermed det er litt feil å si at London ikke er en billig by å overnatte i Jeg var nok litt bastant i den forbindelse og det kommer selvsagt ann på standard, beliggenhet og ikke minst sesong. Husk at hoteler i London (og utlandet generelt) svært ofte er uten frokost. London har imidlertid et langt større spenn i standard enn det vi finner her hjemme. Jeg endte på £99 for tomroms "leilighet" for meg og mine sønner i mai og er godt fornøyd med det. (Link i forrige innlegg) Jeg brukte forøvrig bare noen minutter på å finne helt kurrante hotelrom (kjede) i Oslo til 645 per natt i februar, inklusive frokost. Må legge til at det ser ut til at du har vært dyktig i prisjakten og at jeg gjerne vil ha en tilbakemelding på standarden og servicen på dette hotellet. (Ser at kommentarene på tripadvisor er varierende) Sam Jepp, jeg trålet nettet en god stund, men det er ikke umulig å finne et hotell til en bra pris. Jeg skal komme tilbake til deg angående stedet, jeg er spent selv. Etter å ha vært i London to ganger før var nemlig god beliggenhet og frokost inkludert veldig viktig for meg. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvordan var hotellet, yvonne2? Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Er faktisk veldig fornøyd med hotellet. Det var et tostjernes hotell, så da er jo standarden deretter, ergo måtte man dele dusj og toalett. MEN, jeg kunne fint reist tilbake. Veldig renslig hotell, god pris og ikke minst: fantastisk beliggenhet. Hotellrommet var ganske stort, da med egen vask. Det er også slik at hver etasje har egen do og dusj, og da er det maks tre-fire rom som deler. Hotellet ligger i flotte omgivelser, rolig boligstrøk, forøvrig stille hotell, noe lytt på hotellet, men ikke slik at det er veldig forstyrrende. Hotellet var som sagt stille, ikke mange gjester da jeg var der, så fint sånn sett. Vil bare si det, jeg er en person som liker å ha det komfortabelt på reiser, jeg er ikke glad i f.eks å dele bad, men her gjorde meg absolutt ingen ting. Eneste jeg syntes trakk ned litt, men som man må regne med når man er i England: vanvittige trapper av en annen verden. Jeg bodde i 6. etasje, men pga "mellometasjer" vil jeg tro jeg egentlig bodde i 12 etasje. Og de trappene var så lange og bratte at man bør ha god balanse. Et salig slit var det også å få kofferten opp trappene, jeg måtte dytte den foran meg og stå på kne bak siden de trappene var så sinnsykt bratte og lange. Utover det har jeg ingenting å klage på. Anyway, tok meg maks 10 min å gå til Victoria st (om man tar seg veeeeldig god tid), hotellet ligger også i nærheten av vanlig supermarked, restauranter og kort vei til alle serverdigheter. Neste gang jeg skal til London blir det kanskje samme hotell. Endret 30. januar 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Du kan betale enkeltturer, men det mest fornuftige er å kjøpe et pass for 1, 3 eller 7 dager. Du kan også kjøpe verdikort (Oyster Card), men dette er neppe det mest passende for kortidsopphold. Koster bare £3 eller så for å kjøpe Oyster Card, og du fyller på så lite du vil – ville ikke nølt med å kjøpe det også om en planlegger en tur som ikke varer så mange dagene. Langt enklere å ha med å gjøre, og man beholder jo kortet til neste tur. Ligger forresten noen små, ikke alt for dyre hoteller i Bloomsbury (og noen som knapt er gratis, men vel verdt prisen – Montague on the Gardens er min favoritt i området). Synes det er et ganske ålreit område å bo i – svært sentralt, samtidig som det er rolig. Chelsea er også ålreit om man klarer å leve med en absurd andel rike utlendinger, men der er det lenge siden jeg har bodd i annet enn egen leilighet, så har ingen konkrete anbefalinger. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Takker for svar, Yvonne. Har selv bodd på Enrico hotell ikke så langt unna hotellet der du har bodd, var selv 5-10 min spasertur til Victoria station. Blir snart en tur til London for meg i mars, har bestemt meg for et av hotellene i Gower street. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Angående Oyster Card, så får man kjøpt det med ukespass. Veldig greit å ha det i lommeboken og bare holde den over for å komme inn, fremfor å finne klippekortet, trykke ned osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå