Gå til innhold

Matematikk R1 og Fysikk 1

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk.

Nå er det 1. januar (godt nyttår forresten), og da kan jeg endelig melde meg opp til to fag jeg må ta.

Matematikk R1/2MX

og Fysikk 1/2FY

Og i den anledning har jeg selvsagt noen spørsmål angående dette.

1. Kan jeg ta eksamen hvor som helst?

2. Må jeg følge reform 94, da dette er reformen jeg gikk etter på skolen?

Jeg har ikke hatt fagene før, og har heller aldri tatt en privatisteksamen.

Takk for hjelpen.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta eksamen hvor som helst. Jeg har selv tatt eksamen i Bergen, selv om jeg har bostedsadresse i Stavanger. Bare pass på at du har med kompetansebeviset du får i postkassen når du skal få nytt vitnemål utstedt. De forskjellige fylkeskommunene har ikke oversikt over hvilke eksamener du har avlagt utenfor fylket. :)

Det er ikke mulig å ta eksamen i R94-variantene 2MX og 2FY lenger. Derfor melder du deg opp til R1 og Fysikk1 i Kunnskapsløftet. Disse får du da ført opp som 2MX og 2FY på vitnemålet med en liten parantes om at eksamen er avlagt ihht. Kunnskapsløftet. Pensum er relativt likt, så du kan bruke de samme bøkene, men da vil du ende opp med å lese en del unødvendig stoff – i tillegg til å måtte spe på med stoff fra andre kilder.

Selv har jeg brukt læreverkene Sinus fra Cappelen. I fysikk har jeg brukt både RST og ERGO – akkurat der holder jeg en knapp på ERGO. :)

Endret av Scooby snacks
Lenke til kommentar
Du kan ta eksamen hvor som helst. Jeg har selv tatt eksamen i Bergen, selv om jeg har bostedsadresse i Stavanger. Bare pass på at du har med kompetansebeviset du får i postkassen når du skal få nytt vitnemål utstedt. De forskjellige fylkeskommunene har ikke oversikt over hvilke eksamener du har avlagt utenfor fylket. :)

Det er ikke mulig å ta eksamen i R94-variantene 2MX og 2FY lenger. Derfor melder du deg opp til R1 og Fysikk1 i Kunnskapsløftet. Disse får du da ført opp som 2MX og 2FY på vitnemålet med en liten parantes om at eksamen er avlagt ihht. Kunnskapsløftet. Pensum er relativt likt, så du kan bruke de samme bøkene, men da vil du ende opp med å lese en del unødvendig stoff – i tillegg til å måtte spe på med stoff fra andre kilder.

Selv har jeg brukt læreverkene Sinus fra Cappelen. I fysikk har jeg brukt både RST og ERGO – akkurat der holder jeg en knapp på ERGO. :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
I Fysikk 1 trenger du ikkje ha med leseliste. http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkesko...samenskontoret/

Fysikk 1 eksamenen er munnlig/praktisk. Dvs at det i tillegg til utspørring er ett praktisk innslag der du enten skal forklare ett forsøk eller utføre det. Lykke til ;)

Oi, det kan bli spennende å utføre ting jeg ikke har testet ut før, for første gang på eksamen :D

Takk :)

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

1. Kan jeg ta eksamen hvor som helst?

2. Må jeg følge reform 94, da dette er reformen jeg gikk etter på skolen?

Dersom du melder deg opp som privatist gjør du det i ditt fylke. Du kan "ønske" deg til å ta eksamenen ved en bestemt skole, ofte innfries dette, men det er ingen garanti. Kan også hende at du får ordnet slik at du kan ta eksamen i et annet fylke, dersom du har flyttet, eller ønsker det av andre årsaker.

Det er lettest å ta fagene etter din egen reform (for vitnemålet sin del, og fordi det er samme pensum som da du tok faget) , men våren 2010 er siste frist for å ta fag fra reform 94. Etter dette tar du fag etter kunnskapsløftet. Fagkodene konverteres da til å passe inn på ditt ref 94-vitnemål. Det mases overalt om at du ikke kan blande, men dette er tull. Fagkodene kan ikke blandes, men de konverteres uansett. Din siste skole tar seg av dette.

En fordel med noen kunnskapsløfte-eksamener er at alle hjelpemidler er tillatt på mange av dem. Husk at oppgavene blir deretter! Jeg valgte å ta norsk skriftlig etter reform 94 etter å ha sett på eksamensoppgaver i begge reformene. Jeg valgte derimot å ta kroppsøvingseksamen i kunnskapsløftet, da den er kun skriftlig ;) Prøv å undersøk for de enkelte fagene du skal ta.

lykke til!

"Akkurat nå går jeg 1mk, skal ta påbyggning og skal gå et fjerde år hvor jeg tar de realfagene jeg trenger. På Samordnaopptak står det at du må ha 63 studiepoeng, noe som tilsvarer 6,3 i snitt om jeg ikke tar feil. Mener du får 2 studie poeng for realfag, men skjønner ikke helt hvordan det er mulig å ha 63 studiepoeng på primærvitnemålet? "

Du kan få opptil 4 realfagspoeng etter den nye ordningen.

Ble noe rot med siteringen. Beklager at det ble uoversiktlig.

Endret av finkk
Lenke til kommentar

Har vært på biblioteket og lånt med bøker.

Selvsagt hadde verken Fysikk 1 eller Matematikk R1, men de hadde 2FY og 3MZ.

Jeg bladde litt i bøkene og kom frem til at det er de som tilsvarer R1 og F1. Stemmer dette?

Jeg fant ingen 3MZ eller 2FY på privatistweb, kun R1 og F1, men dette skal vel ikke by på noen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...