nst Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg er ute etter et nytt 3mpix kamera, jeg er ute etter best bildekvalitet og lavt strømforbruk. Har sett på Canon A70. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Canon ixus v3!!!!!!! koster muligens litt ekstra men er verdt det!!! Lenke til kommentar
nst Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har tenkt på det, meneh det med 2x zoom var skuffende. Er et egentlig nok? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 eg har det alltid med meg pga størrelsen. og det hadde ikke skada med meir zoom men det er ikke noe problem, der går fint and å bruke digital zoomen so lenge du ikkje skal printe i A4... eg kan maile over eit bilde viss du vil. ps 1,3mb! Lenke til kommentar
nst Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Hei! Det med zoom'en er pokker så irriterende ass.. Det som er enda bedre med V3, enn A70 er at man får med oppladdbart batteri med på kjøpet, lader og veske. Jeg vet forsatt ikke. Blir nok ikke å trenge no særlig med zoom.. Kanskje jeg burde gå for et speilrefleks analogt APS kamera? Selges jo for bare 700kr Du kan gjerne maile meg bildet til [email protected]. Takk Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Kjøp heller Nikon 3100 eller Canon A70 Lenke til kommentar
Pug Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg har bestlit meg Casio Exilim EX-Z3... Kan jo skrive litt om det når jeg har testa det i et par dager... Blir litt vanskelig i løpet av uka som kommer nå da.... Skal ha muntlig eksamen. Koster i underkant av 4000,- Jeg bestilte det for 3850,- Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Canon A70 er nok et ganske trygt valg. Kom meget bra ut i en "stortest" i Aftenposten forleden. MLW Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Du kan lese den testen som mlw refererer til. Men jeg vil tro at du vil like IXUS V3 også veldig bra. Jeg prioriterte også zoom da jeg skulle kjøpe mitt første digikamera, men jeg bruker den sporadisk. Dessuten blir kameraet tregere å autofokusere med med zoom-linse. A70 fikk da 6 i terningkast i AP-testen, men vinneren der var Minolta Dimage Xi... Jeg er ikke helt sikker på prisen på den, men det var nok noe mer. Æsh... Du kan umulig gjøre et dårlig kjøp. En av disse vil gjøre seg: Canon Ixus v3 Canon A70 Minolta Dimage Xi Casio Exilim OG: unnskyld at jeg er frekk, men "Kanskje jeg burde gå for et speilrefleks analogt APS kamera? Selges jo for bare 700kr :P" APS står for advanced photo system (også kalt advantix) og er 24mm film innpakket i de spesielle rullene som ikke trenger å festes eller tilbakespoles manuelt. 24mm vs 35mm gir også dårligere oppløsning --> altså et konsumentprodukt (konsument er et skjellsord på akam.no siden disse brukerne ligger under amatørene:)) Dermed finnes det ikke speilreflekser til denne typen film. lykke til! Lenke til kommentar
raysv Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Noen som veit hvilket nummer av aftenposten denne testen som dere snakker om var i? Har prøvd og søke litt på aftenposten.no men der fant jeg heller lite:/ Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 http://www.aftenposten.no/forbruker/ - Under "Minolta best i digital-test" velger du "Bildeserie: Best i test". Lenke til kommentar
2roll Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 ....... Dermed finnes det ikke speilreflekser til denne typen film. lykke til! Neivel, hva med Canon IX-serien da? Ikke at jeg anbefaler å kjøpe APS SLR, men de finnes. Videre så er det vel liten tvil om at linsa på A70 (A60) har bedre optisk kvalitet enn IXUS'en. Dersom man ikke har brukt for den kompakte størrelsen så er det dumt å velge IXUS'en. Ønsker man derimot et svært kompakt kamera er vel exilim'en, ixus'en og minolta xi noe å fundere på. Hvis størrelsen ikke er avgjørende så er bl.a. A70 og Coolpix3100 gode kanidater. Så til deg mlwirak: Synes det er rart at du henviser til en test i Aftenposten. Testen gir ingen skikkelige forklaringer på hvorfor kameraene skårer som de gjør og ingen testbilder. Kunne like gjerne vært gjort på Nille. Som moderator så synes jeg du har et ansvar for å fortelle brukerene om seriøse teststeder, med kvalifiserte fotografer bak spakene. Grunnen til at kameraer får så forskjellige resultater er jo at brukere legger vekt på forskjellige ting. Hva testeren legger vekt på må fram, dersom man skal ha en test som gir mening. Personlig favoritt er www.digit.no Spesielt god på å vurdere optisk kvalitet og blitz. Men dessverre få/sjeldne tester. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 oisann.. Beklager, visste virkelig ikke at det fantes aps-speilrefleks. Men når det kommer til kameratester er da virkelig akamera langt mer troverdige enn digit.no? Thon er en dyktig og erfaren fotograf, men han gir 95% av kameraene som testes mellom 80 og 85% i karakter. Dette synes jeg er svært forvirrende. At alle kamera ligger såpass høyt på karakterskalaen menes nok å si at det ikke er mulig å gjøre et skikkelig dårlig kjøp i dette markedet i dag. LIKEVEL mener jeg det er viktig å peke på områder ved kameraet som skiller seg spesielt ut. akamera.no har som vi vet fått mye bråk for at de gir kamera med relativt sett god oppløsning bare karakter 6 eller 7. Jeg synes i alle fall det er en mer relevant måte å måle på. Vi skal jo tross alt skille dårlige kamera fra de gode, og i dag er det INGEN produsenter som har en GOD grunn til å lage et mindre bra kamera. Testen i aftenposten refererte forresten til så gode kilder som det omtrent går an å få. Det var visst et ingeniørfirma som målte reell oppløsning og sånn. Jeg stoler også mer på Aftenposten enn VG, dagbladet og alle fjernsynskanaler for å si det sånn. Uansett: smaken er som baken, delt og full av dritt (tror det var det dem sa i Pyton en gang) Det var ikke meningen å prøve å starte en krig her, men akamera er en fantastisk ressurs for både konsumenter, amatører og proffer mens digit.no er mest for amatører og proffer. god sommer! Lenke til kommentar
2roll Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 For sent!! Krigen er i gang:-) Neida. Du har no rett i at det fleste kameraene for gode karakterer fordi nivået generellt er bra. Men jeg savner også bedre bruk av karakterskalaen. Helst ser jeg at man dropper karakterer. Da tvinger man folk (fehuer) til å tenke selv. Ellers så bruker jo alltid Digit testbilder for å vise hva han mener. Så kan man bedømme selv. Aftenpostens test refererte til noe ingeniørgreier, men dataene var ikke tilgjengelig. Det er elendig, men helt vanlig for en avis. Ps: Stor test av kamera i Lyd&Bilde. Søppeltest det og. De tok kun utgangspunkt i senile søtttiåringer med grå stær som kundegruppe. Jeg er sikker på at et engangskamera hadde vunnet om det hadde vært med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå