Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vanskeligheter med aksept av kjæreste overfor foreldre.

Anbefalte innlegg

Kan ikke se at at hva man utsanner seg innen skal ha noe og si.

Om man jobbr på på rimi, eller om man er snekker, eller om man er professor i astronomi så kan jeg ikke se hva det skal ha å si egentlig, selv om mye penger selvsagt er greit å ha.

Penger = Lykke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri dømme noen etter utdannelse, men jeg ville heller aldri at en kvinne som gikk ut av ungdomskolen med 2 i snitt og arbeider i kassa på rema skal oppdra mine barn. Kall meg gammeldags, men jeg mener at en person som skal oppdra et barn, bør ha kunnskaper som ikke er lavere enn barnets når barnet er ferdig på barneskolen.

Et fysisk forhold er sikkert greit med en slik kvinne er sikkert greit, men personlig finner jeg mentalitet, personlighet og kunnskapsnivå mer intreressant enn hvordan hun ser ut. Til en viss grad, selvsagt(eller ikke?). TS spør dog ikke om dette, da hun har universitetsutdannelse, og er svært kompetent innen generelle allmennfag etter hva jeg forstår. Om du velger å dele livet med henne, her er mine foreldres historie:

Mamma er av en kjent slekt i min kommune, og hun kommer fra det som omtales tidligere i tråden som en "god familie". Hun arbeider innen medisin, på et lavere nivå, men likevel, innen medisin. Min fars foreldre, er også av en "bra familie", min farmor arbeidet innen medisin, på et litt høyere nivå. Min mor har aldri blitt godtatt på grunn av dette, hun skulle ha vært på et høyere nivå. Min farfar var i militæret hele sin karriere, og gjorde det bra. Min far er altså vokst opp under lett militante kår.

Da mine foreldre møttes, for 26 år siden, ble min mor ikke akseptert. Det er hun fortsatt ikke. Det har ikke hindret dem i å oppdra meg og min bror, og de har det helt flott sammen (tror jeg :S).

Så uansett hva dine foreldre mener, og selv om de aldri måtte endre mening heller, gjør hva du vil. Det er ikke deres valg. Deres, som mine besteforeldres mentalitet, er gammeldags. Svar gammeldags, og stikk av, og bry deg midt i ryggen om hva de mener. Hvor mange har ikke gjort det før, og hvor mange vil ikke gjøre det igjen?

Vi kan ikke ta avgjørelsen for deg, men jeg oppforder deg til å gjøre hva du selv syntes er rett.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Teip fast ballene dine og skyt frem brystkassen. Foreldrene dine kommer aldri til å forandre mening så lenge du lar de slippe unna med det. Vær streng, vis at de oppfører seg tullete og at du ikke godtar det. Te deg som en mann og sats på det du synes er viktig.

Lenke til kommentar

Kjenner meg VELDIG igjen!

Mine svigerforeldre er vel noe det samme mot meg og kjæresten min (som nå har vært sammen i nærmere 1 år)

Min kjære har fådd veldig mye klager om meg, ikke fordi jeg har dårlig utdannelse men fordi jeg ikke er en "typisk husmor" og da på grunnlag av at jeg ikke er noe særlig glad i og rydde, lage mat og vaske klær (dog, alt dette blir gjort, har storrengjøring en gang i uka ;) ) Har mest vært uheldig, min svigermor har tendenser til og plutselig banke på døra, og da de gangene det ikke er noe spesielt ryddig. Og da får kjæresten min kjeft pga det..

Vi prøver noe nytt nå, vi har rett å slett droppet kontakten med foreldrene hans.

Ta deg en alvorlig snakk med foreldrene dine, hvis de ennå nekter og akseptere for noe så tullete, så kan dere kutte kontakt fram til de er villig til og samarbeide, drastisk men kan fungere :)

Ønsker deg virkelig lykke til!

Lenke til kommentar

Vell, jeg har bestandig vært veldig fan av uavhengig økonomi osv, så så lenge hun ikke har planer om å forholde seg arbeidsledig/snylter, men gjør en innsats så holder det for meg.

Er ikke alle menesker som har høyere utdannelse, de har rett og slett ikke de egenskapene som kreves. Det gjør dem OVERHODE ikke til dårlige mennesker.

Derimot at dem har feila på VGS fordi dem er _LATE_ eller andre "jeg gidder ikke prøve" grunner, så hadde ikke ejg ingått et forhold med dem.

MTP dine foreldre, så ville jeg gitt dem litt tid. OM ejnta di er så fantastisk som du sier, så vil hun klare å sjarmere foreldrenne dine :) alternativet er at foreldra dine er douchbags, og bare tenker på penger og status, så kan i hvertfall du vise at du er bedre, og la dem få svi på pungen.

Om en av foreldra mine hadde kommentert at hun ikke er bra nokk pga at hun ikke hadde x år på skole, så hadde jeg klikka på dem.

Javel...

Så fint at du har fasiten for kva ein person ha.

:roll:

Jeg sa ikke at det var fasiten for alle, men jeg krever at en potensiell utkåret for meg har høyere utdannelse og kan klare seg selv.

Er det snakk om økonomi? Da må jeg få informere deg om at norges rikeste personer ikke har noee utannesle i det hele tatt. Min bror, som med 2 år VGS+2 år lærling kommer til å gjøre mer penger en jeg gjør med Mastergrad fra universitet.

Derimot, om det er snakk om andre ting som like interesser, samme intellektuelle nivå etc, så skjønner jeg argumentet ditt.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Er det snakk om økonomi? Da må jeg få informere deg om at norges rikeste personer ikke har noee utannesle i det hele tatt. Min bror, som med 2 år VGS+2 år lærling kommer til å gjøre mer penger en jeg gjør med Mastergrad fra universitet.

Derimot, om det er snakk om andre ting som like interesser, samme intellektuelle nivå etc, så skjønner jeg argumentet ditt.

Det er snakk om kombinasjonen penger og intellekt. Det er nå engang sånn at en person med f.eks. en mastergrad vil ha større sannsynlighet for høyere inntekt enn en som bare har videregående skole eller yrkesskole. Høyere inntekt gir større selvstendighet, noe jeg ser på som viktig. Dessuten er det ganske viktig for meg at en potensiell utkåret er smart og oppegående. Jeg hadde aldri holdt ut i lengden med en jente som ikke er på samme intellektuelle nivå som det jeg er. Og jeg har fullført et ganske hardt 5-årig studie.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
At du setter desse kriteriene er heilt greit, problemet i dette tilfellet er at foreldra blander seg inn.

Jeg kan meget godt forstå foreldrene i denne saken, i og med at jeg selv stiller utdannelse som et kriterie. Men enhver som er myndig må kunne bestemme selv over eget liv.

Lenke til kommentar

stigfjell: du tar feil.

Kjæresten min har utdannelse og hun jobber i tillegg deltid, som modell. Så jeg er ikke redd for introduseringen, for å si det slik. Jeg for min del velger å være sammen en person jeg både er tiltrukket av fysisk og mentalt.

Jeg er overhode ikke redd for å introdusere henne for familien. Det jeg ER redd for, er at familien min ikke klarer å oppføre seg på en anstendig måte overfor denne jenta, som så til de grader fortjener å bli behandlet på en best mulig måte.

Jeg velger å avvente situasjonen til forholdet har vart litt lenger.

Utdannelse er selvfølgelig viktig, men når foreldrene til èn stiller krav til at kjæresten enten må være eks. lege, advokat eller psykolog, så vil jeg med stor trygghet si at de tar feil.

Det er personen det går på. Hun har en utdannelse, som sikkert mange vil anse som relativt høy, men for mine foreldre, så er ikke utdannelsen god nok. Vel, da velger jeg heller å kutte kontakten med dem, dersom de ikke endrer mening. Er ganske sikker på at de ganske raskt kommer til å innse at de gjør en stor feil.

Lenke til kommentar

Og for de av dere, som tror at dette er et veldig spesielt tilfelle, så tar dere feil. I mange akademikerfamilier, så er dette dessverre helt normalt. Trist, men sant. Jeg er i hvert fall glad for å være èn av de, som velger å gå mot strømmen.

Utdannelse karakteriserer ikke en person.

Lenke til kommentar
Fordomsfull er nøkkelordet her, ja. Du kommer fra en fordomsfull familie og burde IKKE være stolt av det! Her viser du tydelig at du er en sau som innfrir alle forventninger, og til og med er flau nok over dama di til å tørre å VISE henne for familien?! Si rett ut at dette er den jeg har funnet, hat henne om det er dere vil! Deres tap! Synes de kanskje hun er stygg? Så la de ta henne med på shopping, drit i reaksjonene, du har jo vel egne meninger! Eller er det slik at du er redd de skal tvinge frem alt som ligger i underbevisstheten din? At du kanskje egentlig synes hun er et takras innvendig og utvendig? Jeg tror du skal ta en runde med deg selv og finne ut hvor du egentlig står... og ta det derfra. Slike familier som din tydeligvis er, er nesten for horribelt til å være sant, dere utelukker jo indre verdier og fokuserer KUN på at de dere omgås skal ha status og være velstående....

Du har delvis rett, men ikke helt. Les innlegget mitt over.

Når du skriver "dere", så tar du feil. Jeg dømmer ikke personer ut i fra utdannelse. Har stort sosialt nettverk med alt fra rørleggere til dommerfullmektigere.

Lenke til kommentar
Og for de av dere, som tror at dette er et veldig spesielt tilfelle, så tar dere feil. I mange akademikerfamilier, så er dette dessverre helt normalt. Trist, men sant. Jeg er i hvert fall glad for å være èn av de, som velger å gå mot strømmen.

Utdannelse karakteriserer ikke en person.

Way to go!! :)

Lenke til kommentar

Du nevner ikke hva slags utdannelse kjæresten din har, så det er vanskelig for andre å bedømme alle fakta her. Det er faktisk en del utdannelser som man kan stille spørsmål ved. Og jeg sier også at det er opp til deg å vurdere hva som er riktig for deg. Men en sak har flere sider.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Synes det er trist hvordan folk tror utdanningen til en person sier hvor smart han/hun er eller ikke. Det finnes da utrolig mange smarte folk som ikke tar høyere utdanning, fordi de velger å gjøre noe annet.

Og det finnes da latterlig mange brødhuer i høyere stillinger.

Forøvrig synes jeg trådstarter gjør det rette, som er det å bestemme over sitt eget liv :)

Lenke til kommentar
Du nevner ikke hva slags utdannelse kjæresten din har, så det er vanskelig for andre å bedømme alle fakta her. Det er faktisk en del utdannelser som man kan stille spørsmål ved. Og jeg sier også at det er opp til deg å vurdere hva som er riktig for deg. Men en sak har flere sider.

Hun er utdannet lektor. Ser ingen grunn til at det skal stilles spørsmål til den stillingen. Hva slags spørsmål tenker du på?

Jeg har tatt en avgjørelse, og synes du bør vurdere etter samme kriterier.

Synes det er trist hvordan folk tror utdanningen til en person sier hvor smart han/hun er eller ikke. Det finnes da utrolig mange smarte folk som ikke tar høyere utdanning, fordi de velger å gjøre noe annet.

Og det finnes da latterlig mange brødhuer i høyere stillinger.

Forøvrig synes jeg trådstarter gjør det rette, som er det å bestemme over sitt eget liv :)

Dette har jeg alltid vært bestemt om at jeg skal gjøre. Problemstillingen var vel heller rettet mot hvordan den mest hensiktsmessige fremgangsmåten ville være ift introduseringen.

Lenke til kommentar
Hun er utdannet lektor. Ser ingen grunn til at det skal stilles spørsmål til den stillingen. Hva slags spørsmål tenker du på?

Jeg har tatt en avgjørelse, og synes du bør vurdere etter samme kriterier.

Det er da ingen dårlig utdannelse. Forutsatt at lektorutannelse er en type lærerutdannelse. Å være utdannet lektor er absolutt respektabelt. Lærere har og bør ha en viktig posisjon i samfunnet. I så fall skjønner jeg ikke hvorfor foreldrene dine reagerer sånn som du sier de gjør. Hadde du sagt det med en gang hadde jeg nok svart litt annerledes i denne tråden.

Jeg stiller spørsmål til studier man tar bare for å studere. Som f.eks. bachelor i kunsthistorie som ikke kan brukes til noenting.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...