kawasakien Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hei, jeg har noen 8x8 led dotmatrix jeg har lyst å bruke som signallys, jeg vil ha alle LED til å lyse samtidig. Hva er det enkleste å gjøre her, eller MÅ jeg ha en form for kontroller uansett, selv om jeg bare vil ha alle til å lyse samtidig? Håper noen kan hjelpe meg, eller peke meg i rett retning. Mvh. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hvis du ser på den nederste, så ser du at alle anodene er paralellkoblet på hver rad, samt alle katodene paralellkoblet på hver kolonne. Det betyr at du kan beregne deg frem til hvor mye strøm du må levere inn på alle radene og ta ut på kolonnene for at alle LEDene skal få den strømmen de skal ha (bør finnes noe dokumentasjon som sier det) om du paralellkobler alle rader til positiv spenning og alle kolonner til negativ i forhold. Ulempen med å koble sammen alle radene, samt alle kolonnene og mate alle diodene samtidig er at om èn av diodene ryker vil alle de andre diodene på den kolonnen/raden ryke avhengig av hvor strømbegrenseren står. Det man kan gjøre for å unngå det er å pulsstyre dem alle, slik at man kun får èn av dem til å lyse samtidig og bytte veldig kjapt mellom dem, men kjører det på en frekvens hvor det ser ut som at alle lyser samtidig. Lenke til kommentar
kawasakien Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Takk for svar! Her data: Forward Voltage: 2V Forward Current:5-10mA Så hvis jeg kobler sammen radene og kolonnene som du sier vil alle lyse da? Strøm som skal drive dette hentes fra ca 12- 13 volt MC. Jeg tenkte bruke en LM 317 basert strømforsyning. Som jeg finner på Ebay billig. Siden alle diodene er like burde vel det gå bra? Jeg leste om dette med pulsstyring, men jeg antar å lage til noe sånt blir mye arbeid i forhold til bruksområdet jeg skal bruke dem til... Endret 1. januar 2010 av kawasakien Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Ok, beregning av formotstand for 12V på HVER rad ELLER kolonne følger: Regner med 5mA strøm. Spenning å fjerne: 12 - 2V = 10V. Strøm for hver rad/kolonne: 5mA * 8 = 40mA Verdi på resistor = 10V / 40mA = 250 ohm. Altså, legg en resistor noe rundt 250ohm (240ohm eller 270ohm) på hver av radene f.eks, og paralellkoble før resistorene til 12V, så jorder du alle kolonnene i paralell. Da skal alle diodene lyse. Siden diodene tåler 10mA kan man gå litt ned i resistoren (bør beregne det) og få mer lys, men jeg anbefaler det ikke ettersom det vil gi mer risiko for dioderas om èn av diodene eller en av kolonnekoblingene skulle blå dårlig. Lenke til kommentar
kawasakien Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 OK. Da er jeg godt hjulpet. En kort oppsummering da, jeg trenger 8stk 250 ohms motstander pr dotmatrix, og etter hva jeg skjønner skal de da være på over 0.4watt. 10V X 0.04A = 0.4W Så da bestiller jeg halvwattere da. Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå