Gå til innhold

Den store eller lille Lego-tråden

KKake

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt fargesortering i alle år. Jeg har 6 skuffer, sånne gjennomsiktige som man kan ta ut og med seg, det funker kjempebra. De fargene som det er få av blander jeg bare oppi samme. F.eks hvit og besj, rød og en merkelig farge og en isboks med gult. De lilla har jeg i en sånn Bionicle boks med skrulokk.

Kort sagt så har jeg full kontroll :p

Hvis jeg skulle hatt delesortering så hadde det blitt kaos, det finnes jo så uendelig mange deler. Dessuten er det mer lettvindt å bare lempe alle de svarte brikkene i en skuff...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en smakssak hva som fungerer for hver enkelt.

Jeg oppdager nå i alle fall at jeg har langt flere deler enn jeg trodde O.o

Og i tilleg til det får jeg en oversikt over hva jeg faktisk har, noe jeg egentlig aldri har hatt, så det kan gjøre det lettere å vite hva jeg skal bestille etter hvert. :p

Lenke til kommentar

Når eg sorterte alt (for å flytte det ned i kjellaren til eit rom som skulle bli "lego-rommet" mitt, som seinare blei fuglerom), tok det meg heile helga. Sorterte 8 timar i strekk begge dagane. Enormt med bionicle, technic og vanlege delar i den same, store kassa.

Lenke til kommentar

Ja, det er nesten slitsomt. :p når jeg ser bort på stuegulvet tror jeg nok at det er minst to dager igjen med sortering før alt er ferdig ...

Kjøpte meg tre nye bokser i dag Runde bokser som er godt egnede til lange bricks/liftarms.

Svelemoe: Har du helt sluttet å bygge med lego? :)

Lenke til kommentar
Svelemoe: Har du helt sluttet å bygge med lego? :)

Dessverre :( For lite plass og tid + 4 hundar er ikkje ein god kombo. Nå er det jo mest mora mi som ordnar med hundane, men hundehår + lego er helder ingen bra kombo. Og gudane veit kva kvalpen kan ete.

Eg hadde eit lite gjensyn med ein enkel PF-bil eg bygde, og hundane sto og bjeffa vilt og angreip den :p

Lenke til kommentar

Da kom resten av delene i dag. Kan anbefale BrickLink, dette er seriøse greier og det gikk fort. Alle delene er som nye, de fleste var forsåvidt nye også. Kan anbefale alle som har de gamle, blå pneumatikkslangene å bytte dem ut. De nye tåler over det doble før de hopper av.

Koblet til manometeret og det viste av de blå slangene hopper av ved ca 2 bar, så byttet jeg og da gav pumpa seg på rundt 2,7-8 bar. Så du kan pumpe så mye du vil uten at det hopper av. Når jeg skriver at pumpa gav seg så mener jeg at den ikke klarer å pumpe mer trykk, den er ikke ødelagt :p

XL motorene er råsterke og 252 beltesegmenter er nok til det meste...

Skal lage noe kult og ta bilde av det en gang.

Lenke til kommentar

Får jeg spørre om hvem du kjøper av via bricklink?

Kan tenke meg at du kan lage noen lange transportbånd nå, ja :p Bilder mottas med takk!

Har ikke orket å sortere noe i det siste, så begynte å se på hvordan jeg skla konstruere den hersens kompressoren. Dog vil jeg vente til jeg har bestilt deler selv. Trenger nye slanger og et par tanker til. Katter liker gummislanger, for de av dere som ikke visste det. :p

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvem jeg kjøpte hos, jeg bare tok der de hadde best pris. Jeg klarte å GLEMME aktuatorene så det er 10 stk på vei nå. Tok også 3 sånne brytere til luften og 4 små pumper. Disse ser ut som de små aktuatorene, men bare med 1 uttak og uten fjær. Jeg tenker å montere alle 4 på en slags veivaksling for å få fortgang på ladingen.

I går laget jeg et chassis som kan brukes til både gravemaskiner og crawlere og det som verre er... Klarte akkurat å henge batteriboksen i center under ramma sånn at jeg får lavt tyngdepunkt. 1 XL motor på hvert belte e jo kjempegreier.

Hadde litt problemer med den snumekanismen på gravemaskinen. Underdimensjonerte tannhjul + XL motor blir... dårlig... Men skal se litt nærmere på det i helgen, i verste fall så bare kopierer jeg en Lego patent. Men så langt så fungerer alle deler uten problemer.

Blir gøy å se hva man kan lage når resten av delene kommer veltende inngjennom dørene her :)

Notalive:

Du trenger strengt tatt ikke så mange tanker med mindre du absolutt skal montere dem inni et kjøretøy. Det er bare å bruke en brusflaske med 2 hull i lokket til slanger inn/ut og lime eller tette på en finurlig måte ;)

Lenke til kommentar

Smart! Det har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg jaggu se om jeg klarer å lage når jeg kommer så langt.

Du bruker samme noe likt det på bulldozeren? xl motor/belte-kombinasjonen, altså.

Har du fjernkontroll til motorene? eller bruker du kun batteriboksen til å styre?

Lenke til kommentar

Jeg moterte bare 1 XL motor med akslingen direkte ut i det drivhjulet på hver side og jeg har fikset noen større drev i vridemekanismen så nå er alt på stell.

Har da altså 1 motor i hvert belte, 1 motor til å snu overdelen og 1 motor til å styre armen opp og ned. Monterte bare en traktorskuffe med en aktuator på den, gadd ikke mer der og da...

Jeg bruker fjernkontroll på dette ja, kanal 1 er til beltene og kanal 2 er snu og armen.

Lenke til kommentar

Gud så lyst eg fekk til å bruke nokre av dei 4000 kronene mine på å bestille tonnevis av XL-motorar og pneumatiske sylindrar og berre bygge noko enormt. Eg må nesten byrje med lego igjen snart. Vi skal kanskje flytte til sommaren, får sjå om det blir lego-rom då :D

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar
Endelig! Jeg fant videoen jeg lette etter da i snakket om sortering av legoklosser.

Litt ut i videoen ser dere en måte å gjøre det på. :p

Eg trur eg skal ta å kjøpe to slike sortimentskap. Det tek ganske liten plass når vi sortera klossane i høgda i forhold til å legge mange boksar ut over heile arealet. Eg gler meg til å få plass til alt på bordet slik at eg slepp å sitte på det vonde golvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...