Gå til innhold

Den store eller lille Lego-tråden

KKake

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg nettopp lagt inn bestilling på 2 små, blå pumper og 5 meter pneumatikkslange. :D

Edit: Og så la jeg inn en ordre på 8 sylinder-braketter og 2 T-koblingsstykker for pneumatikk-slanger.

Jeg tror jeg må slutte å jobbe slik at jeg får mer tid til å bygge. :p

Og så må jeg skaffe meg sånn ... hva heter det? hmm. Jeg har glemt det >.<

Edit: Kreativitet! Jeg må skaffe meg mer kreativitet. :p

Og var det slik at du opererte på rundt syv bar? For hvis det er tilfelle, så er det mulig jeg kan finne et gammelt manometer på jobb. :p

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg har fem store pumper, 3 lufttanker, rundt 13 sylinderer, ... hmmm ... Jeg har for så vidt noen t-koblinger til, så klart, men vet ikke helt sikekrt hvor mange. Ellers har jeg jo 8455, som ga meg flere deler. I tilegg har jeg forhåpentligvis over seks ventiler(dog av den gamle sorten) og 2 nye

Tanken er å lage en pneumatisk fjernkontroll, og da trengs det lange ledninger ... Når jeg tenker meg om blir fem meter lite >.< vel, får begynne å se hvor langt jeg kommer :p

Lenke til kommentar

Ja, men vi håndterer steiner på bortimot 300kg så jeg tror legoen hadde tatt kveld da :p

Og den veggen vi holder på å sette opp (forblending) vil veie ca 70-80 tonn, og jeg tviler på at det strengt tatt blir et behov for så mye motvekt...

Men jeg holder på med en graver nå som jeg hpåer på å få bygget ferdig snart. Var i et steinbrudd inne i Fusa og såg masse anleggsmaskiner der med forskjellige verktøy som jeg ikke har tenkt over engang. Den ene graveren hadde en klype montert på den vanlige skuffen, den skal jeg prøve å herme etter så snart jeg får en sånn skuffe i posten :)

Endret av TanteEdgar
Lenke til kommentar

Får håpe du mottar skuffen snart. :)

Er det noen av dere som har forslag til hvordan man kan bygge en stødig og solid kran, som samtidig ikke er så alt for stor? Jeg kunne tenkt meg å modifisere hengeren til 8285-2, da jeg ikke liker kranen der noe særlig.

Og hva er det slags anleggsmaskin du bygger? :p

Lenke til kommentar

Det er en vanlig graver som skal ha en automatisk kompressor. Tenker å ha en aktuator kblet rett inn i systemet sånn at den strekker seg ut når man setter trykk på og at det er masse strikker som holder den igjen helt opp til ca 3 bar. Da skal den gå ut og trykke av en bryter som gir strøm til kompressoren.

Når trykket minker så går aktuatoren inn igjen og slipper "av-knappen" og kompressoren går på igjen.

Lenke til kommentar

Sjekk girkassen til 8466. Den har 5 gir + revers og fri. Den er ganske liten og da mangler du bare clutch. Jeg husker ikke helt i detalj hvordan jeg laget den for det er noen år siden jeg kjøpte det settet.

Edit:

Du kan jo slå av motoren i det sekundet du girer. Da får du ikke et sånt nykk i systemet, iallefall ikke fullt så mye.

Endret av TanteEdgar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

hei. etter å ha lest litt i denne tråden fant jeg ut at kanskje jeg skulle børste lokket av all legoen min på loftet. jeg hadde en gang et av disse småe lokomotivene + et par meter med skinner. tenkte jeg skulle se om det fremdeles var liv i dette så slang opp en kjapp sirkel med skinner og koblet til det jeg tror en motoren til lokomotivet.

jeg fikk liv i kontollboksen som dere ser i bildet under

post-72841-1266178276_thumb.jpg

og jeg mener å huske at dette var motoren som kjørte det hele

post-72841-1266178317_thumb.jpg

og at jeg koblet riktig

post-72841-1266178369_thumb.jpg

men når jeg vrir om på kontroll enheten så virker det ikke. er det motoren som har tatt kvelden, eller kan det være boksen eller tilkoblingen til skinnene?

det skal også sies at dette ikke har vært brukt på hvertfall 12år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...