notalive Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Var det slik at du har funnet en annen/ny type pneumatikkslange som tåler et høyere trykk enn de gamle? Kan jeg få en link? Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg vet ikke helt, jeg bare såg at de jeg kjøpte tåler mye mer trykk enn de gamle slangene jeg har liggende, men de er sikkert 10 år gamle. Link har jeg ikke, men regner med de fleste slangene som selges på bricklink er av den gode typen. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Nå har jeg nettopp lagt inn bestilling på 2 små, blå pumper og 5 meter pneumatikkslange. Edit: Og så la jeg inn en ordre på 8 sylinder-braketter og 2 T-koblingsstykker for pneumatikk-slanger. Jeg tror jeg må slutte å jobbe slik at jeg får mer tid til å bygge. Og så må jeg skaffe meg sånn ... hva heter det? hmm. Jeg har glemt det >.< Edit: Kreativitet! Jeg må skaffe meg mer kreativitet. Og var det slik at du opererte på rundt syv bar? For hvis det er tilfelle, så er det mulig jeg kan finne et gammelt manometer på jobb. Endret 10. februar 2010 av notalive Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 5 meter slange og berre 2 T-tilkoblingsstykker kan vel bli eit problem. Kor mykje pneumatikk har du frå før? Lenke til kommentar
notalive Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg har fem store pumper, 3 lufttanker, rundt 13 sylinderer, ... hmmm ... Jeg har for så vidt noen t-koblinger til, så klart, men vet ikke helt sikekrt hvor mange. Ellers har jeg jo 8455, som ga meg flere deler. I tilegg har jeg forhåpentligvis over seks ventiler(dog av den gamle sorten) og 2 nye Tanken er å lage en pneumatisk fjernkontroll, og da trengs det lange ledninger ... Når jeg tenker meg om blir fem meter lite >.< vel, får begynne å se hvor langt jeg kommer Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Kan du være så snill å filme det hvis du setter 7 bar på Legoen din? Jeg vil se blooooooood... Lenke til kommentar
notalive Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Var det ikke du som sa du målte 7 bar? Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Da har jeg skrevet feil i såfall. Kanskje du har lest feil Jeg husker å ha snakket om 2,5-2,7 bar da de gamle slangene hoppet av. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har skrevet 7 bar Lenke til kommentar
notalive Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Stemmer sikkert, vel, vi har trykkluft på jobb, og med det et godt utvalg av manometer opp til syv bar. Skal spørre om vi har et gammelt et som jeg kan låne en stund. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 På jobben ja.... Du kan iaffal ta med nyttige ting hjem, der jeg jobber har vi bare stein og betong Lenke til kommentar
notalive Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hehe, stein/betong som en firkantet blokk burde utgjøre en perfekt vekt til en stor lego-kran. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Ja, men vi håndterer steiner på bortimot 300kg så jeg tror legoen hadde tatt kveld da Og den veggen vi holder på å sette opp (forblending) vil veie ca 70-80 tonn, og jeg tviler på at det strengt tatt blir et behov for så mye motvekt... Men jeg holder på med en graver nå som jeg hpåer på å få bygget ferdig snart. Var i et steinbrudd inne i Fusa og såg masse anleggsmaskiner der med forskjellige verktøy som jeg ikke har tenkt over engang. Den ene graveren hadde en klype montert på den vanlige skuffen, den skal jeg prøve å herme etter så snart jeg får en sånn skuffe i posten Endret 11. februar 2010 av TanteEdgar Lenke til kommentar
notalive Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Får håpe du mottar skuffen snart. Er det noen av dere som har forslag til hvordan man kan bygge en stødig og solid kran, som samtidig ikke er så alt for stor? Jeg kunne tenkt meg å modifisere hengeren til 8285-2, da jeg ikke liker kranen der noe særlig. Og hva er det slags anleggsmaskin du bygger? Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Det er en vanlig graver som skal ha en automatisk kompressor. Tenker å ha en aktuator kblet rett inn i systemet sånn at den strekker seg ut når man setter trykk på og at det er masse strikker som holder den igjen helt opp til ca 3 bar. Da skal den gå ut og trykke av en bryter som gir strøm til kompressoren. Når trykket minker så går aktuatoren inn igjen og slipper "av-knappen" og kompressoren går på igjen. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg fant en kompakt og enkel kompressor: http://www.sonic.net/~rci/legocompressor.htm Dog tror jeg ikke at jeg har de gamle motorene lengre. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 I dag kjøpte jeg meg 8049. Ble rent impulskjøp Er dyrt å dra til byen. Var litt morsomt, egentlig, fordi jeg fikk med en liten pumpe. Litt synd jeg nettopp bestilte to, men det får så være. Tok vel tre timer å bygge opp, omtrentlig. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Stilig. Men jeg tror jeg har nok deler liggende til å lage alle disse greiene så jeg tror kjøp av flere sett er uaktuelt på en stund Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg prøver å lage en god clutch i Lego. Jeg har allerede klart å lage en girkasse med 3 gir + fri, men det er kraftige "hakk" mellom girene. Finnes det noen løsning får å få til en jevn overgang? Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Sjekk girkassen til 8466. Den har 5 gir + revers og fri. Den er ganske liten og da mangler du bare clutch. Jeg husker ikke helt i detalj hvordan jeg laget den for det er noen år siden jeg kjøpte det settet. Edit: Du kan jo slå av motoren i det sekundet du girer. Da får du ikke et sånt nykk i systemet, iallefall ikke fullt så mye. Endret 14. februar 2010 av TanteEdgar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 hei. etter å ha lest litt i denne tråden fant jeg ut at kanskje jeg skulle børste lokket av all legoen min på loftet. jeg hadde en gang et av disse småe lokomotivene + et par meter med skinner. tenkte jeg skulle se om det fremdeles var liv i dette så slang opp en kjapp sirkel med skinner og koblet til det jeg tror en motoren til lokomotivet. jeg fikk liv i kontollboksen som dere ser i bildet under og jeg mener å huske at dette var motoren som kjørte det hele og at jeg koblet riktig men når jeg vrir om på kontroll enheten så virker det ikke. er det motoren som har tatt kvelden, eller kan det være boksen eller tilkoblingen til skinnene? det skal også sies at dette ikke har vært brukt på hvertfall 12år! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå