Gå til innhold

Film hjemme med 3D-briller

bjorns_1

Anbefalte innlegg

Såg nettopp Avtar i 3d på kino! Kjempe bra film!

Det jeg lurte på er når denne komme på blu ray sikkert også i 3d med noen dårlige papir briller med.

Jeg har også my bloody valentine i 3d, og det var dårlig. Med de 3d briller som fulgte med såg alle farger altfor røde og grønne ut.

På kinoen når jeg såg avtar vra det ordentlige briller, vist jeg kjøper slike kan man bruke dem på 3d filmer på bluray også? Uten og få så dårlige farger som med papirbrillene?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De krever vel spesielle skjermer? Har prøvd shutter-glasses på flere LCD-skjermer men aldri fåt det til å fungere helt. Øverste delen av bildet blir bra men resten blir dobbelt.

Kjøpte selv et par Red/Cyan-briller på Ebay (Ikke sånne papir-jalla man får med fantomet og donald). De fungerer tålig bra. På gode filmer/spill merker man knapt fargene mens på noen andre så blir alt dobbelt og veldig dårlig. Lasta ned en universal-driver som gjør at man kan bruke brillene på omtrent alt av 3D-grafikk/spill.

Lenke til kommentar

Brillene til nVidia er designet for 120 Hz monitor. F.eks Samsung 2233RZ, og skal ha en god og stabil 3D-effekt selv på mange eksisterende titler hvis man velger å tro omtalen som er gitt diverse steder på nettet. Det krever jo selvfølgelig sitt av skjermkortene, så det er greit å ha det i bakhodet.

nVidia har også lagt ut en del 3D-bilder og filmsnutter på hjemmesiden sin. Etter det jeg forstår så støtter de også 3D-greiene til Fuji (FinePix REAL 3D W1).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men altså når man ser Avatar på kino, så får man vel ikke utdelt slike "shutter-glass" briller som dere snakker om?

Jeg fikk intrykk av at det var helt vanlige 3d briller, bare av bra kvalitet... tar jeg feil?

Om jeg ikke tar feil klarer jeg ikke å forstå hvorfor dette ikke skal kunne fungere bra i min stue akkurat nå ... ?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så skal det være polarisert 3D, som man har på kino. MEN... det krever utbytting av utstyr. Ihvertfall BD-spiller må byttes ut, da det sannsynligvis må ny chip til for å kunne vise 3D-materiell på den.

Det finnes imidlertid ett unntak fra utbytting av utstyr: hvis du har PS3, så kommer det en oppdatering som skal kunne tillate å vise 3D-materiell.

Lenke til kommentar

Ja jeg leste nettopp det samme ..

Men dette er festlig, for dette vil si at jeg også må bytte ut forsterkeren min om jeg vil beholde lineær pcm lyd .. dette får jeg jo kun ved å kjøre hdmi fra ps3' inn gjennom forsterker og så til tv/prosjektor.

Så dette ender med at jeg må oppgradere ps3, kjøpe ny receiver og muligens (uvisst enda) kjøpe nye tv/prosjektor.

Haha kan det bli noe billigere? :D

Lenke til kommentar
Men altså når man ser Avatar på kino, så får man vel ikke utdelt slike "shutter-glass" briller som dere snakker om?

Jeg fikk intrykk av at det var helt vanlige 3d briller, bare av bra kvalitet... tar jeg feil?

Om jeg ikke tar feil klarer jeg ikke å forstå hvorfor dette ikke skal kunne fungere bra i min stue akkurat nå ... ?

Det er vel primært 3 kinosystemer som er i drift for 3D om man ser bort fra gammel fargefilter-teknologi.

Polariseringsteknologi - (RealD, krever spesial-lerret for å reflektere polarisert lys ordentlig)

Shutterbasert (samme som nVidia)

Bølgelendefilter (Dolby 3D)

Har selv mest erfaring med Dolby 3D og her ser du ikke fullfarge med begge øynene, for det er ulike fargefilter som skiller hva du ser på hvert øye, men til sammen ser det bra ut selv om bildet blir mørkere p.g.a filter.

Den teknologien som kommer til BluRay er shutterbasert og vil sannsynligvis (finner ikke referanser i farta) være max 30 bilder i sekundet pr. øye, som tilsvarer 60 bilder i sekundet på plata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...