Gå til innhold

Slik tenker jeg meg at utstyrslisten til min 50D blir, diskuter gjerne for eller i mot.

Anbefalte innlegg

Hadde en lignende post om dette men håper det går bra.

Til allround bruk kjøper jeg meg en Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM

alternativt Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

Til zoom ser jeg for meg Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM

alternativt Canon EF 70-200 f/4.0L IS USM

Til innebruk i dårlig lys Canon EF 50mm f/1.4 USM

Så trenger jeg et skikkelig objektiv for macro/nærbilder men her er jeg helt blank

Så trenger jeg vel et uv filtrer og et polariseringsfilter men vet ikke hva.

Minekort: SanDisk CF Extreme 8GB 60Mb/s burde vel gjøre jobben

Til slutt trenger jeg en god bag til kamera som også har plass til et par linser

Det jeg kommer til å bestille i morgen er allround linsa mi, minnekort uv-filter, Polariserings filter + bag. Det andre får komme når pengboka tillater det.

Er jeg helt ute å kjøre nå tar jeg gjerne mot gode råd

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville vurdert et annet objektiv en 50mm f1.4, 50mm er trangt og lite egnet innendørs, det er i hvertfall min mening.

Kjøp en Speedlite 430EX og et objektiv med mindre brennvidde.

Da finner jeg noe annet, er på tynn is der for å si det forsiktig

Lenke til kommentar

Jeg råder deg til å kjøpe EF-S 17-85mm istedet for EF 28-135mm. Sistnevnte gir deg ikke noe vidvinkel, og jeg tror du vil oppleve det som meget snevert. Prøv det i hvertfall før du kjøper det.

Som lyssterkt objektiv til innebruk og i dårlig belysning ville jeg byttet ut 50mm med noe videre og mer allsidig. Sigma 30mm f/1.4 er kanskje det skarpeste hvis man ikke vil selge en nyre for å få råd til Canon EF 24mm eller 35mm f/1.4L.

Foreslår at du bruker kamera med normalzoom en stund. Da vil du fort finne ut hva du mangler.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt alt på en gang. Start med en 50D og 15-85mm og se hva du savner. Skal du ha en 100-400 så koster det en del, det veier en del og du skal virkelig ha bruk for det for at det skal være noe poeng, men som sagt. Start med ett ok objektiv og se hva du savner.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kjøpe alt på en gang, men kommer nok til å speide konstant etter gode tilbud på det utstyret jeg vil ha. Men et par objektiver må jeg har nå + noe småting.

Jeg overså et råd fra Nautica

Kansje jeg burde satse på Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II VC, koster vel ca 4000,-

Til innebruk kan jeg bestille en Sigma 30mm f/1.4

Men er disse objektivene like gode som canon sine egene?

Lenke til kommentar

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM ligger temmelig langt over Tamron 17-50mm f/2.8 VC, men koster jo deretter også. Autofokushastighet, stille autofokus, skraphet (selv på vidåpent) er de store fordelene. Svakheten er at det er litt større og tyngre.

Sigma 30mm f/1.4 EX HSM har ingen konkuranse fra noe i Canons sortiment. Det nærmeste, både i pris og ytelse blir Canon EF 35mm f/2. Men dette blir både litt for trangt og kanskje litt for lite lyssterkt for innendørsbruk. Jeg ser ikke på dette objektivet som et ordentlig alternativ til Sigmaen, men mer som et rimeligere alternativ.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Sigma 30mm f/1.4 EX HSM har ingen konkuranse fra noe i Canons sortiment.

Hva med 28mm 1.8?

Ellers er det visst gjengs oppfatning her på forumet om at du kan droppe UV-filter. Jeg gjorde det for ett halvt år siden og har ikke savnet det. Solblender gir mye bedre beskyttelse.

Av polariseringsfilter er Hoya HD bra saker. Ett lurt tips er å kjøpe ett i 77mm, samt stepringer som lar deg montere det på objektiver med mindre enn 77mm filtergjenging (58, 67 og 72mm er vel vanligst), da trenger du bare ett filter som passer alle objektivene dine :)

Lenke til kommentar

Canon EF 28mm f/1.8 USM går for å være ganske soft ved stor blenderåpning, mens Sigmaen er temmelig rå vidåpen. Men så klart. Det er et godt alternativ. Det er også hakket videre, noe jeg ser på som en fordel. Selv 30mm blir ofte litt for snevert for meg.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Jeg skal ikke kjøpe alt på en gang, men kommer nok til å speide konstant etter gode tilbud på det utstyret jeg vil ha. Men et par objektiver må jeg har nå + noe småting.

Jeg overså et råd fra Nautica

Kansje jeg burde satse på Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II VC, koster vel ca 4000,-

Til innebruk kan jeg bestille en Sigma 30mm f/1.4

Men er disse objektivene like gode som canon sine egene?

Mange som er fornøyd med Tamron sin 17-50 f/2.8 som normalzoom,hvis du ikke vil påkoste deg Canon sitt tilsvarende objektiv.

Du burde også tenke på et godt stativ,det rimeligeste anbefalte er Velbon 600R.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har 18-200 som et standard objektiv, kommer snart tilsalgs da jeg kommer til å kjøpe 15-85. Da får jeg det området jeg bruker mest og kan også selge 10-20mm.

Start med ett objektiv å se bruksområdet. Enig at 50mm 1,4 er "for mye tele" til innebruk. Blender 1,4 fokuserer samtidig på et lite område og einer seg dårlig til sofabilder eller hvor folk har forskjellig avstand til den som skal ta bilde (dybdeskarpheten fokuserer på et lite område allt annet blir uskarpt).

Lenke til kommentar

Jeg har et nokså kraftig stativ jeg vil prøve ut først.

Jeg kommer til å gå for sigma 30 f1,4, nå har jeg bare vanskligheter med å bestemme meg for en allround linse. Er jeg lur bør jeg vel satse på EF linser, ikke EF-S dersom man en dag skulle oppgradere til fullformat kamera eller har det lite å si?

Hvor høy hastighet bør jeg ha på minnekortet?

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Takket være et godt forum og hjelpsomme folk + masse lesing begynner det å demre litt, ser et bitte lite lys i tunellen.

Macro fotografering har bestandig trollbunnet meg, er nok mange som har sett meg på kne i skog og mark med olympusen min.

Har bestemt meg for å selge en nyre så jeg kan få råd til en Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, kunne egentlig tenkt meg å bestille den på japanphoto med supersikring men de skal ha 1400spenn mer enn datakjeden for samme objektiv + 899 for sikringen som gir en differanse på 2300,- kan sikkert få mye bra forsikringer for det :D

Nå er jeg jammen snart i mål med den første investeringsbølgen

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
ser et bitte lite lys i tunellen.

Kan det være et tog?

Litt mer saklig, jeg har så vidt prøvd den nye 100mm makro og det ga mersmak. Personlig har jeg sluttet å ha egen forsikring på kamerautstyr, men det er jo en avveining alle må gjøre selv.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Kan det være et tog?

Litt mer saklig, jeg har så vidt prøvd den nye 100mm makro og det ga mersmak. Personlig har jeg sluttet å ha egen forsikring på kamerautstyr, men det er jo en avveining alle må gjøre selv.

Vet du, det kan godt være et tog. Just som man begynner å tro at man får litt kontroll mister man grepet igjen :) Ikke uvanlig for amatører som meg.

Når det kommer til forsikring er jeg meget skeptisk, har hatt det på mobilene til ungene i alle år, men hver gang man prøver å få noe igjen blir man rammet av et eller annet unntak. Men supersikringen som de kaller det på JP frister litt, vet jeg kommer til å være høyt og lavt med utstyret mitt. Men det er ikke verd 2300 i differanse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...