Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

16 ship forurenser mer en alle verdens biler tilsammen


Gjest Refseren

Anbefalte innlegg

Gjest Refseren

Visste du at 16 store ship forurenser mer en alle verdens biler tilsammen. Det er pga brennstoffet som de bruker er spillolje som er sterkt svovel forurensende.

 

Store skip har blitt vanlige i dagens globale market som importerer og eksporterer over hele verden. Men det høye nivå av forurensing de skaper er noe som folk flest ikke tenker så mye på. En av de mest urovekkende fakta som er oppdaget om disse gigantiske skipene er at bare 16 av dem slipper ut mer svovel enn alle bilene i verden til sammen.

 

Fred Pearce, vitenskaplig forfatter og miljømessige konsulent for New Scientist, har studert skipsfarten i ganske lang tid. Han har fokusert spesielt på deres bruk av skitne, giftige drivstoff som forurenser luften i et svimlende tempo. Ifølge hans vurdering, tusenvis av mennesker dør hvert år av giftige gasser som slippes ut fra deres piper, dvelende i luften som en brun dis i mange dager. Hvis denne praksis fortsetter, anslår han at i overkant av en million mennesker vil dø i neste tiår på grunn av skips forurensning.

 

Den type brensel som vanligvis brukes på havet er sammensatt av de skitne rester fra det raffinerte drivstoffet som brukes i biler, lastebiler og andre land kjøretøy. Det er tykkere enn land drivstoff og høyt innhold av svovel. Det er egentlig et billig, skitten form for drivstoff, som ikke blir tillatt for bruk på fastlandet, men som blir tolerert på internasjonale farvann. Kjemikaliene som finnes i røyken av denne bunkersoljen er kjent for å forårsake alvorlige betennelser, kreft, pusteproblemer og hjertesykdom.

 

Størrelsen på disse skipene er forbløffende, målene er en kvart mil lang gjennomsnittlig. Hver og en frakter om lag 14000 i sjøfraktscontainere, vanligvis frakter de varer fra Asia til Europa og Nord Amerika. Det finnes over 100.000 skip som trafikerer havet i dag.

 

Grunnen til at uvøren skipsforureining får lov til å fortsette skyldes den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) politikk som tillater bunkersolje som inneholder opp til 4,5 prosent svovel til å bli brukt i internasjonale farvann. Dette tallet er 4500 ganger høyere enn den tillatte mengden svovel i drivstoff nnen EU.

 

IMO har motvillig gått med på å redusere svovel grensen til 3,5 prosent innen 2012 og senere, til 0,5 prosent. Det største hinderet for å vedta strengere forurensning retningslinjer er den økte kostnaden for renere drivstoff. Bunkers er rimelig og finnes i store mengder, tillater shipping industrien å gjøre bruk av avfallstoffene, biprodukter fra drivstoff produksjonen på fastlandet.

 

Kilde: www.dailymail.co.uk/sciencet…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste ikke at det var så ille. Kjipt jeg utdanner meg innen den sektoren nå da.

 

MAN B&W er faktisk i gang med å utvikle nye maskiner som vil kutte ned på utslippene.

Elektronisk innsprøytning hvor de kan kontrollere motoren på en mye bedre måte og også kutte ned på svovel og co2 utslipp. De er også i gang med å utvikle maskiner som går på gass, som visstnok skal være "framtiden"

 

Dette gjelder sikkert andre firmaer også, da de store rederiene har skjønt at de må tenke mer på miljøet.

 

Er det mulig å få hele linken til kilden din?

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Kilden.

 

Mildt sagt enkelt å kun se på svovelutslipp. Jeg anslår for øvrig at vi kan redde mer enn den millionen liv det snakkes om hvis vi gir blanke i svovelutslipp og heller bruker pengene på å hindre noen av de ca. 1.3 millioner dødsfall årlig forårsaket av biomasse brent innendørs i u-land.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...