T-Virus Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Hei jeg heter Tom-Helge Strifeldt. Jeg har et problem med skjermdriveren til MSI GeForce4 Ti4200 under Mandrake Linux 9.1. Problemet er at maskinen nekter å starte linux på grunn av at det er noe feil med skjermdriveren som følger med linux. Altså når localhost login greia kommer opp så skjer det ingenting. Normalt skal vi jo komme inn i linux noen sekunder etter at localhost greia er kommet opp. Og jeg har også testet skjermdriveren under installasjonen av linux, og der var det feil med driveren. Fordi det står jo at når du tester driveren så skal det komme opp en beskjed. Og hvis den beskjeden kommer opp, så er skjermdriveren i orden. Og hvis det er noe galt med driveren så vil skjermen være svart i 12 sekunder og så gå tilbake til testmenyen under installasjonen. Så det jeg engentlig er ute etter er om det går an å oppgradere skjermdriveren mens du installerer linux, eller etter at du er ferdig å installere. Jeg har jo nyere drivere på cd'en som følgte med skjermkortet. Og dette skjedde faktisk med Red Hat Linux 8.0 også. Og bare for å nevne det så har jeg et Asus A7V8X Deluxe Hovedkort. Så jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med dette problemet. Hilsen Tom-Helge Strifeldt Lenke til kommentar
maggen Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Det er vel egentlig ikke skjermdriveren de tester, men heller om oppløsningen er ok? Hvilken oppløsning kjører du? Hva skjer om du logger inn på kommandolinjen og skriver kommandoen startx (skal starte x-windows) Om du vil installere NVidia sin driver for linux, står dette meget godt forklart i faq-en Lenke til kommentar
T-Virus Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har testet alle oppløsninger og instillinger, så det er litt vanskelig å si ka det kan være Lenke til kommentar
maggen Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Linux sånn generelt starter ikke opp automatisk X, så det kan være at du må starte den manuelt... Kommandoen for å gjøre dette er startx. Så, jeg spør igjen: Hva skjer når du logger deg inn, og skriver kommandoen startx Lenke til kommentar
T-Virus Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har ikke testet startx enna, grunnen er at jeg skriver dette fra jobb. Jeg fortsetter å skriver i morgen så fremt at jeg ikke har fått det til å virke. Hilsen Tom-Helge Strifeldt Lenke til kommentar
Klette Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 mandrake har vel kdm som default i rc.... Rent teoretisk, skal du komme til konsol,ved å vente en stund, den alter nemlig et ett visst antall feilet ganger. Lenke til kommentar
T-Virus Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Hei igjen alle sammen. Nå har jeg prøvd å skrive startx i kommandolinjen, men der fikk jeg bare en error beskjed. Uansett hvilken skjermoppløsning jeg bruker så kommer jeg meg ikke inn i Mandrake Linux 9.1. Jeg vet at det skal gå an å kopiere inn nye skjermdrivere. Men jeg har ikke anelse på hvordan man gjør det. Jeg har jo lest Linux guiden, men jeg skjønte ikke mye der. Så jeg håper noen kan skrive kort hvordan jeg kan installere de nye skjermdriveran på maskinen. Hilsen Tom-Helge Strifeldt Lenke til kommentar
maggen Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Er litt merkelig at du har problemer med dette, nvidia skjermkortene fungerer som oftest uten noen ekstra konfigurering... Står en veldig bra guide til install av nvidia driver i faq-en http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...8e3b089afad4463 Helt nederst på siden. Kan du poste feilmeldingen du får, så kanskje vi kan hjelpe mer? -magnus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå