Gå til innhold

Excel: hvis en celle inneholder ønsket data, så skal excel returnere en ønsket tekst

nimka

Anbefalte innlegg

Hei alle Excel-eksperter :D

Jeg sitter her med et ark i Excel (vedlagt som txt), som inneholder en liste over en rekke kjemikalier. Kjemikaliers egenskaper blir beskrevet med risikosetninger (kolonne F). Risikosetningene beskriver også kjemikaliets egenskaper innenfor kategoriene: Brann og eksplosjon, helse og miljø. Når vi nå skal risikovurdere vår kjemikaliebruk ønsker vi å starte med de som er farligst.

Jeg har tidligere brukt autofilter og sortert kjemikaliene etter gitte risikosetninger, men dette tar veldig lang tid ettersom det er mange risikosetninger å sortere etter.

Det jeg ønsker er å få excel til å returnere "Helse 7" i kolonne H der cellen i kolonne F inneholder følgende risikosetninger:

26, 27, 28, 39, 45, 46, 49, 60, 61

Så har jeg risikosetninger for Helse 5, 3 og 1, Brann 7, 5 og 3 og Miljø 7, 5 og 3, men dette skal jeg kanskje greie om en løsning på Helse 7 finnes ;)

Godt nytt år til dere alle

kjemikalieliste.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hvis du har engelsk Excel (du må helst opplyse om sånt), formel i H2:

=IF(SUMPRODUCT(MIN(IF(ISERROR(SEARCH({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2));"";SEARCH({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2))))>0;"Skummel";"ok")

norsk:

=HVIS(SUMMERPRODUKT(MIN(HVIS(ERFEIL(SØK({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2));"";SØK({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2))))>0;"Skummel";"ok")

HTH. Godt nytt år fra Harald

Lenke til kommentar
Hei

Hvis du har engelsk Excel (du må helst opplyse om sånt), formel i H2:

=IF(SUMPRODUCT(MIN(IF(ISERROR(SEARCH({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2));"";SEARCH({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2))))>0;"Skummel";"ok")

norsk:

=HVIS(SUMMERPRODUKT(MIN(HVIS(ERFEIL(SØK({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2));"";SØK({"26";"27";"28";"39";"45";"46";"49";"60";"61"};F2))))>0;"Skummel";"ok")

HTH. Godt nytt år fra Harald

Takk Harald

Dette hjalp. Jeg har nå redusert antall rapportgenereringer betraktelig.

Lenke til kommentar
Ser at f.eks. linje 12 inneholder 10-36... Betyr dette at alle R-setningene mellom 10 og 36 er oppfylt? I såfall kan det nok bli litt vanskeligere med en formel som virker....

Det er ingen standardisering av hvordan risikosetningene skrives desverre. Et eksempel er feks R10 - Brannfarlig, denne skrives som 10, R10, R 10 og i noen tilfeller R-10. Men når et kjemikalie har flere risikosetninger skrives det ikke som feks 10-36 når det er ment å inkludere alle risikosetninger mellom 10 og 36. Flere kjemikalier har mange risikosetninger, disse skilles med "/" og noen med "." Men ved å bare inkludere bare tall vil formelen fungere, altså ved å fjerne "R" og definere de stningene en søker etter, tror jeg :hmm: En utfordring kan imidlertid være når jeg søker etter risikosetninger som inneholder et siffer og som kan gå igjen i andre risikosetninger. Et ekempel kan være "1" (Eksplosjonsfarlig i tørr tilstand. ). Vil en da få opp treff på feks 10-19, 21, 31, 41, 51 og 61 som alle inneholder tallet 1? Jeg får ta en test på dette.

Norge har sluttet seg til det felles globale merkesystemet GHS Ny EU-forordning om kjemikalier CLP/GHS og da vil merkingen standardiseres om ikke så lenge

Lenke til kommentar
Formlene til Harald dekker 2 talls kombinasjonene slik at det ikke vil bli noe problem med "1"ere :-)

Edit: Men hvis du utvider formlene til å søke etter kun "1" vil du få problemer!

Ja jeg merket dette. Finnes det en snedig måte å løse dette på? Jeg tenkte først å bruke/søk og erstatt, men denne funksjonen skiller ikke mellom 1 og 2 sifre.

Edit:

Jeg tror jeg løste problemet med å bruke formlene til Harald til å søke etter feiltreff. Jeg har nå to kolonner som jeg kan bruke autofilter på

Endret av nimka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...