Gå til innhold

Hvor langt kan man dra nytte av et Nikon D40?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Sitter på et Nikon D40 med standard kit, og en Speedlight SB-400 blitz. Hvor langt kan man dra dette kameraet sånn bildemessig? Jeg er en amatør og jeg har ikke brukt det så mye som jeg selv skulle ønske. Altså hvor fort møter man veggen med dette?

Jeg vet at det er personen bak kameraet som har mest å si for resultatet, men vil man automatisk få default bedre bilder med et bedre kamera som feks D90, D300, D700, D7 osv? Eller skal jeg fikle med dette kameraet til jeg møter veggen mht til spesifikasjonene på mitt kamera?

Har lyst på ny hardware men vet ikke om det lønner seg for meg etter dagens nivå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er noe konkretes som du savner, behold D40. Avhengig av hva du fotografere vil f.eks annet objektiv gi deg mer en annet kamera (Nikon 35mm 1.8, Nikon 55 - 200 VR, Sigma 18 - 50 F2.8, Tamron 17 - 50 F2.8 VC, Tamron 60mm F2.0 for og nevne noen interesante)

Har oppgradert til en större Nikon selv, men finner at jeg stadig drar med meg D40 fordi den er liten og lett, og gir mer en god nok bildkvaltet. Hvor ofte printer du större en 20 x 30cm (A4)?

Ellers, er nok av andre hobby fotografer her pä akam med D40, som beviser stadig vekk, at D40 er et godt kamera.

Lenke til kommentar

Du kan komme meget langt med en D40. Jeg lånte en slik en noen dager i våres og fikk til en del brukbart.

Det som vi gi deg mest er å begynne å utvide objektivparken. F.eks. en 55-200mm VR og en 35mm f/1.8

Når du føler deg trygge på de; så kan det være fornuftig å oppgradere til en D5000 eller en D90 for å en noe bedre sensor og litt flere muligheter.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg hadde D40 som første speilrefleks, men kjøpte meg D300 nå i høst og det har vært en utfordring på mange måter. Jeg følte jeg manglet mye kunnskap om kameraet da jeg fikk det og for å få satt meg mer inn i hvilke muligheter som bor i det, ble det mange timer med lesing og kikking på diverse videoer for å få med seg det elementære.

For å ta spørsmålet ditt først; Man vil få bedre bilder med f.eks D300, men dette kommer ikke helt automatisk. Det er f.eks ikke noe som heter auto på D300. Det nærmeste du kommer er en funksjon som heter "P" hvor kameraet bestemmer lukker og blender, men that`s it. Resten må du stille inn selv. Og det jo en god del mer man kan gjøre med D300 i forhold til D40 så det er veldig lett å stille seg helt ut av kartet. Jeg merket med D40`en at jeg etterhvert fant mine (og kameraets) begrensninger og aksepterte at jeg f.eks ikke fikk gode bilder når det var mørkt og jeg måtte ha rask lukker for å fange en bevegelse. Nettopp fordi ISO over 800 på D40 ser rimelig trist ut og fordi jeg ikke tok meg råd til å kjøpe et objektiv med stor blender og innebygget fokusmotor. Med D300`en (og 50mm f1.8) vet jeg at jeg har mulighet til dette, men det krever jo at man vet hvordan man går frem og stiller inn ting og det gir deg mer "jobb" når du tar bilder siden du hele tiden vil prøve ut forskjellige innstillinger til du får det bildet du gjerne vil ha. Dette er jo en fordel siden man lærer mye om kameraets funksjoner og hvordan ting henger sammen, men det ble en god del knoting i starten (det er det fortsatt i perioder) for å få ting til slik man ville.

Så for min del har det blitt enklere å få til gode bilder som ikke ville blitt bra med f.eks D40, men som sagt må man sette seg en del inn i et slikt kamera for å skjønne hva de forskjellige innstillingene gjør og hvordan du får de resultatene du ville. Dette blir selvfølgelig letter etterhver som man blir kjent med kameraet.

Jeg husker f.eks med D40`en at de første bildene så ut som det var tatt av et kompaktkamera og det var ting her som måtte stilles inn. Det samme er det i D300, men her er antall innstillinger tredoblet, minst. ;)

D40 er jo et nybegynnerkamera, mens D300 er et semiproft.

Jeg er amatør og familiefar og når jeg knipser bilder av ungene som f.eks leker ute på sommeren, ser jeg ikke veldig forskjell på bildet fra D40 og bildet fra D300 når det fremkalles i vanlig størrelse; 10x15cm og bildet ble tatt under optimale forhold. Så lenge det er nok lys og bildet er såpass lite, er forskjellene minimale (etter min personlige mening). Fordelen med D300 kommer for alvor inn i bildet når du trenger å fremkalle større bilder, ta bilder hvor lyset ikke er så veldig bra, ta flere bilder pr sekund eller vil kjøpe objektiver som ikke har innebygget fokusmotor (disse er en del rimeligere) siden dette sitter i huset til D300.

Det er vel de største fordelene med dette kameraet slik jeg ser det. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hvis det ikke er noe konkretes som du savner, behold D40. Avhengig av hva du fotografere vil f.eks annet objektiv gi deg mer en annet kamera (Nikon 35mm 1.8, Nikon 55 - 200 VR, Sigma 18 - 50 F2.8, Tamron 17 - 50 F2.8 VC, Tamron 60mm F2.0 for og nevne noen interesante)

Har oppgradert til en större Nikon selv, men finner at jeg stadig drar med meg D40 fordi den er liten og lett, og gir mer en god nok bildkvaltet. Hvor ofte printer du större en 20 x 30cm (A4)?

Ellers, er nok av andre hobby fotografer her pä akam med D40, som beviser stadig vekk, at D40 er et godt kamera.

Jeg har ikke noe greie på objektiver. Hvis du skulle ha gått for kun ett, hvilket da? Og kan legge ved en link slik at man får tittet litt på vidunderet? :) Et objektiv til D40 vil det også passe med feks D90, D300, D700, D3, D7 osv? Eller må man kjøpe alt nytt etter man har oppgradert til ny hardware? :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe greie på objektiver. Hvis du skulle ha gått for kun ett, hvilket da? Og kan legge ved en link slik at man får tittet litt på vidunderet? :) Et objektiv til D40 vil det også passe med feks D90, D300, D700, D3, D7 osv? Eller må man kjøpe alt nytt etter man har oppgradert til ny hardware? :ermm:

Objektiv til D40 passer til de fleste andre Nikon ogsä. Unntak, optik merket DX er bare for D40, D3000, D5000, D90, D300 (Ikke D3, D700).

Kun et? Er ikke sä lett ä si. Nikon 35mm 1.8 er et godt valg, selv om dette er av nevnte DX optik. Er et säkalt lyssterkt objektiv, som gjör at man kan ta bilder i litt mörkere omgivelser uten at man mä stille opp isoen helt. Pluss, det har gode myligheter til ä gi tynn dypdeskarphet när det er önsklig. Pluss, det er rimlig. (Oppnär egentlig det sammme som King-Nothing nevner med Nikon 50 1.8).

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...r-35-mm-f-1-8g/

Sjekk link fra Tomsi for bilder tatt med D40 og 35mm objektivet.

Ellers, hvis du vil zoome mer inpä. Nikon 55-200VR

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...f-4-5-6g-vr-dx/

(Finnes ogsä fra Tamron og Sigma, men for denne prisen vil jeg uten tvil gä for den fra Nikon)

Lenke til kommentar

Det er ingen ting med D40 som gjør at du møter veggen i din utvikling som fotograf. Du vil kanskje savne bedre ytelse på enkelte parametre etter hvert, men du kan alltid utvikle deg videre som fotograf med et enkelt kamera.

Nytt objektiv er ikke dumt, og 35mm f/1.8 har vært nevnt, 50mm f/1.8 og 55-200 VR er alle gode objektiver. Jeg vil anbefale å se på Sigma 30mm f/1.4 også.

For wow-faktor i bildene, gå for fastoptikk. Det krever endel, og gir enda mer.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...