uvorewerh Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Heisann! Min far skal kjøpe seg ny PC om en uke eller to, som skal brukes som musikkstudio og til videoredigering. (jeg kommer kanskje til å kjøre et par spill på den og.. Her er oppsettene: Oppsett 1 Oppsett 2 Hvilket oppsett er best? Vil delene funke bra sammen? Har dere anbefalinger på bedre oppsett, evt. ferdigbygget? (han har et supert eksternt lydkort fra før) Budsjettet er på maks 9000kr, inkl. frakt. takk på forhånd, -F. Ps: Kommer den AMD prosessoren med CPU-kjøler? Endret 13. januar 2010 av Computerdude14 Lenke til kommentar
pctil5000 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Men visst det skal bli masse redigerin/mussikstudio går du for Intel. Lenke til kommentar
uvorewerh Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Vil disse delene funke bra sammen? Er litt usikker på den strømforsyninga.. Passer den sammen med hovedkortet? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Vil disse delene funke bra sammen? Er litt usikker på den strømforsyninga.. Passer den sammen med hovedkortet? Den passer . Endret 2. januar 2010 av ronron25 Lenke til kommentar
xavi0n Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 hvis du bor sør for trondheim bør du ikke kjøpe disse delene fra en nettbutikk da bør du evt. kjøpe de fra datakjeden eller lignende fordi sør for trondheim er frakten til nutikkene så billig at det lønner seg ikkje å kjøpe på nett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Men visst det skal bli masse redigerin/mussikstudio går du for Intel. Det avhenger helt av programvare. Brukes Adobe CS4 Premiere Pro, er det ingen reell forskjell mellom AMD og Intel. Delvis det samme med Sony Vegas. Men bruker man CyberLink Power Director er Intel overlegen. Nå har jeg ikke funnet tester med andre program, så der vet jeg ikke forskjellen. Musikkredigering er langt mindre krevende, så her er ikke forskjellene uansett særlig merkbare. hvis du bor sør for trondheim bør du ikke kjøpe disse delene fra en nettbutikk da bør du evt. kjøpe de fra datakjeden eller lignende fordi sør for trondheim er frakten til nutikkene så billig at det lønner seg ikkje å kjøpe på nett. Hva slags tull er dette. Tror du det er frakten til butikkene som gjør at varene er normalt dyrere i butikk. Og Datakjeden har ulike priser på nett og butikk, det samme som f.eks Elkjøp har. Noen få eksempler. - ASUS M4A785TD-V EVO, kr 769,- hos Komplett, kr 799,- i Datakjeden butikk, kr 715,- i Datakjeden Webshop. - AMD X4 945, kr 1 295,- hos Komplett, kr 1 500,- i Datakjeden butikk, kr 1 275,- i Datakjeden Webshop. Min erfaring er at varene er 10 - 20 % dyrere i f.eks Datakjedens butikker enn i Webshopen. En fysisk butikk skal dekke kostnad til lokaler og ansatte, noe som gjør den konsekvent dyrere. Og du regner heller ikke med at bor du ikke svært nær butikken så er det faktisk en kostnad relatert til å reise til butikken. Nei, nettbutikker er i 99,5 % av tilfellene de billigste alternativet, også etter Posten har tatt sitt. Lenke til kommentar
xavi0n Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Men visst det skal bli masse redigerin/mussikstudio går du for Intel. Det avhenger helt av programvare. Brukes Adobe CS4 Premiere Pro, er det ingen reell forskjell mellom AMD og Intel. Delvis det samme med Sony Vegas. Men bruker man CyberLink Power Director er Intel overlegen. Nå har jeg ikke funnet tester med andre program, så der vet jeg ikke forskjellen. Musikkredigering er langt mindre krevende, så her er ikke forskjellene uansett særlig merkbare. hvis du bor sør for trondheim bør du ikke kjøpe disse delene fra en nettbutikk da bør du evt. kjøpe de fra datakjeden eller lignende fordi sør for trondheim er frakten til nutikkene så billig at det lønner seg ikkje å kjøpe på nett. Hva slags tull er dette. Tror du det er frakten til butikkene som gjør at varene er normalt dyrere i butikk. Og Datakjeden har ulike priser på nett og butikk, det samme som f.eks Elkjøp har. Noen få eksempler. - ASUS M4A785TD-V EVO, kr 769,- hos Komplett, kr 799,- i Datakjeden butikk, kr 715,- i Datakjeden Webshop. - AMD X4 945, kr 1 295,- hos Komplett, kr 1 500,- i Datakjeden butikk, kr 1 275,- i Datakjeden Webshop. Min erfaring er at varene er 10 - 20 % dyrere i f.eks Datakjedens butikker enn i Webshopen. En fysisk butikk skal dekke kostnad til lokaler og ansatte, noe som gjør den konsekvent dyrere. Og du regner heller ikke med at bor du ikke svært nær butikken så er det faktisk en kostnad relatert til å reise til butikken. Nei, nettbutikker er i 99,5 % av tilfellene de billigste alternativet, også etter Posten har tatt sitt. du må huske så kommer frakt på en del hundre kjroner Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor du har satt opp kabinett med medfølgende 500W PSU, og så lagt til en 550W i tillegg? Med mindre du trenger begge, bør du enten bytte kabinett eller kutt ut den ekstra PSUen. Dessuten ville jeg gått for en annen disk enn WD Green til OS. Fortrinnsvis en med fast 7200RPM/mer, eller SSD. Videoredigering er tunge ting, og det koster ikke mye ekstra for en disk med fast 7200RPM (f.eks. WD Black eller Samsung F1) du må huske så kommer frakt på en del hundre kjroner Og hva tror du prisdiffen på å kjøpe i butikk kontra å kjøpe på nett blir da? edit: jeg tror ikke Bolson sitt estimat på 10-20% ekstra i butikk kontra web er så langt ute på viddene. Hvis vi tar ham på kornet, skulle det tilsi en diff på 800-1600 kr om man skulle kjøpt et oppsett som på nett koster 8000, i butikk. Så lenge frakten er billigere enn dette fra nettbutikk, svarer det seg åpenbart å kjøpe på nett. Da får man også angrerett. Endret 1. januar 2010 av srbz Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 @xavi0n: Det er ikke nødvendig å sitere annet en det du direkte svarer på. Frakt med posten er ikke så mye, en ca 200 kr er helt vanlig. I tillegg må du faktisk som jeg skrev bo særdeles nært en butikk skal det ikke medføre betydelig med ekstra kostnader. For meg vil det fort koste en 500,- kr + 5 timer å kjøpe noe i butikkene til Datakjeden eller Digital Impuls. Å hente det på postkontoret tar 15 min. Det er en grunn til at nettbutikker har konkurrert ut omtrent alt som fantes av lokale spesialiserte IT-butikker som vi hadde for en 6 - 10 år siden, og det er at nettbutikkene er rimeligere også når man regner med frakt. Butikker med fysiske varer har også fraktkostnader. Fysiske butikker har også langt færre vare tilgjengelig, f.eks har Datakjeden sine butikker forholdsvis lite vareutvalg, og mye er på fjernlager. Trådstarters handlekurv vil nok fort koste en 1 000 - 1 200 kr mer i Datakjedens butikk i Oslo enn på Webshopen. Og så mister man angrerett. Nei, du kommer med en påstand som bevislig er feil, selv om jeg av og til finner knallkjøp hos Elkjøp. Lenke til kommentar
uvorewerh Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor du har satt opp kabinett med medfølgende 500W PSU, og så lagt til en 550W i tillegg? Det er to versjoner av det kabinettet: med eller uten PSU. Det jeg har satt opp er uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå