Gå til innhold

RPG spill, historisk sett.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal skrive en skoleoppgave i norsk om RPG spill, dette gjelder spill som f.eks. Oblivion og lignende.

Jeg skal også nevne noe om de første spillene, og hvordan de utviklet seg til slik de er i dag.

Derfor lurer jeg på hvilke spill som regnes som de første RPG spillene og hvilke spill er verdt å nevne fram til i dag?

De spillene jeg vet om som det er verdt å nevne så langt er Dungeons & dragons, fallout, og kanskje Ultima spillene.

Noen gamle gamere her som har litt oversikt og kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baldur`s Gate, Neverwinter Nights og Star Wars: Knights of the Old Republic er verdt en liten plass imo :) Av de aller nyeste spillene kan kanskje Mass Effect og Dragon Age passe inn. Mye fra Bioware her, men de er utrolig gode på rollespill.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Jeg synes dere fokuserer altfor mye på de nye spillene. Han ønsker å høre om de litt eldre.

Jeg foreslår at du sjekker ut de gamle SSI-spillene, som f.eks:

Pools of radiance - http://en.wikipedia.org/wiki/Pool_of_Radiance

A Bard´s tale - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bard'...985_video_game)

Eye of the beholder serien - http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_the_Be...er_(video_game)

Ultima-serien - http://en.wikipedia.org/wiki/Ultima_(series)

Sjekk også denne siden for info: http://www.armchairarcade.com/neo/node/1081

Dette er bare noen av mange klassikere du bør nevne, og kanskje se på utvikling til.

Lykke til!

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
Tusen takk!

Da var alle notert :)

Den siste linken din der var fin YellowCake, takk!

Ingen årsak. Bare hyggelig å kunne være til hjelp som gammel rpg-traver :)

Send meg gjerne en kopi av oppgaven din når du er ferdig. Vil gjerne lese igjennom :)

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
Baldur`s Gate, Neverwinter Nights og Star Wars: Knights of the Old Republic er verdt en liten plass imo :) Av de aller nyeste spillene kan kanskje Mass Effect og Dragon Age passe inn. Mye fra Bioware her, men de er utrolig gode på rollespill.

Liten plass? Seriøst? Hele sjangeren hadde vært mer eller mindre død over lang tid da BioWare fant ut at de skulle prøve å lage et rollespill basert på de gamle rollespillene man spiller med penn, papir, terninger og alt det der. Selvsagt ville det vært kjipt å notere alt som skjer og skrive inn terningkastene selv, så alt det der havnet i bakgrunnen og lot oss få fokusere på det som var morsomt. Resultaet ble Baldur's Gate og presterte å vekke til live hele sjangeren igjen på egenhånd. Uten Baldur's Gate er det lite sannsynlig vi ville hatt Elder Scrolls, Gothic eller til og med Diablo.

Neverwinter Nights på sin side var ikke i nærheten av like revolusjonerende om vi tenger på selve spillet, men selve spillet var bare en liten baktanke de slenge på i ettertid. Det som var hovedpunktet med det var editoren som lot deg gjøre nesten bokstaveligtalt hva du ville. Selve motoren kunne logisk nok ikke endres, men alt annet var opp til deg. Folk kunne nå lage sine egne eventyr med et verktøy som var langt kraftigere enn noe annet tidligere. De hadde til og med et eget programmeringsspråk inkludert i editoren, noe som økte bruksområdene enda mer. Jeg har hørt folk lage en database over spillene sine, filmene sine og musikken sin, for eksempel. Om det ikker rakk å bruke de medfølgende skapningene og alt det der var det enkelt å legge til nye du har laget selv (eller kanskje mer sannsynlig, at andre har laget). Alt var selvsagt koblet opp mot en web-side der folk kunne laste opp alt de hadde laget og laste ned ting andre hadde laget. Om spillet ikke var en revolusjon var editoren definitivt det.

Så ja, disse er kanskje verdt en "liten" plass. :p

Lenke til kommentar

Du bør nevne at RPG opprinnelig ble brukt om PnP-spill som D&D, men at betydningen over tid er endret til også å inkludere, eller til og med eksklusivt angi video-/dataspill (CRPG). Retronymer som penn-og-papir (PnP RPG) rollespill eller bordrollespill (tabletop RPG blir nå oftere brukt om den opprinnelige formen.

Ellers var Neverwinter Nights (NWN) revolusjonerende i seg selv, da flerspillerdelen var langt mer utviklet enn i tidligere generasjoner av RPGer og konseptet om persistente verdener (persistent world, PW) ble almengjort. Vi fikk dermed hele verdener online med egenutviklede områder, raser, klasser, monstre, craftingsystemer, og magiske systemer. En stor mengde verktøy for å lage verdener og å få ulike servere (både innad i en verden og mellom hele verdener laget av ulike utviklere) til å kommunisere er blitt utviklet. Dette har medført at NWN fortsatt er aktuelt og trekker nye spillere på tross av sin alder. Vi har også eksempler på at NWNPW-er er blitt så populære at spillerne har overtatt verdenen og til og med lisensiert bakgrunnsmaterialet (eks. Avlis campaign setting) som verdenen er bygget på.

Lenke til kommentar

Du bør også nevne at sjangeren er blitt vanskelig å definere etter at det i "nyere tid" er mange som tror at spill som Diablo og slikt er rollespill. Dessuten finnes det en sub-sjanger i japan som er en bastardisert blanding mellom strategi-spill, eventyrspill og såpe-opera som ofte blir beskrevet som JRPG.

Jeg ville ikke tilegnet disse spillene mye oppmerksomhet, men kanskje nevnt at de har bidratt til en del forvirring.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar! :)

Føler at jeg begynner å få en god oversikt over det hele nå.

Hvilke RPG spill er det som regnes som de viktigste blant de nyeste spillene?

I mine øyne er det Neverwinter Nights serien, og Dragon Age: Origins. Dette er klassiske RPGer, og ikke en blanding av spilltyper som f.eks. Fallout 3.

Lenke til kommentar
Du bør også nevne at sjangeren er blitt vanskelig å definere etter at det i "nyere tid" er mange som tror at spill som Diablo og slikt er rollespill. Dessuten finnes det en sub-sjanger i japan som er en bastardisert blanding mellom strategi-spill, eventyrspill og såpe-opera som ofte blir beskrevet som JRPG.

Jeg ville ikke tilegnet disse spillene mye oppmerksomhet, men kanskje nevnt at de har bidratt til en del forvirring.

Diablo og slikt er i aller høyeste grad rollespill. Problemet er at det er så utrolig mange varianter av rollespill i dag. Diablo, Sacred, Torchlight og alle de der er action-RPG, eller rollespill som fokuserer langt mer på action enn en dyp historie, dyp karakterutvikling og sånt. Baldur's Gate på sin side var langt mer fokusert på det motsatte, altså dyp karakterutvikling og dyp historie enn action. Det gjør at alle kampene i Baldur's Gate er turbaserte og basert på terningkast, mens kampene i Diablo foregår i sanntid uten slikt snusk. Hadde Diablo vært turbasert og fokusert på terninger ville det ikke vært tvil om at det hadde vært et rollespill, selv om det hadde vært akkurat samme spillet, bare tregere. ;)

Noen vil kanskje krevet at vi har et helt lag for å ha et "ekte" rollespill, men da vil jeg trekke frem japanske rollespill som Final Fantasy og Dragon Quest, eller lignende spill fra vesten. Historien her er svært lineær og karakterutviklingen sjelden særlig dyp, men det er likevel regnet som rollespill. Disse har stort sett alltid en gruppe helter. (nb! med "ikke særlig dyp karakterutvikling" mener jeg personene vi har med i laget mer eller mindre bestandig har en bestemt rolle helt fra starten. Noen spill som Final Fantasy V (US), Final Fantasy Tactics A2 og Final Fantasy X-2 lar deg bytte roller på folkene underveis, men selv da beholder de triks de har lært. Det gjør at du kan la en starte med sverd og skjold og la ham lære seg det, slik at han kan bruke det selv om han skifter rolle og blir en magiker. Det gjør karakterutviklingen i de spillene enda dypere enn i de fleste andre rollespill.)

Lenke til kommentar

ALLE pc RPG spill er action RPG i forhold til orginale penn % papper rolle spill der hele kvelder kunne gå på bare rolle spilling og samtaler osv. Alle PC spill har latterlig my action i forhold til ekte RPGs

Baldur's Gate er kanskje det spillet som er nærmest de orginale rollespillene.

Diablo er et hack & slash rollespill, som er enda "lettere" enn action rolle spill som KOTOR, Elders Scroll, Two worlds ect.

Lenke til kommentar
...

Diablo og slikt er i aller høyeste grad rollespill. Problemet er at det er så utrolig mange varianter av rollespill i dag. Diablo, Sacred, Torchlight og alle de der er action-RPG, eller rollespill som fokuserer langt mer på action enn en dyp historie, dyp karakterutvikling og sånt. Baldur's Gate på sin side var langt mer fokusert på det motsatte, altså dyp karakterutvikling og dyp historie enn action. Det gjør at alle kampene i Baldur's Gate er turbaserte og basert på terningkast, mens kampene i Diablo foregår i sanntid uten slikt snusk. Hadde Diablo vært turbasert og fokusert på terninger ville det ikke vært tvil om at det hadde vært et rollespill, selv om det hadde vært akkurat samme spillet, bare tregere. ;)

Noen vil kanskje krevet at vi har et helt lag for å ha et "ekte" rollespill, men da vil jeg trekke frem japanske rollespill som Final Fantasy og Dragon Quest, eller lignende spill fra vesten. Historien her er svært lineær og karakterutviklingen sjelden særlig dyp, men det er likevel regnet som rollespill. Disse har stort sett alltid en gruppe helter. (nb! med "ikke særlig dyp karakterutvikling" mener jeg personene vi har med i laget mer eller mindre bestandig har en bestemt rolle helt fra starten. Noen spill som Final Fantasy V (US), Final Fantasy Tactics A2 og Final Fantasy X-2 lar deg bytte roller på folkene underveis, men selv da beholder de triks de har lært. Det gjør at du kan la en starte med sverd og skjold og la ham lære seg det, slik at han kan bruke det selv om han skifter rolle og blir en magiker. Det gjør karakterutviklingen i de spillene enda dypere enn i de fleste andre rollespill.)

Jeg har lagt merke til at spill-sider og slikt kaller både Diablo og Final Fantasy for rollespill (RPG). Jeg tenkte ikke tanken engang når jeg spilte de.

Diablo var et action-spill ala Crusader, bare med sverd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusader_(game_series)

Final Fantasy (spilte vel #8) var et dårlig langdrøyt adventure-spill, blandet med runde-basert strategi-spill kamper (blir vel kalt konsoll-rollespill >_< ).

Det virker som folk tror at spill som har XP, klasser og levels automatisk er rollespill. Men hva med spill uten xp, klasser og levels som likevel har alle andre rollespill-elementer? Er de ikke lenger rollespill? Ultima Online er et fint eksempel på et slikt rollespill.

Jeg har aldri sett på såkalte "gameplay mechanics" for å avgjøre sjangeren på spill, men heller gjennomgående elementer som definerer en sjanger.

Men når det er sagt slåss jeg vel en tapende kamp, og dette er vel en smule off-topic ;)

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...