Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får feilmelding - "det dram"

Anbefalte innlegg

Bestilte deler til ny pc for noen dager siden, og fikk dem i dag.

Har jobbet med den i hele dag, og føler meg stort sett ferdig, bortsett fra at skjermkortet mangler.

Har det at skjermkortet mangler noe å si på om datamaskinen klarer å starte eller ikke?

Uansett, jeg startet datamaskinen, og får beskjeden "DET DRAM" på LCD posteren.

Hva betyr det?

Skal bruke dette topicet til flere spørsmål senere

Endret av thesnidr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettop montert skjermkortet, og prøvde å starte datamaskinen igjen - men får fremdeles feilmeldingen "det dram". Skjerme er koblet til, men mottar ikke noe signal.

Viftene starter, men roer seg ned, så starter de igjen, og roer seg ned.

En av ledningene fra PSUen er ikke koblet inn i noe. Dette er en todelt 8-pins kontakt. Jeg finner ikke ut hvor den skal kobles til

Lenke til kommentar

Dersom det er en 4 + 4 plugg så skal den kobles i kontakten øverst til høyre på hovedkortet (helt i kanten). Har du en 4 plugg (ATX) i den i dag skifter du denne med 4 + 4 pluggen.

Er det en 6 + 2 plugg er det en PCIe plugg og skal i skjermkortet. Har ikke skjermkortet en 8 pins plugg, brukes bare delen med 6.

Lenke til kommentar
DET DRAM betyr ikke annet enn at den "detekterer" DRAM (minne).

Det stemmer ikke.

Har samme LCD poster på mitt Rampage Extreme, og der fikk jeg denne meldingen ved for lav volt på brikkene.

Samme melding dukker også opp ved korrupt minnebrikke. (Hadde en deffekt OCZ 1600Mhz brikke)

Prøv å starte systemet med en brikke om gangen. (Test begge hver for seg)

Prøv også å sette opp til anbefalt volt på 1,65v, og sett timingen manuellt i Bios 8-8-8-24

Du kan også prøve slakkere timing SPD Latency 9-9-9-24

CMD4GX3M2B1600C8 (Se Resources for spec) http://www.corsair.com/products/dominator/default.aspx

Prøv på 1333Mhz først.

Mange brikker har problemer med å kjøre på 1600MHz.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp.

Bolson:

Der er en 8 plugg øverst på skjermkortet. Det er ingen steder 4+4 pluggen kan kobles inn.

3rd_SQD:

Prøvde å flytte på ram-brikkene og teste dem en og en, men det fungerte ikke.

Pcen kommer ikke inn i BIOS, er litt vanskelig å endre innstillingene da.

Har levert datamaskinen inn til folk som kan mer om pc enn meg

Lenke til kommentar
Jo, dersom du har linket til rett hovedkort har den en kontakt for 4 + 4 ATX på hovedkortet. 4 av disse kan ha et lokk.

det dram er som tidligere nevnt ett ram problem.. sett en minnebrikke i den ram slotten helt til høyre og boot, funker ikke den ene prøv med den andre.. sleit lenge med det på nforce kortene mine, måtte ha en standard 512mb ddr2 bare for å kunne starte datan gå inn i bios og stille volten til det som trengtes..

Lenke til kommentar

I henhold til Asus sin beskrivelse er DET DRAM identifisering av RAM. Leser man supportforum så er det klart at det kan være RAM problem, men egentlig sier bare meldingen at bios post stopper på dette punktet, ikke en tøddel mer. Så sannsynligheten for at det er et RAM problem er svært stor, men det er uansett lurt å sikre seg at andre potensielle problemer er borte.

Det at vifter spinner opp roer seg ned, spinner opp og roer seg ned kan indikere andre feil en RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...