Gå til innhold

Artikkel: Hva skjedde i 2009?

Anbefalte innlegg

Så langt ser det ut til at Windows 7 har fått en langt bedre mottakelse enn sin forgjenger, så dette ser absolutt lyst ut.

Vært ledsaget av en langt bedre markedsføringskampanje gjennom hele utviklingen mener dere vel. Noe forskjell i brukergrensesnittet (stort sett mer dritt som plager deg når du prøver å gjøre det du skal) er vel knapt noe å hoppe i taket for. Windows 7 burde heller vært kåret til årets scam!

Ojsann! Vel hva er det som plager deg når du prøver å gjøre noe da ? Har vi samme versjon av Windows 7, eller har jeg rett i at du kun har prøvd win7 i 20 minutter? Nå er jeg ikke en kjempeforkjemper av windows 7 selv, i å med at den ikke gjør noe anderledes enn vista, men den er uansett bedre.

Jeg er som alle andre her enig i at det har vært et litt slapt år, og går fortsatt å venter på noe kraftigere å putte i kabinettet mitt, men foreløpig ser det ut til at q6600 cpu-en min holder koken selv om den er fra 2007. Kanskje blir det et nytt skjermkort en gang i løpet av 2010, hvis bare amd kan få ut fingern :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vært ledsaget av en langt bedre markedsføringskampanje gjennom hele utviklingen mener dere vel. Noe forskjell i brukergrensesnittet (stort sett mer dritt som plager deg når du prøver å gjøre det du skal) er vel knapt noe å hoppe i taket for. Windows 7 burde heller vært kåret til årets scam!

Det er alltid en omstillingsprosess man skal igjennom, ved bytte av OS. Gi det litt mer tid, så kommer du til å skamme deg en smule over den posten der ;)

Lenke til kommentar
Kanskje blir det et nytt skjermkort en gang i løpet av 2010, hvis bare amd kan få ut fingern :)

Vel, hva det er med fingeren til Amd/Ati får du stå for. Jeg er mer bekymret for hånden til Nvidia som synes å trives en viss plass.. :)

Lenke til kommentar
Win7 er IMO mye greiere å ha å gjøre med enn Vista.

UAC skrur du enkelt av fra kontrollpanelet og hører ikke noe mer fra.

TRIM støtte.

Krever mye mindre ressusjer.

Godt forbedret oppgavelinje.

Biblioteker som er lett modifiserbare.

Og en del bedre oppsett for hjemmenettverk.

Jeg er også godt fornøyd med microsofts antivirus (som ikke er begrenset til w7 da), og klistrelappene.

Når det gjelder diverse fancy effekter og menyer som glir inn osv er jo det bare å skru av.

1. Krever mye mindre ressurser? Systemkravene er høyere, og de eneste som vil merke forskjell er de som bruker pcer som er så trege at de uansett ikke burde kjøre verken Vista eller 7.

2. Forbedret oppgavelinje er vel en feature så liten at den er knapt verdt å nevne.

EDIT: jeg trekker dette mer eller mindre tilbake. Det er en forbedring som er verdt å nevne hvis man har oppe veldig mange programmer og dokumenter på en gang.

3. Biblioteket: Jeg ville sett det som en stor forbedring hvis biblioteket ble FJERNET. Et godt eksempel på noe som prøver å gjøre organisering enklere, men bare lager mer kaos, rot og unødvendig mas. jeg hater bibliotekfunksjoner. Det eneste de gjør er å hjelpe komplette rotehuer med å opprettholde kaoset sitt.

4. Programvare for "klistrelapper" kan du laste ned fra nettet, og er igjen en feature som er så liten at jeg ikke forstår hvorfor du nevner den.

5. Microsofts antivirus har tidligere gjort det ekstremt dårlig i test, og er milevis unna å kunne konkurrere med selv de dårligste gartisalternativene på nettet, i tillegg til at den bruker mer ressurser. Hvis du har en oppdatert test som viser noe annet, så er jeg interessert i å se den.

6. De fancy menyene blir man ikke kvitt. Ja, man kan kvitte seg med de verste effektene, men man kommer ikke tilbake til Win2k-look. Det jeg konkret liker med Win2k-look er at det er oversiktlig og enkelt. OSX er en god del bedre enn det igjen.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

1. W7 bruker hos meg bare ca 600MB RAM når windows er ferdig lastet og alt er klart til bruk, vista er fort oppe i 1,1-1,2GB.

2. som du sier, den forbedrede oppgavelinjen hjelper mye for de som multitasker, og jeg som gjør mye av dette merker veldig stor forskjell og det er mye lettere å holde oversikt.

3. Brukt riktig er bibliotekene veldig fine til å holde oversikt. Selv fjerner jeg øyeblikkelig standard-oppsettet og legger til plasseringene til mine egne mapper som hører inn der, og legger til fler biblioteker. Det er også veldig kjekt å ha disse mappene direkte tilgjengelig i browseren, det har spart meg mange klikk.

4. Det er greit det finnes programmer for klistrelapper fra nettet, jeg bare merket meg dette som en kjekk kuriositet, og synes den er kjekk å ha, men ikke noe essensielt.

5. Om jeg ikke husker feil ble microsofts security essentials vist å bruke lite systemressusjer og gjøre en god jobb. Jeg har lest tester som har vist dette, men har vært skeptisk selv. Jeg ville ikke brukt det om det var gode tester som viste det ikke holdt mål.

6. Jeg er ikke sikker på hvilke menyer du snakker om her nå, men jeg har deaktivert mange av de fancy "slide in" og "fading" instillingene som er standard, da dette får ting til å virke tregere når man bruker SSD.

Lenke til kommentar

Vil si at Windows7 og i5 er årets høydepunktene i et ellers kjedelig hardware-år.

Det siste fra Ati hadde også vært verdig en plass på lista, om ikke dem hadde vært klin umulig å få tak i. Når det gjelder SSD så har det skjedd svært lite egentlig, og jeg setter ikke det som noe høydepunkt før vi ser gode disker til under 500.

Har skjedd litt snadder på vannkjølingsfronten også, men det er gitt ekstremt lite oppmerksomhet fra HWs side. Kanskje forståelig, da ingen norske butikker har guts til å satse på vannkjøling.

Lenke til kommentar

Det jeg husker best er at jeg gikk til innkjøp av et MSi HD4890 OC i sommer. Så lanserte de 5xxx serien rett etter det. Vel, jeg betalte da 1300 spenn for kortet, og den koster 1300 spenn nå, etter nesten et halvt år med prisreduksjoner.

SSD'er er også spennende. Venter til at de skal bli billige nok før jeg kaster meg på SSD-bølgen.

Win7 har jeg hørt så mange god ord om. Gikk til innkjøp av en via nettet. Men får masse error når jeg må pakke opp filene før installasjon. Har en valid cd-key, så da må jeg bare få lastet ned en Win7 en eller annen plass.

Godt nytt år HW! :)

Lenke til kommentar

hardrock_ram: Den lista di over her er bare røl. F.eks. fungerer win7 glitrende på Atom noe Vista ikke gjorde. Og hvor har du fra at MSE fungerer dårligere og er mer systemkrevende enn selv de dårligste gratisalternativene? Til og med en review her på HW var positiv til det nye antivirusprogrammet. Var for morro skyld å leste noen reviews på nettet nå og alle nevnte at MSE var lite ressurskrevende. Hold deg til fakta og ikke spytt ut røl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...