Gå til innhold

Dersom Steam forsvant...

Anbefalte innlegg

Hva tror dere hadde skjedd hvis Steam hadde blitt lagt ned? Jeg ser for meg 3 muligheter:

1) Vi får en erstatning i form av penger overført til bankkontoen, og mister spillene vi hadde der

2) Steam gir postselskapene en skikkelig jobb da de sender butikkutgavene av spillene vi har.

3) Vi får ingenting, både pengene og spillene våre går tapt.

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enten mister vi alle spillene fordi det sikkert står en plass i lisensavtalen at vi ikke kjøper spillet, men bare betaler for å kunne spille dem, men at dem har rett til å gjøre hva dem vil med våre spill i fremtiden.

En annen ting som KAN skje er at spillene blir lagt ut til nedlastning i exe format og at vi får en lisenskode hver.

Lenke til kommentar

Det står så vidt meg bekjent ingenting i vilkåra eller Steam Subscribers Agreement om at dei skal eller må gjere noko for at spelarane kan bruke spela sine.

Trur ikkje det er kome noko offisiell uttalelse på saken, men nokon har vel nevnt at det vil bli gitt ut ein patch som frigir spela.

Det som mest sannsynleg hadde skjedd om Valve gjekk dunken er at dei vart kjøpt opp og applikasjonen vidareført.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Om Steam blir lagt ned, så har vel vi krav på spillene våre? Vi har kontoutskrifter som sier at vi har betalt for noe, om de ikke gir oss det etter det er vel ikke det helt lovlig?

Lenke til kommentar
C. Termination by Valve.

1. In the case of a recurring payment Subscription (e.g., a monthly subscription), in the event that Valve terminates or cancels your Account or a particular Subscription for convenience, Valve may, but is not obligated to, provide a prorated refund of any prepaid Subscription fees paid to Valve.

2. In the case of a one-time purchase of a product license (e.g., purchase of a single game) from Valve, Valve may choose to terminate or cancel your Subscription in its entirety or may terminate or cancel only a portion of the Subscription (e.g., access to the software via Steam) and Valve may, but is not obligated to, provide access (for a limited period of time) to the download of a stand-alone version of the software and content associated with such one-time purchase.

http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det har jo ingenting med saken å gjøre, men om alle 10 millioner Steambrukere står uten konto pga. nedleggelse så gjelder ikke det.

Lenke til kommentar

Dette har jeg svart på ganske detaljert i en annen identisk tråd her inne.

Sparks har vel også svart på dette med sitt innlegg, men svaret fra Steam Support var likevel litt annerledes da jeg snakket med dem for ca et år siden.

I følge svaret jeg fikk fra Steam Support ville de gjøre samtlige spill DRM-frie den dagen de, mot all formodning, skulle gå konkurs. På denne måten ville alle ha muligheten til å skaffe seg spillene sine før de tok ned alt, og i tillegg kunne installere spillene uten at Steams servere måtte autentisere DRMen.

Selv om det ikke står dette i user agreement så er det dette som er planen.

Kilde: Steam support. Søk på forumet så finner du sikkert posten min.

Lenke til kommentar

Gabe Newell (boss of bosses i Valve), har selv sagt at de vil slå av autentiseringsprosessen dersom Steam av en eller annen grunn skulle bli utilgjengelig, og at de har testet at dette fungerer skikkelig.

Realistisk sett er det vel liten sjanse for at Steam forsvinner, men det har blitt sagt om så mye opp gjennom tidene. Har man et persektiv på 10-15-20 år, er det klart at mye kan skje.

Når man ser på verdien, posisjon, og brukerbasen Steam har dog, er det nok mest sannsynlig at konseptet vil bli videreført så sømløst som mulig dersom Steam selv skulle gå konkurs eller bli kjøpt opp av en tredjepart. Det siste alternativet er vel langt mer sannsynlig enn det første. Activision kjøpte jo opp Blizzard, World of Warcraft forsvant ikke av den grunn.

Digital distribusjon er dessuten fremtiden innenfor mer enn spill, så hvorfor skulle det gå dårlig med Steam? Inntil videre kjøper jeg spill der med god samvittighet, ihvertfall. Vel, spill som har fornuftig prising, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...