Gå til innhold

Hvordan kommes seg fra A til B?

care1337

Anbefalte innlegg

Denne problemstillingen har følgende problemstilling:

- Et fly går fra Sola Lufthavn 2. januar kl 07.40.

- Personen som skal på flyet (meg), befinner seg 22,2 km unna.

- Det tar 27 minutter å kjøre fra A til B.

Trenger løsning på:

- Hvordan jeg kan komme meg til flyplassen, på en billig og trygg måte.

Spesielle hensyn man må ta hensyn til:

- Det er en flyvning til utlandet.

- Glatt føre KAN påvirke kjøretiden og kjørelengden til flyplassen.

- Bussene er sjelden pålitelige og ofte forsinket i Stavanger.

- Totalt er det et stk håndbagasje og en skinnbag på 12 kg.

- Rekker jeg ikke flyet. Gir dette meg et tap på ca 10 lapper.

Alternativer til transport:

- Stavanger Taxi, pris 625 kr.

Fordeler: Enkelt, lett og unngår mye stress. Kan komme helt hjem til meg.

Ulempe: Høy voldtektsfare i Stavanger Taxi. Hvis far til ei venninne av meg er sjåfør, vil han høyst sannsynlig banke meg opp. Det er 320 taxisjåfører i Stavanger, så sjansen for at det er han som kjører er 1:320, eller 0,32 prosent.

- Taxi til Stavanger + flybuss fra sentrum, pris 285 + 90 = 375 kr,-

Fordeler: Billigere enn å ta taxi hele veien.

Ulemper: Må vente i kulda i Stavanger sentrum. Flybussen er ofte forsinka og av og til kommer den rett å slett ikke. Bør derfor "safte" med å reise übertidlig.

- Kan tvinge venner og bekjente å kjøre meg.

Fordeler: Billig transport. Sosialt og hyggelig.

Ulemper: Vedkommende kan forsove seg. Høy risiko for å bli særdeles upopulær.

- Gå til sentrum + ta flybussen. Pris, 90,-

Fordeler: Billig transportmulighet. Frisk start på ferien.

Ulemper: Er kaldt å gå, langt (5 km) og tar sikkert veldig lang tid. Mye bagasje gjør det vanskeligere. Høy sannsynlighet for at jeg blir kraftig irritert underveis, og hopper på en taxi etter å ha gått en halvtimes tid.

- Overnatte på flyplasen.

Fordeler: Gratis. Tar vanlig rutebuss på kvelden.

Ulemper: Dødskjedelig å vente 7-8 timer på en flyplass. Kan risikere å få problemer med Securitas. Høy sannsynlighet for mye kioskinnkjøp av diverse mineralvann og pølser på flyplassen. Kanskje ikke så billig allikevel?

- Overnatte på flyplasshotell. 1200 kr,-

Fordeler: Gåavstand fra hotellet til flyplassen. Kanskje den mest behagelige reiseformen? Ferien starter en dag tidligere.

Ulemper: Hotellet kan være fult. Kan forsove meg. Dyrt som faen.

- Haike.

Fordeler: Billig for ikke å si gratis. Kos å bli kjent med randoms folk.

Ulemper: Utrygt. Upålitelig. Flaut?

- Pirattaxi.

Fordeler: Billigere enn vanlig taxi.

Ulemper: Ulovlig, upålitelig og svært tvilsomt.

Konklusjon:

Jeg har ikke lyst å bruke 625 kr,- på en taxitur, eller måtte gå lenge og vente enda lengre på upålitelige busser en tidlig-tidlig lørdag morgen. Enten er det dyrt, kaldt eller bare jævla ulogisk. HVA SKAL JEG GJØRE? :-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruke tiden frem til da på å finne opp et nytt raskt og pålitelig transportmiddel, kanskje en teleporter og få satt opp så du kan bruke den nye transportmetoden før flyet går og du rekker insjekking.

eller ta en ringerunde til familie og kanskje venner der du tilbyr litt bensinpenger for jobben og spør om ikke dere kan overnatte i samme bolig så du har litt backup på oppvåkningsfronten.

Lenke til kommentar
bruke tiden frem til da på å finne opp et nytt raskt og pålitelig transportmiddel, kanskje en teleporter og få satt opp så du kan bruke den nye transportmetoden før flyet går og du rekker insjekking.

eller ta en ringerunde til familie og kanskje venner der du tilbyr litt bensinpenger for jobben og spør om ikke dere kan overnatte i samme bolig så du har litt backup på oppvåkningsfronten.

Har ikke så mange friends to ask. Ikke så mange som er så lystne på å kjøre meg kl 05.30 en lørdag morgen heller kan man si. Hehe. Familie har jeg ikke i byen.

Teleporter jah, litt vanskelig på under 48 timer... ;)

Tar vel taxi... men faen a. Taxiregninga koster jo 3x ganger flybilletten.

Lenke til kommentar
Ta taxi til busshaldeplassen og ta buss til flyplassen. Burde ikkje koste stort meir enn 2-300 totalt.

Koster 300 med taxi inn til byen, der flybussen går. Så da blir det 400 totalt, men buss.

Da kan jeg like gjerne bare ta taxi helt til flyplassen.

Lenke til kommentar
Hva med å spørre noen på forumet her om hjelp til å komme deg ut? Bor selv i Stavanger å kunne godt ha hjulpet, men skal på jobb selv. Men håper du klarer å finne en løsning.

Hadde vært artig det. F.eks. mot noe fra taxfree`n eller noe.

Når det gjelder forsovelse så finnes det metoder slik at det ikke er mulig å forsove seg, som f.eks. kjøpe tre vekkerklokker (med snooze) og sette dem i god avstand fra hverandre og senga. Inkluder gjerne alarmen på mobilen.

Jeg forsover meg aldri. Skrur på alarmen, men våkner alltid 10 minutter før alarmen går, alltid. Rart det der. Er nok mer bekymra på at andre forsover seg. Hehe.

Lenke til kommentar
Mennesker som deg kommer aldri langt i livet :nei:

:tease: yeah, right..

Må se litt humoristisk på det da. Hvorfor lage en SÅ stor sak, av noen så kjedelig som en taxitur? Jo - fordi jeg kjeder meg vel. Jeg venter på at lørdagen skal komme. =) Så da kan jeg jo lage store oppslag om små problemer, inntil videre. I dag f.eks. har jeg brukt fem timer på å vurdere om jeg skal sette på en ny undertøysvask, eller om det er nok med de rene bokserne jeg har. Eventuelt om jeg bare kjøper nye boksere i Praha, for da sparer jeg samtidig miljøet ved å slippe å frakte masse boksere med flyet. Men på en annen side eksporter jeg penger som går ut av landet - i stedenfor å bygge opp handelsnæringen her lokalt f.eks. Og slik kan jeg fortsette, i det uendelige om jeg vil.

Tannbørste f.eks. Om et par uker må jeg vel uansett bytte til en ny, så da kan jeg jo liksågodt kjøpe meg en tannbørste i Praha. Da slipper jeg å ta med fra Norge. Sparer kanskje 10 gram CO2 på det, samtidig som jeg sparer 3,50 på å kjøpe ny tannbørste i Praha.

Høhø. JA - jeg må nok seriøst kjede meg. :p

Lenke til kommentar

Heh, du har tydeligvis hatt litt for mye dødtid der hjernen begynner å henge seg opp i ubetydlige valg, og dermed kverulerer med seg selv.

Men, hvis du på død og liv vil spare de ekstra kronene det blir for taxi, så har jeg følgende løsning til deg: Forskyv døgnrytmen din så du får 8 timer med søvn rett før du tar siste buss til flyplassen.

Du må da (1. januar) i praksis legge deg ca kl. 15:00. Og om du spiser godt før du reiser, og pakker med deg litt niste og lesestoff, trenger du ikke ha noen pølsefest når du sitter og venter på flyet ditt.

Lenke til kommentar
Heh, du har tydeligvis hatt litt for mye dødtid der hjernen begynner å henge seg opp i ubetydlige valg, og dermed kverulerer med seg selv.

Men, hvis du på død og liv vil spare de ekstra kronene det blir for taxi, så har jeg følgende løsning til deg: Forskyv døgnrytmen din så du får 8 timer med søvn rett før du tar siste buss til flyplassen.

Du må da (1. januar) i praksis legge deg ca kl. 15:00. Og om du spiser godt før du reiser, og pakker med deg litt niste og lesestoff, trenger du ikke ha noen pølsefest når du sitter og venter på flyet ditt.

Det høres bare slitsomt ut.

Det jeg gjør, høyst sannsynlig er å ta taxi til sentrum kl 05.30. Da er jeg i sentrum 05.45 og rekker 05.50 flybussen, og er på Sola Lufthavn 06.20. I verste fall - må jeg vente til 06.15 flybussen og er da på Sola Lufthavn 06.45.

Da burde jeg ha en god time på meg før flyet går. Med backup i at jeg KAN ta neste buss.

Case closed. Hvis ingen melder seg frivellig til å kjøre da. (:

Lenke til kommentar
(...)Det jeg gjør, høyst sannsynlig er å ta taxi til sentrum....rekker....flybussen, og er på Sola Lufthavn 06.20(...)
(...)Koster 300 med taxi inn til byen, der flybussen går. Så da blir det 400 totalt, men buss.

Da kan jeg like gjerne bare ta taxi helt til flyplassen.

Det er vanskelig å bestemme seg ser jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...