Gå til innhold

Når trenger man egentlig montør?

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Hvis jeg flytter fra en leilighet og den vil stå tom i f.eks. en mnd, linjen vil da bli stengt for å unngå linjeleila på 79 kr pr mnd. Når neste person skal overta leiligheten min vil den fortsatt være stengt, personen må ta kontakt med ISP for å bestille internett og åpne linjen. Spørsmålet mitt er om vedkommende da må ha besøk av montør eller ikke for å få internettilgang og åpne linjen igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg flytter fra en leilighet og den vil stå tom i f.eks. en mnd, linjen vil da bli stengt for å unngå linjeleila på 79 kr pr mnd. Når neste person skal overta leiligheten min vil den fortsatt være stengt, personen må ta kontakt med ISP for å bestille internett og åpne linjen. Spørsmålet mitt er om vedkommende da må ha besøk av montør eller ikke for å få internettilgang og åpne linjen igjen?

Tvilsomt, så fremt linja allerede har vært patchet og aktiv så blir nok linjen bare deaktivert. I verstefall over tid ville en montør trengt å legge om i et sentralpunkt (altså ikke komme hjem til han). Men bør la seg gjøre smertefritt det der.

Lenke til kommentar

Om det er snakk om eierskifte trenger man ikke montør, da oppdateres bare informasjon om at det er en "ny eier" og linjen åpnes igjen.

Om "ny eier" skal ha nett fra en annen leverandør, må det ihvertfall ut en montør til sentralen, men avhenging av ny leverandør er avhenging om han trenger å gjøre noe inne hos ny eier (F.eks fra ADSL til Coax/Fiber)

Lenke til kommentar

Om forrige eier har sagt opp sin linje og den er nekoblet (sambandet)

Så må det ut en ny montør for å opprette et nytt samband, selv om patchingen er på plass så må denne merkes med et sambandsnummer slik at den ikke blir koblet ned igjen.

Lenke til kommentar

Dette kommer litt an på en del ting... Det handler egentlig om flaks!

1. Hvis ny beboer bruker samme operatør som du gjorde (ikke telenor), og telenor ikke har gjort noe galt, trenger du ikke montør. Det må i kapaks stå "linje etter ADSL" og være referert til ditt gamle sambandsnummer. Hvis operatøren ikke er Telenor, så vil mest sansynlig operatøren bare bestille en ny linje, hvor i det minste montør må kople om til ny port i sentralen.

2. Hvis ny beboer bruker en annen leverandør, med en annen operatør en det du hadde (fremdeles ikke telenor) må det ut en montør i sentralen og kople om. Så sant din operatør har tatt seg bryet med å si opp abonnementet MOT TELENOR, så skal i teorien den gamle linja di ligge som "line etter" og montør må kun kople om i sentralen.

3. Hvis du og ny beboer benytter Telenor, eller Telenor sitt utstyr i sentralen, så er det stor sannsynlighet for at du ikke trenger montør. Alt avhenger om tidligere leverandør har sagt opp linja hos Telenor.

I veldig mange tilfeller jeg er ute for, ligger fremdeles tidliere beboers ADSL fremdeles aktivt hos telenor (i kapaks: Aktiv linje). Det betyr ikke at du ikke har sagt opp den gamle linja di, men at operatøren din ikke har tatt seg bryet med å si opp linja mot telenor. I slike tilfeller vil Telenor lage en ny ordre på en helt ny linje hele veien fra sentral til kunde, og ny beboer må ha montør hjem til seg. Så sant han ikke treffer på meg da. :)

Et annet scenario er at ny beboer bestiller internett så tidlig som mulig, for å kunne ha internett klart når han flytter inn.... Ofte så er ikke gammelt abonnement i adressen sagt opp når ny beboer bestiller sin nye internett, og dermed vil ny beboer igjen trenge installasjon... så sant han ikke treffer på meg! :)

Jeg personlig pleier å sjekke med kapaks på hjemmebesøk kvelden før jeg har utreise til en kunde, og i ca 30-40% av gangene jeg sjekker dette, resulterer det i at kunden slipper å vente hjemme. Jeg pleier derimot å be kunden kople til modemet sitt slik at jeg kan se at det er kontakt.

Lenke til kommentar
Telenor tar vel også bare 300 kr for montør, mens de fleste andre tar opp mot 1500 kr.

Helt rått, og det utnytter mange ISP'er.

ISPene utnytter ikke dette, alle bestillinger blir gjort gjennom Telenor sitt Jara system, det er de som tar seg godt betalt mot ISP`ene....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mhm, det er telenor som tar seg godt betalt av andre ISP-er.

Min erfaring når det gjelder montør ut i bopel, er at om montøren får link på linjen når han kobler det opp ( at modem er koblet til i bopel ) og at det ikke er noen problemer med å finne riktig kabelparr. Så trenger ikke montør reise hjem til bopelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...