Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til analyse av bluescreen minidump-filer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med å lese av dump-filene, men jeg kan prøve å hjelpe deg å tolke feilen ved å se på blåskjermen når den inntreffer.

Du kan se på bildet her:

BSOD

Du ser det står "STOP 0x0000008E" til venstre litt under midten.

Det er her du skal titte når du skal finne ut hvilken feil du plages med.

Da er det "8E" i dette eksempelet som er koden du må få med deg.

Så kan du se på denne siden

Windows STOP messages

og så ser du noenlunde hva du sliter med.

Er det f.eks 0A og 1A så kan det være ram som er defekt.

Du kan poste opp hvilke koder du plages med så kanskje jeg/noen andre kan komme med videre forslag.

Rekker du ikke å lese av, så må du skru av automatisk restart

Endret av Gree
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar. På blåskjermen står det 0x00000024. Det er visst et problem knyttet til NTFS_FILE_SYSTEM. Har kjørt chkdsk/r/f uten at jeg kunne registrere at noen avvik ble identifisert.

HD'en er ny og har kun en partisjon (HD:WDC WD3200AAKS).

Mulig det er RAM det er issues med. Skal sjekke det nå.

Edit: litt for mange nuller i stop message...

Endret av Futelva
Lenke til kommentar

Hei igjen. Har nå latt memtest gå i noen timer. Resultat så langt er 162,9% Coverage, 0 Errors. Kan virke som om minnet er greit. Hvordan kan jeg få sjekket om det er noen issues med harddisken? Den er ny så den burde egentlig være i orden... Mulig det finnes spesielle drivere til Windows 7?

Endret av Futelva
Lenke til kommentar

Ny BS. Denne gang var stop message 0x000000D1 (DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL). Ser at denne meldingen kan være knyttet til feil på RAM (som også 0x00000024 kan være). OK, bare å bestille ny RAM tenker jeg.

Edit: Ny BS. Nå stop message 0x00000018 (REFERENCE_BY_POINTER ).

Edit 2: Ny BS igjen... 0x0000001A (MEMORY_MANAGEMENT)

Edit 3: BS 0x0000007E (SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED)

Edit 4: 0x0000000A (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)

Edit 5: 0x00000109 (CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION)

@Grimmy: Jepp, har lastet ned der det er å finne. Det eneste som ikke jeg kan finne noen oppdateringer til er keyboardet (Logitech UltraX Premium Keyboard). Det har jamfør sidene til Logitech ikke Windows 7 støtte. Men, kan virkelig alt dette være forårsaket av keyboardet? Tror ikke det . Har uansett bestilt ny RAM. Mulig jeg får bestille et nytt tastatur også for å være sikker. Vil ikke ha mere probs. Har en master dissertation som skal leveres 29. januar, og er rimelig short på tid...

Endret av Futelva
Lenke til kommentar

Hmm. det KAN være ram. Kanskje hovedkort og? Kombinasjonen?

Slet selv en god stund med dårlig ram og fikk lignende feil. Dama spanderte ny ram og ble kvitt alle feila.

Først kjøpte jeg noen sånne 100kroners brikker for å teste med, og de funka fint. Det kan være det billigste å anskaffe for testing.

Men du sa du ikke fant noen feil i memtest?

Prøv å bytte om på brikkene, kjør bare ei om gangen muligens.

Lenke til kommentar

@ Gree: Har latt memtest86+ stå på hele natten. 9 passes, null feil. Har også kjørt HD Tune uten å finne noen feil. Driverne skal være oppdatert. Får ta en runde til og sjekke ut driver for driver. Uansett, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...