Gå til innhold

[Løst]Bygge ny gaming PC, ønsker innspill på hardwarevalg!

Anbefalte innlegg

Da var julen snart over og det er på tide å bygge seg en ny PC.

Denne vil primært bli brukt til spilling, og kun litt filmtitting og surfing. Spiller det meste av spill, både online og offline. Går mest i Modern Warfare 2, CS:S, Aion, Far Cry 2, Dragon Age: Origins etc. Skal man ramse opp alt blir det sikkert en side bare med spill. Skjerm, tastatur og mus har jeg. Skjermen skal på sikt byttes ut, men det blir ikke i første omgang. Som dere ser av utvalget er jeg ute etter ytelse, mulighet for litt overklokking (ikke noe ekstremt), mulighet for å spille på litt høyere oppløsning enn normalt, utvidet minne og utvidelse til Crossfire.

Maks innkjøpspris er 11-12000,-.

Har valgt ut et setup jeg liker og ønsker innspill fra andre byggere på komponentvalg:

INTEL:

Kabinett: Antec P193 Pris: 1399,-

Hovedkort: Asus Maximus III Formula Pris: 1869,-

Prosessor: Intel Core I5 750 Pris: 1479,-

Strømforsyning: Antec CP Serie 850W Pris: 1039,-

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 500GB Pris: 439,-

Minne: Corsair 4GB 1333MHz Pris: 919,-

Skjermkort: Sapphire Radeon 5870 Pris: 2999,-

DVD: Samsung DVD Brenner Pris: 189,-

Totalsum: 11301,- (Alle komponenter hentet fra Dustin da de er de eneste jeg fant med skjermkortet på lager)

AMD:

Kabinett: Antec P193 Pris: 1399,-

Hovekort: Asus M4A79XTD Evo Pris: 879,-

Prosessor: AMD Phenom X4 965 BE Pris: 1449,-

Strømforsyning: Antec CP Serie 850W Pris: 1039,-

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 500GB Pris: 439,-

Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX 1333MHz Pris: 879,-

Skjermkort: Sapphire Radeon 5870 Pris: 2999,-

DVD: Samsung DVD Brenner Pris: 189,-

Foreløpig Totalsum: 10241,- (Alle komponenter hentet fra Dustin da de er de eneste jeg fant med skjermkortet på lager)

Setup'en min er 1156- og AM3-basert, men forslag til 1366 ønskes selvsagt også velkommen. Har ikke bygget en hel maskin selv før, kun byttet ut komponenter eller montert nye men dette skal ikke by på noen problemer.

Mange anbefaler bruk av antistatisk armbånd etc under montering, men er dette virkelig nødvendig? Det burde vel strengt tatt holde å ta i et jordet punkt før montering av komponenter for å få ladet ut evt statisk spenning? Verktøy er ikke nødvendig, har arbeidsbilen full av alt tenkelig verktøy da jeg jobber som elektriker. Er det noe mer til et komplett bygg jeg burde ha, Termisk pasta osv?

Har prøvd å få med alle aspekter jeg kan tenke meg for å få tips, men føler noen at det mangler noe så si ifra, svar vil komme rimelig kjapt!

Tråden vil bli nøye fulgt med utover dagen og alle innspill mottas med takk:)

Endret av Henr1xen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg heller valgt et hovedkort til rundt 1000,-. Hovedgrunnen til det er at jeg ved neste utskifting /oppgradering hadde brukt den innsparte 1000,- lappen på nytt hovedkort. Med en slik strategi er jeg mere oppdatert. Når det er sagt så er mange opptatt av å få det beste der og da, og et kort til 1900,- er selvsagt litt bedre enn et til 1000,-.

Du har glemt DVD.Ellers er oppsettet bra for spill. Dersom du ikke liker Intel's dominans, bytter du ut til AMD. Da skal du kjøpe AMD phenom II 965 + et hovedkort med AM3 feks dette til bare 879,- med bra specs. AMD oppsettet vil faktisk gi deg litt bedre ytelse enn Intels i spill. AM3 bruker også low volt DDR3.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg heller valgt et hovedkort til rundt 1000,-. Hovedgrunnen til det er at jeg ved neste utskifting /oppgradering hadde brukt den innsparte 1000,- lappen på nytt hovedkort. Med en slik strategi er jeg mere oppdatert. Når det er sagt så er mange opptatt av å få det beste der og da, og et kort til 1900,- er selvsagt litt bedre enn et til 1000,-.

Du har glemt DVD.Ellers er oppsettet bra for spill. Dersom du ikke liker Intel's dominans, bytter du ut til AMD. Da skal du kjøpe AMD phenom II 965 + et hovedkort med AM3 feks dette til bare 879,- med bra specs. AMD oppsettet vil faktisk gi deg litt bedre ytelse enn Intels i spill. AM3 bruker også low volt DDR3.

Takk for kjapt svar! Jeg har selvsagt glemt å ta med en DVD spiller og supert at du forslag til et AMD oppsett også. Nei, det er selvsagt ikke noe must for meg at det MÅ være Intel-basert. Jeg er mest interessert i ytelse, og må ikke ha det dyreste dersom andre alternativ er bedre på dette området. Skal oppdatere tråden med en DVD-spiller og deretter snuse litt på AMD forslaget ditt.

Har du noen forslag til minne som egner seg til AMD CPU og HK?

Lenke til kommentar

De her billige skal være helt greie. Dersom du skal overklokke så kan det lønne seg å kjøpe dyrere minne/høyere klokkefrekvens. Da må du også ut med en kjøler på minst 3-500,- kroner. I mitt hode hadde jeg heller brukt de pengene til å kjøpe et enda bedre skjermkort - fordi du får liten effekt av overklokking. Grunnen til den lille effektøkningen er at de fleste litt moderne prosessorer er i stand til å makse skjermkortet.

Du kan feks kjøpe en billig prosessor feks AMD sin phenom II 550 som koster ca 700,-, og i prinsippet ha samme opplevelse som med en prosessor til 1500,-. Selv en E7400 fra Intel drar et skjermkort type HD5870 ganske bra.

Vel nå skal du ha nytt og mange spill og applikasjoner drar nytte av en Quad-prosessor, så derfor skal du selvsagt ha det. Valget ligger selvsagt da på de vi har snakket om. Vel det ble litt på siden prat, men det er slik at det er sammensettingen av PCen som er viktig og ikke alltid enkeltkomponentene.

Lenke til kommentar

Litt ved siden prat skader sjelden, dessuten er jeg ute etter et mest mulig komplett bygg. Da er det som kjent funksjonaliteten mellom alle komponentene som er viktig, noe du allerede har poengtert. De minnebrikkene du har valgt ut ser ut til å være av noenlunde samme type som de jeg snuste fram i mitt oppsett basert ut fra dine anbefalinger. Jeg klarer hvertfall ikke å se noen umiddelbare forskjeller?

Angående overklokking blir det ikke noe ekstremt, her skal det ikke tynest mest mulig ut, men heller litt klokking av prosessor og/eller skjermkortet. Bør jeg inn med en annen CPU-kjøler, eller vil stock-coolern duge til mild overklokking med tanke på kabinettet det skal stå i?

Angående skjermkortet så burde da et 5870 duge så det holder? Du får strengt tatt ikke noe bedre med mindre du hopper opp en prisklasse til 5970 eller har 2stk 5870 i Crossfire (det er Crossfire som er planen, men det blir ikke før januar/februar)?

Endret av Henr1xen
Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser veldig bra ut. Litt informasjon om hvorvidt du burde velge AMD eller Intel, basert på hva jeg har lært den siste uka: Både Intels i5 750-prosessor og AMDs Phenom II X4 965 BE-prosesssor koster relativt like mye. Intel har en overlegen fordel i alle oppgaver unntatt spill, hvor alle tester tilsier at de ligger ganske likt.

Hovedproblemet med i5 750, er at den tilhører Lynnfield-serien (bruker 1156-sokkel), hvor hovedkortene som regel er dyrere enn et tilsvarende like godt hovedkort med AM3-sokkel. Hovedkortet du har valg ut, Asus Maximus Formula III, er et knallgodt kort; det har fått universell skryt i alle tester jeg har lest, og er helt klart verdt pengene. Det er veldig overklokkingsvennlig, har god ytelse, er godt bygd og det medfølger et Supreme X-FI lydkort. Hvis du ønsker Crossfire, har det støtte for 8x8x-Crossfire, som er godt nok.

Det er hva fremtidsrettede muligheter at Lynnfield-kortene er litt usikre. Prosessorer med seks kjerner vil bare bli produsert til 1366-sokkelen fra Intel sin side, etter det jeg har lest. Men så er spørsmålet, hvor ofte kommer du til å kjøpe nytt hovedkort/prosessor? Det er ikke veldig utbredt støtte for å utnytte fire kjerner enda, og med hvordan ting har utspilt seg i fortiden, er det liten grunn til å tro at man har bruk for seks eller flere kjerner det øyeblikket det er tilgjengelig.

Fremtidsrettet sett er AMD et tryggere valg, da AM3-sokkelen trolig vil bli støttet bedre. Ekvalienten til hovedkortet du har valgt ut med AM3-sokkel, er Asus Crosshair III Formula. Det er litt dyrere enn andre kort med AM3-sokkel, men det har god ytelse, et medfølgende lydkort (som i seg selv koster rundt 500 kr), gode overklokkingsmuligheter og støtte for 16x16x-Crossfire.

TL;DR: Er hovedformålet spilling, så velg AMD og kjøp en Phenom II-prosessor, som i tillegg yter bedre ved høyere oppløsninger. Hovedkortet jornboss har linket til er veldig bra til den prisen, og har 8x8x-Crossfirestøtte, som er mer enn godt nok. Hva CPU-kjølere angår, er denne billig, god og stillegående (bortsett fra på høyeste hastighet, hvor den bråker litt).

HD 5870-skjermkortet er det beste valget, uten tvil. HD 5850 er nesten like bra, og er tusenlappen billigere, men det har de dessverre ikke inne på lager noe sted. Om et halvt års tid kan du kjøpe ett ekstra og kjøre Crossfire, når prisen på det trolig har minsket betraktelig.

Lenke til kommentar
Oppsettet ditt ser veldig bra ut. Litt informasjon om hvorvidt du burde velge AMD eller Intel, basert på hva jeg har lært den siste uka: Både Intels i5 750-prosessor og AMDs Phenom II X4 965 BE-prosesssor koster relativt like mye. Intel har en overlegen fordel i alle oppgaver unntatt spill, hvor alle tester tilsier at de ligger ganske likt.

Overlegen i alle andre oppgaver er nok å dra konklusjoner for langt. Noe heller ikke svært mange tester støtter opp om. F.eks har i5 750 og X4 965 BE nærmest identisk ytelse i Premiere Pro, x264 (r1158). Dette gjelder en god del andre programmer også (jeg regner forskjeller på 0 - 4 % som i realiteten identisk ytelse).

Det er på noen spesifikke programmer Intel utmerker seg, og da særlig i7. Særlig er det 3D rendering, en del tyngre tallknusing (trådintensiv) og enkelte spesifikke videoløsninger.

I tillegg er realiteten for den normale bruker at det nesten bare er spill som stresser maskina. For det meste annet man driver på med holder en 600 kr CPU, og man hadde fått mer ytelse igjen ved å kjøpe en SSD.

Lenke til kommentar
Overlegen i alle andre oppgaver er nok å dra konklusjoner for langt. Noe heller ikke svært mange tester støtter opp om.

Ja, det er nok litt overdrevet fra min side. "Et lite overtak" passer kanskje bedre? Du har langt større erfaring med dette enn meg, så jeg setter pris på å bli irettesatt; det lærer jeg av! :)

Lenke til kommentar

Takker og bukker for alle forslag og innspill, ser ut som det blir AMD oppsettet for min del denne gangen. Alt i alt synes jeg det ble et fornuftig oppsett, både med hensyn til ytelse og pris. Av en eller annen grunn har det blitt AMD og Intel løsninger annenhver gang jeg oppgraderer maskinen :p

Takk til jornboss, andir og bolson for deres innspill om forslag til hardware. Er så utrolig greit å kunne få en diskusjon og innspill fra folk som har litt peiling på området, er som regel da man ender opp med det beste resultatet.

Da gjenstår det kun å bestille utstyret, tvinne tomler til det kommer for så å la galskapen begynne! :D

PS! Der forandret selvsagt lagerstatus på skjermkortet seg til ikke på lager :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...