Gå til innhold

Viftestopp ?

Anbefalte innlegg

Tok en kikk i Kabinettet mitt mens maskinen ble slått på.

Alt var som normalt, men da Windows XP hadde startet opp stoppa Prosessor vifta :o.

Det skal vel ikke være normalt? Har en vifte som er beregnet til 750 MHz, men jeg har 450 MHz... Dette var litt merkelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt ikke normalt, men trengs nok litt historikk - var det rent tilfeldig at du åpna kassa, eller skjedde noe først ( bedre å fortelle for mye enn for lite... :o ) ?

1. nytt OS ?

2. gammelt chipsett ?

3. gammel Bios ?

4. long time no cleaning ?

Lenke til kommentar

Jeg hadde kassa åpna fordi jeg hadde satt inn ny harddisk..

Innstalerte WinXP igår.. BIOS kommer fra 1999 maskinen oxo...

Cleaning vet jeg ikke helt... Pleier å blåse litt, men allikavel.. Noen Tips om cleaning methods?

Lenke til kommentar
Jeg hadde kassa åpna fordi jeg hadde satt inn ny harddisk.. Innstalerte WinXP igår.. BIOS kommer fra 1999 maskinen oxo...

Da er pc'n fra tiden før winXP var påtenkt, og oppdateringer for eksakt din modell venter trolig på produsentens webside, til nedlasting og installasjon. Vifta er nok bra den, men OS'et "prater" ikke med Bios properly ( ...kan også prøve enable ACPI i Bios, Advanced Configuration and Power Interface - mrk. ikke spør hvordan, før du vet hvilken pc-modell du har, evt. sjekk manual :) p.g.a. på ymse Bios'er heter meny-betegnelsen litt forskjellig ).

Cleaning vet jeg ikke helt... Pleier å blåse litt, men allikavel.. Noen Tips om cleaning methods?
Hvis du hverken røyker eller sitter i fjøset ( m.t.p. seigt støv :wink: ), bruk Q-tips og fjern skjegget fra bladene.

Grundigere, napp ut viftekabel og prosessor, slot1 PIII: klem sammen og før sleidene på hver fløy vertikalt ned mot hovedkortet til de stopper. Ta opp enheten med lempelig kraft ( sitter litt teit i slot'en ) og finn fram en høvelig krysstrekker. I hvert hjørne på vifteramma er skruer som skal ut for å komme til ribbene under. Beste hadde vært å skille CPU fra ribba, fjerne kjølepasta og legge på ny, men tempen er kanskje ikke høy ?

Lenke til kommentar
vifter varer ike evig, kjøp en ny
Hvis vifta stoppet "for evig" den ene gangen winXP starta, er det mulig - men lite trolig p.g.a. påtakelig tidspunkt.

så en vifte skal bare stoppe når den er under hardt press? det er nok dessverre feil, det er da den får skadene som gjør at den stopper fortere. Du kan jo koble den på en av de andre strømkotaktene for vifter på hk for å prøve ut om den virker...

Lenke til kommentar

En vifte varer ikke evig. Derfor er det lurt og se på hvor mange timer viften og laget for og bestille ny når den nærmer seg slutten.

Men jeg tviler på at det er det som har skjedd. Vifter varer rimelig lang tid altså.. ville feks ikke likt og hatt samme vifte på CPU i 5år feks.

Lenke til kommentar

Hmm, kjøpte vifta for ca. 1 1/2 år siden.. Den vi hadde før lagde så usedvanlig mye med bråk... Prosessoren jobber, men kan se til tider at den jobber mye saktere...

Synes det er litt skummelt å ha en datamaskin uten vifte.. Hmm, jeg husker ikke hvilket hovedkort jeg har...

Men dette er litt utenfor viftestopp men:

Men når jeg tenker på at det har noe med WinXP å gjøre begynner jeg å tenke noe på en stund tilbake... Enten er det bare noe jeg bare inbiller, men når jeg innstalerte Windows Millenium Editon for lenge siden mener jeg at maskinen gikk ned 100 MHz.

Jeg mener at det var 550Mhz før. Kan dette ha skjedd? Kan Windows sette maskinen min ned med 100 MHz?

Lenke til kommentar

Det tviler jeg STERKT på at windows kan. Slike ting gjøres i BIOS og ved hjelp av jumpere på hovedkortet. Tror nok du at glimset litt når du har sett på CPU hastighet. For og sjekke CPU hastighet så last ned

wcpuid

Lenke til kommentar

Det var vel kanskje en glipp...

Men, tilbake til Viftestopp.. Hvor kan jeg se hvilket Hovedkort jeg har?

Tror jeg skal oppgradere BIOS, men det høres litt skummelt ut.. Har ikke lyst på noe most Datamaskin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...