LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hei. Jeg er ny her og har hørt av beskjente at dette er det ultimate forumet å spørre om hjelp når du har problemer med PCen. Saken er som følger. Min PC en stasjonær en, bruker utrolig mye med minne når jeg ikke i dethele tatt bruker noen programmer prossesbruk kan ligge på alt fra 20 til 60% mens minne ligger på 1.20 GB. Hva er det som er problemet? Hadde satt utrolig pris på hjelp. Ha jeg fått virus? Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Først av alt må du komme med mer informasjon. Hvilken maskinvare har du og hvilket operativsystem? Min Vista Home Premium 64-bit som er noe tweaket bruker 1.13 GB minne på "tomgang". Prosessorbruken er dog 0-1% på samme tomgang. Du kan jo ta en screenshot av skjermen din mens du viser prosessene på maskinen din. Dette finner du ved å trykke ctrl-alt-delete og så trykke på oppgavebehandling. Trykk så på fane prosesser. Utvid bildet til å vise så mange prosesser som overhodet mulig. Trykk så på prt scr (print screen) knappen på tastaturet ditt. Åpne Paint og lim bildet inn der. Lagre det og post det her. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Takk for svar. Har funnet ut litt mer og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Ser ut som det er en fil ved navn svchost.exe som tar kaka. http://bildr.no/view/557507 Hva er det som er problemet? Og hva skal til for at det blir fikset? mvh Endret 31. desember 2009 av LFCstar Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 http://bildr.no/view/557509 Her er forøvrig systemet mitt. Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Kan ikke se at det er noe unormalt mye minne som brukes på din PC. Du skal være glad dersom PC'n klarer å utnytte mest mulig av minnet du har - det gir raskere respons ved bruk. Ikke brukt minne=bortkastet minne - dvs. inntil PC'n begynner å bruke virtuellt minne (Dvs. harddisken din som minne). Enig at du har mange SVCHOST prosesser der, men slikt skjer. Last ned denne så får du litt mer informasjon om hva de enkelte gjør. Det er ikke sikkert du trenger den tjenesten som er startet. Google litt til rundt på tweak windows vista f.eks så vil du få noen tips om hvilke tjenester du kan la være å starte og hvordan du gjør det........ Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Takk for svar. Men har jo aldri hatt minne bruk på 1.25 GB før, of course når jeg bruker større programmer, men ikke når jeg ikke gjør noe i det hele tatt. Så sier du at jeg ikke kan få det tilbake til det vanlige ? mvh Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Windows, eller ethvert OS for den saks skyld, bør prøve å utnytte mest mulig minne effektivt slik at du som bruker skal få rask respons når du bruker dine programmer. Dersom OS'et ser at du ofte starter opp program X så kan OS'et laste det delvis inn i minnet (ofte omtales dette som prefetch) og ha det liggende der klart til du trenger det. Laster du inn noe annet som trenger mye minne tømmes minnet og det gjøres plass til det nye osv osv.Du bør altså ikke bekymre deg så mye for at PC'n bruker mye minnet. Tidligere var dette et mer vanlig problem da programmer som var dårlig skrevet ikke løste ut det minnet det hadde brukt - mao. ville en oppleve at minnet gradvis forsvant, at pc'n begynte med swap mot disk (virtuellt minne). I dag er dette problemet mindre (selv om det finnes fordi det fortsatt finnes programmer som er skrevet dårlig og kanskje du plages av et slikt?). Istedenfor å fokusere på minnebruk bør du fokusere på å fjerne tjenester du ikke har bruk for. Mao. google litt på tweak windows og så kanskje du finner gull... Ved å fjerne unødvendige tjenester vil du også frigjøre minne. Forøvrig bør du alltid ha et godt antivirus program kjørende i bakgrunnen. Endret 31. desember 2009 av datafeilen Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Takk for svar. Men jeg har ca 80 prosseser gående, er ikke dette way to much !? Og hvor mange av disse svc greiene har du gående på pcen. Sorry for at jeg er ltit usikker, men føler at pcen går litt treigere og da må det jo være noe galt. mvh Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Takk for svar. Men har jo aldri hatt minne bruk på 1.25 GB før, of course når jeg bruker større programmer, men ikke når jeg ikke gjør noe i det hele tatt. Så sier du at jeg ikke kan få det tilbake til det vanlige ? mvh Dette du skriver er et luxus problem. Før i tiden passet man på å stenge av alt som man ikke brukte. I dag ser vi f.eks at folk springer ut på nettet og blir nedlasset reklame og de har alle slags vinduer stående å jobbe på maskinen, bl.a denne stygge fanzye google saken. Det er google og det er det ene etter det andre i nettleseren din. Fjern alt dette uønskede som er der, og når du går i fjer legg til programmer i kontrollpanel- så kan du ta bort dette tullet med google bar og alle de andre vinduene som ikke trenges. Mange har i tillegg dette MSN tullet i tillegg. Da blir det mye minnebruk. Eks vis chatteprogrammer etc som står og drar resurssene ned. Så enkelt råd, minimer bruken av dette og fjern alle disse "sirkus greiene" og du blir mye mer fornøyd. Hvis du bare ønsker en ren nettleser, så fjern alt det unødvendige. Du skal se at dette "lønner seg". Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Takk for svar. Ser det du prøver å presentee for meg og respekterer dine ord. Men det som for meg er merkelig å tenke på er følgende. For to - tre dager siden så hadde jeg en minnebruk på mye mindre enn 1.25 GB :S og dette med samme programmer stående. Jeg hadde jo mindre bruk med spill gående enn det jeg har nå ved datamaskinens oppstart. Så ser jo at problemet ligger i denne svchost. exe filen.? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Litt info om svchost og hvordan du kan finne hvilket program som bruker dem: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...-is-it-running/ Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Jeg forsøkte å forklare deg en mulig årsak til at windows nå bruker mer minne enn tidligere selv om du kjører kun de samme programmene. Windows er smart - den lærer deg å kjenne og allokerer minne deretter. Den lærer mao. hvilke programmer du ofte kjører og laster de inn i minnet slik at de er klare for å starte de opp når du velger å starte dem. Du kan lese mer her : http://members.rushmore.com/~jsky/id37.html Det er dermed ikke sagt at det er det som skjer hos deg, men noe minneforbruk skyldes trolig dette.Det kan også være slik at du har installert en del snacks - som en tidligere har skrevet her, og at dette "snackset" bruker f.eks svchost for å fyre opp en del tjenester i bakgrunnen. Fjern en del tulleprogrammer så kanksje du slipper å se minnet fly til himmels... Håper du forstår nå at det er ikke nødvendigvis er de programmene du har aktive som bruker minnet - det kan like godt være tjenester som installerte programpakker bruker og som starter opp i bakgrunnen idet du fyrer opp windows. Det er som nevnt før et luksusproblem du har - du vil ikke nødvendigvis få raskere pc ved å frigjøre mer minne - tvert imot kan du oppleve at enkelte programvare går tregere fordi enkelte tjenester disse trenger må starte opp før programmet kan utføre sine oppgaver - hadde disse tjenestene vært startet opp før programmet ble startet ville en få bedre respons. Mao. gitt at OS'et er smart vil en få bedre ytelse dersom en hele tiden har lite minne ledig. Tenk deg selv dersom du skal reparere en sak og må fly frem og tilbake til verktøykassen hele tiden for å finne rett verktøy - det hadde jo vært mye smartere om verktøykassen stod rett ved siden av deg så slapp du å løpe frem og tilbake. Det er akkurat dette OS'et og programmene du har installert ønsker - de kjører opp i bakgrunnen klare til dyst når du trenger dem...... Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Ser du kjørte Ad-Aware når du tok det første skjermbildet. Det er bra. Tror nok du har en del programmer på maskinen som er kommet inn ved oppdatering av Java og lignende. Rensk opp i programmer på kontrollpanelet. Ta vekk toolbars og annet rask. 80 prosesser er mye, men ikke så mye at det skal ta knekken på systemet. Prøv å fjern litt småprogrammer og se om det hjelper. Du kan også kjøre msconfig fra startmenyen. Her kan du udner fanen "oppstart" ta vekk ting du ikke vil skal starte når du slår på maskinen. Dette hjelper også noe på å holde antall prosesser nede.. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Takker for svar alle sammen. Aldri vært noen a pluss på datamaskin så dere får unnskylde mine minimale egenskaper inennfor dette emnet. Så det dere sier er at det at PCen min står ved rundt 1.50 GB i minnebruk når ingen programmer er oppe bare er fordi de er "klare" vis jeg skal starte opp et program? Vil dette også si at minnebruken på rundt 1.50 GB ikke vil ha noe å si på hastigheten til min PC? Og at det er prossesorbruk som står for det? http://bildr.no/view/557540 her ser dere mine programmer som er satt som oppstart, noen som vet om noe som er unødvendig å ha der? Og kan dere dermed si at dette svchost.exe er noe alle sammen har? Og at dette ikke er noe virus? Kan jeg slette f.eks den svchost.exe som bruker ca 80 000 (åtti tusen) kb? mvh Endret 31. desember 2009 av LFCstar Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Det siste bildet sier jo det meste - du har enormt med programmer/tjenester som starter opp under oppstart - de fleste er bare tull og du trenger dem strengt tatt ikke. Istedenfor at jeg prøver å skrive om det samme igjen - se her vedr. svchost Disse ekstra tjenestene har du fått inn når du installerte programmene.....Andre kan sikkert komme med tips til hva du bør stoppe og ikke stoppe, men generelt vil jeg vel si at det enkleste er å fjerne de programmene du ikke bruker.. Som du ser og skjønner? - svchost er ikke et virus, men det kan for all del starte virus på samme måte som det kan starte tjenester som ikke er virus. Og bare så det er sagt - et virus er også et program/tjeneste på lik linje med alle andre program - forskjellen ligger i hva det gjør, nemlig ugang.......... Og NEI - ikke slett svchost.exe...... Endret 31. desember 2009 av datafeilen Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Bare Windows Sidebar er en ressurs-sluker.. Her må du luke ut mye.. sidebar, msn, nv media center, alt som har med powerdvd og cyberlink å gjøre. java update kan du også ta bort. Du får beskjed av nettleseren hvis javaen din er utdatert. quicktime, adobe og windows welcome center kan du disable. Jeg ville også disablet Steam. Det starter jo automatisk om du fyrer opp et spill som trenger Steam. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Igjen hjertelig for svar Du kunne vel ikke tatt bildet jeg la ut her pondus og edited det med kryss over det du synes må bort, er redd for å disable noe som ikke skal bli det. Hjertelig på forhånd. Evt kan noen andre brukere med litt peilling gjøre det. Og dette med disable, det er bare sånn at det ikke vil starte opp automatisk ved datamaskinens oppstart, riktig? Og siste spørsmål angående denne svchost.exe Hva sier det dere når en av disse sikkert 12 stykkene bruker 80 000 KB ? :S mvh Endret 31. desember 2009 av LFCstar Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Igjen hjertelig for svar Du kunne vel ikke tatt bildet jeg la ut her pondus og edited det med kryss over det du synes må bort, er redd for å disable noe som ikke skal bli det. Hjertelig på forhånd. Evt kan noen andre brukere med litt peilling gjøre det. Og dette med disable, det er bare sånn at det ikke vil starte opp automatisk ved datamaskinens oppstart, riktig? Og siste spørsmål angående denne svchost.exe Hva sier det dere når en av disse sikkert 12 stykkene bruker 80 000 KB ? :S mvh Hallo! Nu skal du høre- her er et program du kan installere. Det er gratis. Og det viser deg mye fint av det som skjer i maskinen. Det viser deg HVEM og HVA som bruker ressurser. Det er bare å laste det ned og installere det i mappen programfiler. Les denne først: http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=151 Last ned her: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb896653.aspx Eula.txt Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Tusen takk , skal prøve programmet med engang. Men som du ser av bildet mitt litt overfor her så er det endel program som starter ved oppstart. Noen mening om hvem som bør "deaktiveres" mvh Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Last ned her:http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb896653.aspx Eula.txt Vennligst BmOnline Tipset om dette programmet i post #5. Håndtering av minne burde nesten være pensum for psykologistudenter - alle tror å bruke lite minne er ensbetydende med en rask og effektiv maskin og uansett hvor mange ganger det gjentas at så nødvendigvis ikke er tilfelle...så går det liksom ikke inn.......Alle tror at det å ha masse ekstra ledig minne er en bra ting.....Personlig vil jeg at OS'et tenker for meg og antar hva jeg vil bruke før jeg skal bruke det og laster det inn mens maskinen ikke har noe annet å gjøre......Så når jeg faktisk ber om det..så er det lastet inn allerede...istedenfor slik mange tilsynelatende ønsker...at maskinen står der og venter og gjør ingenting før jeg ber om det..og så laster alt inn mens jeg venter på at den skal bli ferdig.........For å svare trådstarter på hva som skjedde med PC'n : Den ble voksen - den så at du installerte mange programmer..la dem inn i minnet slik at de ligger der klar å vises på din skjerm skulle du ønske det..Om du ikke synes det er kjekt med masse programmer som du kanskje ikke trenger - fjern dem..eller fjern funksjonene de bruker for å lastes inn på forhånd ved å disable denne funksjonaliteten under oppstart - programmene vil da lastes tregere, men de tar ikke noen plass i minnet der og da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå