Gå til innhold

Hvor står DU på konsert?

Kosertopplevelser

Anbefalte innlegg

Her er en liten teori jeg trenger å lufte, i forbindelse med en oppgave jeg arbeider med (dette gjelder primært innendørs konserter):

Folk går på konsert med ulike forventinger og preferanser. Noen er mest opptatt av å lytte, noen av å se, noen av å danse, mens andre går på konsert for å være sosial. Jeg tror det går an å generalisere såpass om konsertpublikummet at det er mulig å dele dem inn i "typer" og soner basert på hvilken preferanse de har i forhold til musikk. Under har jeg listet opp de sonene/typene jeg har definert, og nummerert dem med høyere verdi jo lenger bort fra scenen du kommer.

1. Scenekant

Sonen er preget av direkte kommunikasjon mellom artist og publikum. Publikummerene i denne sonen er gjerne genuint opptatt av bandet på scenen, musikalsk eller knyttet til person/kjendisstatus.

2. Pit - mest opptatt av bevegelse

Dette er sonen der de mest utagerende og aktive publikummerene som regel samles. Sonen varierer i størrelse etter publikums engasjement og antall, musikktype, tilgjengelig areal m.v. På mange konserter eksisterer ikke denne sonen i det hele tatt, og arealet fylles av stående publikum.

3. Stående publikum - mest opptatt av å se

I denne sonen befinner det seg publikummere som er opptatt av å se artistene på scenen, men som ikke danser eller beveger seg så mye.

4. Stående publikum - mest opptatt av å lytte

I og med at lytteopplevelsen er viktigere enn det å se for denne delen av publikum, er sonen plassert bak publikum som er mest opptatt av å se. Dette betyr ikke at sikt er uviktig for denne sonen, men at lyd er viktigere.

5. Nøytralt stående publikum

Denne typen representerer publikum som ikke har sterke preferanser hverken i forhold til bevegelse, syn eller hørsel. Disse publikummerne vil fordele seg ut over de andre sonene.

6. Pratende publikum

Publikum som går på konsert, men som er mer opptatt av omgivelsene og å prate med andre publikummere enn det som skjer på scenen. Samtale/prat foregår uavhengig av musikkform, parti av konserten og publikums plassering.

Spørsmålet blir: Hvilken publikumstype er du, og hvor plasserer du deg? Hører du alltid til samme type, og plasserer du deg ulikt alt etter hvilken du tilhører? Har jeg glemt noen soner og typer, eller kanskje funnet på noe som ikke finnes?

Kjøyr debatt!

Endret av Kosertopplevelser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er opptatt av en "perfekt" kombinasjon av 3 og 4, med ekstra vekt på 3 for de bandene jeg digger mest.

Jeg vil se bandene best mulig samtidig som plasseringen for best lydopplevelse spiller en viktig rolle. Dermed velger jeg mest mulig senter i et område ca. 10-15m bak scenekanten. Er det mye knuffing og styr fremst, eller grøtete lydbilde pga høy forvrengt lyd foretrekker jeg etter kort tid å rygge lenger bak. Men det er svært viktig å ikke komme rett bak folk som er merkbart høyere enn meg.

På siste Metallicakonsert i spektrum var det ikke noen tvil at det ble viktigst å stå fremst siden man sjelden får en slik unik mulighet til å være så ekstremt nært et band av denne kaliberen. Det var vel ca. 2,5 meter fra scenekanten. Da kom lyden litt i andre rekke. Uansett har ikke Spektrum noen særlig grom lydgjengivelse noen steder i hallen.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker plassering 1, da jeg kan henge på gjerdet om jeg blir sliten, og det vil ikke være noen foran meg jeg dumper aske på om det er utendørskonsert og jeg røyker, men det blir stort sett en 3 eller 4, eller en kombinasjon av disse.

Dog, om jeg skulle være på konsert uten særlig med hindrende klær, bagger eller kamera, kan man også finne meg i #2, mens jeg tar av med venner og våkner neste morgen med vondt overalt uten å huske så alt for mye :p

Lenke til kommentar

Jeg befinner meg som regel i plassering 1. Om det er et band jeg liker ganske godt, noe som så og si er alltid når jeg er på konsert, så plasserer jeg meg helst fremst ved scenekanten for å komme tettest mulig innpå bandet for en mer intim konsertopplevelse. Om ikke helt, helt fremst ved scenen, er jeg iallefall i rekke to eller tre, der jeg mosher gjennom hele konserten. Plassering 1 og 2 som skrevet her, kunne vel egentlig vært en og samme plassering for mitt tilfelle, der jeg både står fremst, og mosher.

Er jeg på en konsert med et band jeg ikke liker like godt, eller der jeg ikke har noe spessielt forhold til bandet, kan jeg befinne meg i plassering 3, rett bak moshen. Men dette er svært, svært sjelden.

Lyd er ikke det som er viktigst for meg på en konsert. Er mere interessert i stemningen, bandet, og det som skjer på scenen.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker plassering 1, da jeg kan henge på gjerdet om jeg blir sliten, og det vil ikke være noen foran meg jeg dumper aske på om det er utendørskonsert og jeg røyker, men det blir stort sett en 3 eller 4, eller en kombinasjon av disse.

Dog, om jeg skulle være på konsert uten særlig med hindrende klær, bagger eller kamera, kan man også finne meg i #2, mens jeg tar av med venner og våkner neste morgen med vondt overalt uten å huske så alt for mye :p

Ditto.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du burde heller høre med folk hvor de står og hvorfor de står der, enn å foreta en personlig synsing før du ber oss om å ta plass i båsene dine. Etter at du har fått inn en del data, kan du opprette kategorier basert på tendensene du ser i disse. Din egen personlige smak har hatt for stor innvirkning på typene dine her, noe som er spesielt tydelig ved "genuint opptatt av". Det burde heller stå "disse folkene mener at de er". Hvis tenkningen din preges av at det er en riktigere måte å gå på konsert enn andre, snakker vi ikke om en teori, men en smaksdom. Slike trenger du ikke føre statistikk for å fremme. :)

På "arenakonserter" foretrekker jeg å hoppe og sprette så mye som mulig, men det kommer helt an på dagsformen hvor mye det blir. Beveger meg da frem og tilbake i moshpit-området, og tar meg gjerne en tur for å erstatte tapt væske underveis.

Kommer inn på en god del konserter gratis gjennom jobben, og da går man gjerne mest for å følge med. Da står jeg rolig bak og ser på.

Jeg er glad i musikk og gode konsertopplevelser, men siden jeg ikke kan vite noe om hvordan andre har det, kan jeg ikke rangere min lidenskap.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Du burde heller høre med folk hvor de står og hvorfor de står der, enn å foreta en personlig synsing før du ber oss om å ta plass i båsene dine. Etter at du har fått inn en del data, kan du opprette kategorier basert på tendensene du ser i disse. Din egen personlige smak har hatt for stor innvirkning på typene dine her, noe som er spesielt tydelig ved "genuint opptatt av". Det burde heller stå "disse folkene mener at de er". Hvis tenkningen din preges av at det er en riktigere måte å gå på konsert enn andre, snakker vi ikke om en teori, men en smaksdom. Slike trenger du ikke føre statistikk for å fremme. :)

På "arenakonserter" foretrekker jeg å hoppe og sprette så mye som mulig, men det kommer helt an på dagsformen hvor mye det blir. Beveger meg da frem og tilbake i moshpit-området, og tar meg gjerne en tur for å erstatte tapt væske underveis.

Kommer inn på en god del konserter gratis gjennom jobben, og da går man gjerne mest for å følge med. Da står jeg rolig bak og ser på.

Jeg er glad i musikk og gode konsertopplevelser, men siden jeg ikke kan vite noe om hvordan andre har det, kan jeg ikke rangere min lidenskap.

Takk for interessant innlegg, og en betimelig påpekning av dårlig formulering for gruppe 1. Det jeg har prøvd å si noe om er at denne publikumsgruppen føler en sterk personlig tilknytning til artisten/musikken, uten at jeg forventer at folk rangerer seg i forhold til andre av den grunn (sikkert ikke helt presist formulert her heller). Teorien jeg fremsetter her er basert på empiri fra tidligere undersøkelser OG erfaringer fra mange år på konsert, så ren synsing er det nok ikke. Jeg spør om hvor folk plasserer seg (fysisk/i gruppe), og hvorfor/hva de prioriterer, fordi jeg vil teste om min teori stemmer.

Min tilhørighet varierer som for deg fra konsert til konsert, men du tolker meg feil om du tror jeg favoriserer en gruppe/sone foran andre. (For å lette litt på sløret:) Mitt prosjekt handler tvert imot om å legge best mulig til rette for de ulike måtene å gå på konsert, ut fra trekkene ved de ulike gruppene/sonene jeg har forsøkt å definere. Nettopp derfor spør jeg også om tilbakemelding på hele teorien og den generaliseringen og inndelingen jeg har gjort. Din og alle andres tilbakemelding er derfor verdifull for meg på flere måter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg prøver å stå så langt framme som mulig, siden jeg bare er 1.60 høy og gjerne har vanskeligheter med å se noe som helst hvis jeg blir stående langt bak (takk Gud™ for ekstra skjermer). Ellers liker jeg jo å hoppe og synge med, og det er som regel mest stemning for det langt framme. Hvis det er band jeg ikke er så gira på å se, står jeg gjerne lenger bak og hører på i ro og fred.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...