Poja_og_Sati Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Mye bra informasjon her på forumet, spesielt guidene! Samboeren og jeg skal kjøpe vårt første digitale speilrefleks, vi har begge noe erfaring med ”analog” speilrefleks fra en god del år tilbake, men har de siste årene kun brukt digitalkamera (Canon powershot A95). Nå har vi lyst å gå tilbake til speilrefleks, ikke minst også fordi vi har fått 2 ildere som vi har lyst å forevige på bilder. Ilderne er alltid i bevegelse, så seriebilder blir viktig. Etter å ha lest litt på nettet virker spesielt Pentax K-x, Nikon D5000 (ev. D90) og Canon EOS 500D aktuelle. I forbindelse med dette noen spørsmål: - Hvor stor er forskjellen på f.eks. 1 seriebilde per sekund i praksis? Merker man forskjellen mellom f.eks. 3,4 (Canon 500D) og 4,7 (Pentax K-x)? Jeg vil tro det, men fint om noen kan si noe om dette. - Når vi kjøpte ikke-speilrefleks digitalkamera var det mye snakk om tiden fra man trykker på utløseren til bildet er tatt (som til dels var ekstrem lang). Jeg leser lite om dette nå når jeg ser etter speilrefleks. Jeg er klar over hvordan den mekaniske delen av speilrefleks fungerer, men har ikke kameraene ”elektrisk forberedelsestid” hhv. er det ingen eller kun små forskjeller mellom modellene? Forskjell i tid som autofokus bruker? - Canon powershot A95 har AA-batterier og det har fungert bra. Ser at Pentax K-x også har det og lurer på om ikke det er en klar fordel. Leste et sted at noen har hatt problemer med kort batteritid, men at dette visst kunne fikses med riktig type batterier og programvareoppdatering. Kommentarer? Takker om noen gidder å svare :-) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Når det gjelder utløserforsinkelse (Tiden det tar fra du trykker til bilde blir tatt) så er nok forskjellene veldig små. Generelt sett så er forskjellene mellom dagens speilreflekskamera ganske små (i hvertfall de billigste). Til deres bruk tror jeg K-x vil passe best av de nevnte. Du får høyest ISO (lysfølsomhet), høyest seriebildehastighet, veldig god bildekvalitet og kitobjektivet har rask autofokus. Jeg antar at dere har ilderene inne i huset, og de er det en stor fordel å kunne bruke så høy ISO som mulig for å fryse raske bevegelser. Autofokus er også viktig hvis de beveger seg fort, og kit objektivet til Nikon (18-55mm) har ganske treg autofokus. Ps. Jeg er Pentax-bruker selv Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hei og velkommen til forumet sånn på tampen av året Reaksjonstiden på digitale speilreflekser "dslr" er på tiendedelers sekund. Når det gjelder seriebildetagning "skuddtakt" er jo raskere jo bedre,blinkskuddene blir flere med flere bilder. Du får tatt rundt en 500/1000 bilder med dslr og originalbatterier. Skulle jeg satt sammen en forholdsvis rimelig pakke til ditt formål ville den blitt noe alla dette. Kamera Canon 40D helst 50D,"monny no limit 7D".40D er en utgått modell og kanskje vanskelig og få tak på,hvis du ikke har problemer med bruktkjøp kan du få 50D forholdsvis rimelig for tiden. Objektiv Canon 18-55 IS eller Tamron 17-50 f/2.8 VC som normalobjektiv,en Canon 50mm f1/8 aller helst med f1/4 og kanskje slenge med en 70-200 f/4 Blits Canon 430 EX II. Du har brukt slr før så det med nødvendigheten av kunnskaper kjenner du sikkert til,Jeg syntes overgangen til digital slr var vanskelig,fikk ikke bildene slik jeg ville ha dem.Det tok en stund før jeg ble komfortabel,også redigeringen i etterkant var truende nyvinninger for meg Du har jo hatt Canon før "A95",så da har du kjennskap til programmene og noe av menystyringen fungerer på samme måte.Fordelen med Canon er også at du ikke trenger å kjøpe noen tilleggsprogrammer. Lenke til kommentar
Poja_og_Sati Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Takk for svar, Nautica! Tror kanskje det Canon-oppleget du foreslår, kan bli litt i dyreste laget for oss. Kan du forklare det under litt nærmere? Hva slags tilleggsprogrammer må man kjøpe for hvilke kameraer? Fordelen med Canon er også at du ikke trenger å kjøpe noen tilleggsprogrammer. Lenke til kommentar
Poja_og_Sati Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Til deres bruk tror jeg K-x vil passe best av de nevnte. Du får høyest ISO (lysfølsomhet), høyest seriebildehastighet, veldig god bildekvalitet og kitobjektivet har rask autofokus. Jeg antar at dere har ilderene inne i huset, og de er det en stor fordel å kunne bruke så høy ISO som mulig for å fryse raske bevegelser. Autofokus er også viktig hvis de beveger seg fort, og kit objektivet til Nikon (18-55mm) har ganske treg autofokus. Ps. Jeg er Pentax-bruker selv Takk for svar, tror kanskje det går mot Pentax. Ilderne er mest innendørs, ja, så det med ISO var et godt poeng. Nå kom vi også på at vi jo har en gammel Pentax liggende med flere objektiver. Leste et sted at Pentax ikke skal ha endret på fatningene på 30 år? Ser på guiden her at alle objektiver med K-fatningen skal passe fortsatt. Men kameraet er et annet sted enn vi er den neste uken, så vi får ikke funnet ut av det nå. Men det gamle kameraet er neppe eldre enn 30 år, vi tror kanskje det er en P50. Forresten, fungerer autofokus med gamle objektiver? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Normalt så får du autofokus på nyere digital speilrefleks på de objektivene som har det,og pentax er nok ingen unntak. Kjenner ikke til Pentax sine medfølgende programmer,med Canon så følger det med bildebibliotek,redigerings program og et som gjør at du kan kontrollere kamera fra dataen disse virker både på jpg og råformat bilder. Endret 31. desember 2009 av Nautica Lenke til kommentar
SRD Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Pentax har veldig god bakoverkompatibilitet, så du kan omtrent bruke alt av Pentax optikk. Kamerahuset har også innebygget stabilisering, så du vil få stabilisering på alle objektiv, inkludert gamle manuelle objektiver. Når det kommer til programvare som følger med Pentax så kan jeg ikke si noe, si jeg aldri har prøvd dem, men en fordel med Pentax er at en kan ta Raw-bilder i DNG-format, så det holder at programmet du skal redigere i støtter DNG, og ikke det bestemte kameraet slik som det er med andre raw-filer. Anbefaler deg uansett å prøve kameraene i butikk før du kjøper hvis du har muligheten til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå