Gå til innhold

Meninger om Anabolic Diet? Brenn fett og bygg muskler SAMTIDIG?


Anbefalte innlegg

Det jeg vaneligvis pleier å gjøre på nettet er å surfe etter trenings artikkler, kosthold, trening osv. Og idag kom jeg over en litt vel "anderleds" diet enn vi er vandt til. Kan kalle det, LOW CARB DIET, også Anabolic Diet. Du spiser %40 protein og %60 fett og maks 25g karb om adgen og i helgene skal du spise %60 karb, %15 protein og %25 fett.

Resultatet blir at kroppen bruker fett som energi kilde og begynner å brenne av fett. Dette høres ganske logisk ut i mitt hode. Men så tenker jeg Anabolic Diet + trening = ikke bra. Muskler består av karbohydrater. Og hva skjer når du ikke fyller på musklene etter treningsøkten?

 

Men hva synes dere om dene dieten?

og værsåsnill, ikke begynn å snakk om proteiner i store mender er farlig osv. At du blir feit av fett osv. La vær.

 

Hva jeg synes:

I mine øyner ser denne dieten helt fantastisk ut, jeg har alltid hattet karbohydrater for en eller annen grunn. I den siste tiden har jeg gått over til ganske fet diet og føler at jeg har dobbelt så mye energi som før. Første inntrykket er at dette er en diet som vi levde på før. Vi er ikke genetisk tilpasset til sukker og karbohydrater. I steinalderen så gikk det mest på kjøtt og grønnsaker. Det var den tid det ikke fantes noe som het poteter eller ris. Og våres menneskerase har jo overlevd i 200000 år.

Hvis dere har lyst å lese mer om denne dieten:

http://www.amazon.com/gp/product/096798962...ASIN=0967989620

http://www.amazon.com/gp/product/096798961...ASIN=0967989612

http://www.amazon.com/gp/product/096798960...ASIN=0967989604 (research)

GoOgLe Anabolic Diet

 

Edit:

Det som blir den store utfordningen her er å liggge i kalorioverskudd, proteiner og fett gjør det forsåvidt ganske mett så dette blir en stor utfordning.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser Anabolic Solution for bodybuilders av selve grunnleggeren bak Anabolic Diet/Metabolic Diet.

Jeg har tro på den, men tror ikke at lav-karbo passer til min livsstil, foreldrene kommer jo helt sikkert til å mase på at jeg kommer til å få hjerte problemmer av alt fettet :p

Og det blir ganske lite utvalg av matvarer, og det verste blir jo å komme i overskudd av kalorier..

Lenke til kommentar
Hva jeg synes:

I mine øyner ser denne dieten helt fantastisk ut, jeg har alltid hattet karbohydrater for en eller annen grunn. I den siste tiden har jeg gått over til ganske fet diet og føler at jeg har dobbelt så mye energi som før. Første inntrykket er at dette er en diet som vi levde på før. Vi er ikke genetisk tilpasset til sukker og karbohydrater. I steinalderen så gikk det mest på kjøtt og grønnsaker. Det var den tid det ikke fantes noe som het poteter eller ris. Og våres menneskerase har jo overlevd i 200000 år.

Det er meningsløst å hate karbohydrater uten grunn. Og sist jeg sjekket har mennesket spist frukt så lenge de har levd. En forklaring på at vi spiste frukt før i tiden er at frukt var skjeldne goder, og derfor gikk de langt for å skaffe seg en bit, kanskje fordi de hadde sukkersug? Og så må du huske på at hjernen går best på karbohydrater, hvilket jeg tolker som at den alltid har hatt tilgang på de (noe som motbeviser at vi ikke er tilpasset). Vi er kanskje ikke tilpasset all den sukkerholdige dritten vi spiser. Men det sier seg jo selv.

 

Uansett, brenne fett og bygge samtidig er ikke noe nytt. H&F concept og IF.

Lenke til kommentar

Hjernen trenger ikke karbohydrater. Har du kilder på at hjerne går best på karbohydrater.?

 

So Why Do We Need Carbohydrates?

•Most Common Argument is that they’re Necessary for the Brain. Not So!

•Brain can metabolize lactate and ketones as well.

•Lactate (and other nutrients) also shuttle fromastrocytesto neurons.

•Also, glucose can be produced as needed.

 

I virkeligheten kan man leve helt uten karbohydrater, eneste kroppen trenger er de essiele "maten?" (vet a faen hva det heter). Og det essiele er fett og protein. Alt annet kan kroppen lage selv, tilogmed karbohydrater (glukose)

 

2yyumvt.png

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

H&F C A er lettere og bedre å følge.

Kroppen kan lage karbohydrater ja, men den nekter å lage for å fylle opp glykogenlagrene og trener man da så vil prestasjonene bli dårligere så totalt sett lønner det seg neppe i en lenger periode/generellt.

Endret av War
Lenke til kommentar
Glucose is the form of sugar that travels in your bloodstream to fuel the mitochondrial furnaces responsible for your brain power. Glucose is the only fuel normally used by brain cells. Because neurons cannot store glucose, they depend on the bloodstream to deliver a constant supply of this precious fuel.

 

Og det er nok ikke tilfeldig at hjernen går på karbohydrater, med mindre du går over på en fettrik diett og kutter karbs, noe som betyr at du må spise ekkel mat i lang tid fremover og ikke har noen fordeler i forhold til feks H&F C.

Lenke til kommentar
Kroppen kan lage karbohydrater ja, men den nekter å lage for å fylle opp glykogenlagrene og trener man da så vil prestasjonene bli dårligere så totalt sett lønner det seg neppe i en lenger periode/generellt.

 

Det er jo derfor du fyller opp glykon lagrene på lørdag og søndag. Men tipper at lagrene bare varer til mandag og tirsdag :p

Lenke til kommentar

Kroppen trenger ikke glukose etter/før trening på en høy fett diet med lite karbs, huskeri kke grunnen helt. (Foreldrene fester, kl er 4.30 og er trøtt, får ikke sove)

Han anbefaler at hvis man ikke spiser karb om dagen, så er det bra å bruke sjangsen etter trening for å få opp issulinet og protein syntesen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Kroppen trenger ikke glukose etter/før trening

Trenger er vel relativt, men starter man på neste økt uten å ha fyllt opp glykogenlagrene , dvs 100% lavkarb hele uka så blir ikke sluttresultatet noe særlig.

Man klarer neppe å fullføre programmet og hva holder man egentlig på med da?

 

Om insulinfølsomheten er lav og man trives på en lavkarb så ikke kutt 100%.

Sørg for å få inn noe i perioden /etter trening og frem til neste trening) , med fordel så nerme neste trening som mulig dvs H&F C -A .

 

100% kutt VS litt karb er testet ut av mange.

Litt karb, dvs litt glykogen i lagrene viser seg å være best alltid.

Den lille karben man får i seg vil da gå rett til musklene og man vil fortsette å forbrenne fett.

Og under treningen vil man bruke opp den karbohydraten igjen, da deff alltid har noen høyrep.

Da får man trent bedre , bedre resultater, VS 100% kutt og stole på at kroppen omgjør det den trenger.

Den prioriterer ikke glykogenlagre.

 

Fagerlis test viste også at ørlite karb selv for en med lav følsomhet ga bedre metthetsfølese også og at hele deffen ble lettere på alle måter.

 

Det er også forskjell på papiret VS noen som trener for eks 5x5 osv på en deff.

Man må tilpasse kostholdet til aktiviteten/treningsmengde/intensitet og ikke bare se på hva kroppen gjør.

Lenke til kommentar

Hvis jeg blir sliten på treningene, så fyller jeg opp glykon lagrene gradvis opp helt til trøttheten forsvinner.

Man kutter ikke ut karbsene %100 ut, blir fortsatt glykon oppfylling i helgene og 30g karbohydrater om dagen. Hvis ikke 30g funker, så øker jeg til 60g og øker helt til jeg føler meg bra.

 

Har kommet på side 80 på Anabolic Solution for bodybuilders, håper virkelig det er sånn oppsummering bak i boken ellers blir jeg nøt til å lese deler av boken på nytt :!:

Det jeg tror jeg kommer til å like med dene dieten er at jeg får prøve ut ting og se hvordan det funker på kroppen. Se hvordan den funker, justere på inntakk av karb hvis jeg føler meg sliten osv.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall hatt stor suksess med å kutte mye av karbohydratene mine. Eneste karbohydratene jeg får i meg nå er fra melk, knekkebrød og frukt og grønnsaker. Og litt ris/poteter i ny og ne. Spiser mye mer proteiner enn før, og mye, mye mer fett. Aldri hatt så mye energi før, og klarer lett å trene 5-6 ganger i uken. Og da alt fra styrke og løping til intensiv og anaerob trening som boksing.

 

Btw, hva skjer om man ikke får oppkarba seg mellom treningsøktene? Risikerer man å få mindre energi til treningen,eller får ikke musklene bygd seg opp som de skal?

Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall hatt stor suksess med å kutte mye av karbohydratene mine. Eneste karbohydratene jeg får i meg nå er fra melk, knekkebrød og frukt og grønnsaker. Og litt ris/poteter i ny og ne. Spiser mye mer proteiner enn før, og mye, mye mer fett. Aldri hatt så mye energi før, og klarer lett å trene 5-6 ganger i uken. Og da alt fra styrke og løping til intensiv og anaerob trening som boksing.

 

Btw, hva skjer om man ikke får oppkarba seg mellom treningsøktene? Risikerer man å få mindre energi til treningen,eller får ikke musklene bygd seg opp som de skal?

 

Eneste karbohydrat kildene? Det du nevnte var nesten alle hoved-kildene.

Men War, vi får se. Prøver ut lav-karbo i 3 uker. De første 12 dagene blir sånn overføringsfase fra kabohydrater som brennstoff til fett. Men anabolic diet er jo sånn at du skal fylle opp meg karbohydrater i helgen, mange andre dieter er ikke slik.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Under 30g osv er lavkarb.

Det er forskjell på moderat /karb fra frukt osv VS old school-bulk hvor alle kcal uten om 25% kcal fra fett of 2,2g pr kg protein var ren karb fra alt mulig.

Ofte 600g karb.

 

H&F-C er ikke lavkarb, men moderat karb fra utvalgte kilder.

Trenger ikke mer en 50-100g for å fylle opp glykogenlagre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...