P0nduz Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei tenkte jeg skulle kjøpe meg en monopod til mitt d80 og har sett på flere forskjellige men klarer ikke helt og bestemme meg for hvem jeg skla velge. Fra før har jeg et billig og greit manfrotto tripod så vet ikke om jeg burde gå for samme merke? Det er ønskelig med hurtigfeste slik som jeg har på tripod'en min men ikke noe krav Takker på forhånd for svar:) JC Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Holder du deg til samme merke så kan du bruke samme hurtigfeste/hode på begge stativene. Lenke til kommentar
handprint Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg kjøpte en Manfrotto Monopod fra Scandinavian Photo. Nå er dette min første Monopod, så jeg har egentlig ikke noe å sammenligne med, men jeg er hvertfall meget fornøyd og høyden var perfekt for meg. Du kan finne den HER. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Har selv Gitzo GM3551 (link) og er overrasket over den ekstremt gode kvaliteten (selv om det er Gitzo ) Koster riktignok litt mer, men som alltid med stativ: hvorfor kjøpe 10 modeller over 5 år når man kan klare seg med 1? Edit: Fikk den selv til litt over halve prisen til ScandinavianPhoto, så litt flaks skal man ha (ny som ble pakket opp for at jeg skulle se på den, så fikk jeg "demopris" etterpå. God service kaller jeg det. Endret 3. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Takker for svar:) Tror jeg kjøper meg et manfrotto stativ og et nytt hode så har jeg samme hurtigkobling på begge. JC Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hvis du skal ha både monopod og hode så kan du velge fritt mellom hvilke monopod'er du vil, men hodet kan med fordel være av samme merke som hodet du bruker på tripod'en din. Kjøper du kun monopod, skrur du vanligvis denne rett inn i kamera. Hvis du vil ha mulighet til å bruke monopod i portrett-modus trenger du et hode som kan tiltes 90 grader. For eksempel et manfrotto 234 rc. For meg ser det ut som om hodet jeg linket til over følger med hvis du kjøper en Manfrotto 680 B, men det ville jeg dobbeltsjekket før jeg kjøpte det... Ellers har TGB et poeng - kjøp så dyrt (er ofte lik godt når det gjelder denne slags ting) som du har råd til, det lønner seg i lengden. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Kjøper du kun monopod, skrur du vanligvis denne rett inn i kamera. Hvis du vil ha mulighet til å bruke monopod i portrett-modus trenger du et hode som kan tiltes 90 grader. Dette er jeg ikke enig i, monopod er etter mitt syn veldig lite praktisk uten å ha et lite kulehode på toppen. Dette for å kunne vinkle kamera på toppen av monopod'en uten å måtte holde den i obskure vinkler som gir dårlig stabilitet. Edit: Portrettmodus (eller 90 grader tilt) oppnås best uansett mono -eller tripod med å benytte L-bracket. Endret 5. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Holder du deg til samme merke så kan du bruke samme hurtigfeste/hode på begge stativene. Absolutt en fordel med samme hurtigfeste på monopod/tripod. Når det er sagt så kjøpte jeg denne og syns den fungerer over all forventning. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Holder du deg til samme merke så kan du bruke samme hurtigfeste/hode på begge stativene. Absolutt en fordel med samme hurtigfeste på monopod/tripod. Når det er sagt så kjøpte jeg denne og syns den fungerer over all forventning. Mulig det kan være en fordel for enkelte, men jeg ser ikke helt poenget. Enten så bruker jeg monopod eller så bruker jeg tripod, det er uhyre sjelden jeg tar med meg begge deler. Jeg velger hode etter behov og bruksområde og de fleste vil nok foretrekke et helt annet hode på en monopod enn på en tripod, det gjør i hvert fall jeg. Og selv om man da velger hode fra samme produsent så er festeplata allikevel ofte ulik. For bruk på tripod så foretrekker jeg kulehode mens for bruk på monopod så foretrekker jeg et enkelt (men solid!) "tilt" hode som kan tiltes fremover/bakover, skal jeg skyte i portrett modus så bruker jeg en L-brakett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå