Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp, skal skifte topp-pakning


Anbefalte innlegg

God jul alle sammen.

 

Jeg kjøpte meg en 97 mod jeep cherokee diesle 2.5 rett før jul, kjempefornøyd, også røyk topp-pakninga:(

Bretta opp erma, kjøpte pakning og begynte og skru, gikk ganske greit, resultatet så bra ut. ( ingen deler som lå igjen på garasje gulvet:))

Men etter en liten km prøvetur begynte ting å fuske, dro tilbake til garasjen og oppdaget at det lakk olje av pakninga:( men så også at den ene bolten som holder topp-lokket var løs! etter å ha fjerna lokket oppdager jeg at de to boltene som fester vippe-armene til ventilene hadde revet opp gjengene i selve toppen.

Har fått høre at det kan være for mye kompresjon ute å går, men er det mulig å rive av bolter av den grunn??

 

Har ett sp til mens dama er opptatt med poirot:) er det mulig å "bomme" når du monterer toppene? på denna bilen er det en hel pakning og 4 løse topper. Da mener jeg selv om boltene glir greit gjennom hulla, er det fortsatt mulig å forskye de ørlitegrann slik at noe går galt, i så tilfelle. Hvordan ungår jeg detta??

 

Hadde vært kjempeglad for tilbakemelding fra noen som har erfaring med denna typen bil og jobb.

 

På forhånd takk

 

Hilsen frustert i toppen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Toppen har vridd seg? Du planet vel ikke den eller?

Fikk litt hjelp av en kompis som har ganske god greie på bil, moment nøkkel og hele greia blei brukt.

Om den er vridd vet jeg ikke, men den nye pakninga lekker også. om det skyldes feil montering eller om det er sant som de sier at feil insprøytning kan gi så mye komp at alt går til helv igjen? selv har jeg ikke så veldig greie på bil men har nå bestemt meg for å ta saken i egne hender:)

Så ny pakning må kjøpes og bolter self. men tenkte jeg skulle forhøre meg litt utenbys også denna gangen:)

 

Toppen har vridd seg? Du planet vel ikke den eller?

og nei den ble ikke planet

Lenke til kommentar

De boltene som hadde røket blei borra opp, og gjenga om, satt ned helicoil tror jeg det heter, bolter på plass og det funka som bare det

 

De hullene som hadde røket blei borra opp, og gjenga om, satt ned helicoil tror jeg det heter, bolter på plass og det funka som bare det

Også skjedde det samme på den nest innerste toppen, så er det feil komp eller er toppene bare å kaste og kjøpe nye? koster litt over 3000.- stk:(

Endret av topp-pakning
Lenke til kommentar

Gjengene på boltene skal smøres, ellers vil friksjonen der gjøre at bolten får for lite strekk, selv med rett moment. Innsprøytning alt for tidlig kan i teorien gi høyt forbrenningstrykk når stemplet passerer øvre dødpunkt, men da ville neppe motoren gå i det hele tatt. Om posisjoneringa av toppen var kritisk, så ville den vært designet med egne styrepinner (i trangere hull enn boltene).

Jo, forresten, en ting jeg kom på om dette med separate topper: monter innsug- og eksosmanifoldene før du trekker til toppene. Da vil toppene kunne rette seg inn etter manifoldene og anleggsflatene for disse, så du ikke får spenninger og lekkasjer der som følge av at toppene ikke er 100% på linje.

 

Lever toppen(e) til et motoroverhalingsverksted, de kan måle om de trenger å planes eller ikke, og selv om de må planes blir nok det billigere enn nye.

Lenke til kommentar
Gjengene på boltene skal smøres, ellers vil friksjonen der gjøre at bolten får for lite strekk, selv med rett moment. Innsprøytning alt for tidlig kan i teorien gi høyt forbrenningstrykk når stemplet passerer øvre dødpunkt, men da ville neppe motoren gå i det hele tatt. Om posisjoneringa av toppen var kritisk, så ville den vært designet med egne styrepinner (i trangere hull enn boltene).

Jo, forresten, en ting jeg kom på om dette med separate topper: monter innsug- og eksosmanifoldene før du trekker til toppene. Da vil toppene kunne rette seg inn etter manifoldene og anleggsflatene for disse, så du ikke får spenninger og lekkasjer der som følge av at toppene ikke er 100% på linje.

 

Lever toppen(e) til et motoroverhalingsverksted, de kan måle om de trenger å planes eller ikke, og selv om de må planes blir nok det billigere enn nye.

 

Ikke dumt, selfølgelig kan man slipe opp toppene, hehe tanken slo meg ikke en gang:)

Jeg skrudde toppene til før jeg festet innsug og manifold, husker at det var ett strev og få spesielt eksosmanifolden nærme nok til å få på skruene, så i mitt tilfelle tror jeg den rett og slett kan dra toppene ut av posisjon hvis den blir skrudd på først( skyldes at den må dras ganske langt tilbake for og få av alle toppene, ekstremt trangt der på den ene).

 

Men da kan jeg feste toppene uten og måtte tenke på milimeterpresisjon.

Hmm, er jo nesten akkurat hva jeg gjorde, uten smøringa da. foresten. hva slags smørning?

 

Gjengene på boltene skal smøres, ellers vil friksjonen der gjøre at bolten får for lite strekk, selv med rett moment. Innsprøytning alt for tidlig kan i teorien gi høyt forbrenningstrykk når stemplet passerer øvre dødpunkt, men da ville neppe motoren gå i det hele tatt. Om posisjoneringa av toppen var kritisk, så ville den vært designet med egne styrepinner (i trangere hull enn boltene).

Jo, forresten, en ting jeg kom på om dette med separate topper: monter innsug- og eksosmanifoldene før du trekker til toppene. Da vil toppene kunne rette seg inn etter manifoldene og anleggsflatene for disse, så du ikke får spenninger og lekkasjer der som følge av at toppene ikke er 100% på linje.

 

Lever toppen(e) til et motoroverhalingsverksted, de kan måle om de trenger å planes eller ikke, og selv om de må planes blir nok det billigere enn nye.

 

Ikke dumt, selfølgelig kan man slipe opp toppene, hehe tanken slo meg ikke en gang:)

Jeg skrudde toppene til før jeg festet innsug og manifold, husker at det var ett strev og få spesielt eksosmanifolden nærme nok til å få på skruene, så i mitt tilfelle tror jeg den rett og slett kan dra toppene ut av posisjon hvis den blir skrudd på først( skyldes at den må dras ganske langt tilbake for og få av alle toppene, ekstremt trangt der på den ene).

 

Men da kan jeg feste toppene uten og måtte tenke på milimeterpresisjon.

Hmm, er jo nesten akkurat hva jeg gjorde, uten smøringa da. foresten. hva slags smørning?

Og takker og bukker kompis for hjelp

Lenke til kommentar

Du må sjekke om boltene skal smøres eller være tørre. Dette kan variere. Dersom momentet som er oppgitt er med tørre gjenger og du smører dem overtorquer du boltene og risikerer å strippe gjengene eller at boltene rett og slett ryker. På de fleste dieselmotorer jeg vet om skal topplokksboltene dras til tørre.

Endret av Airman49
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...