Gå til innhold

FX5200 eller R9100/9200?

Anbefalte innlegg

en fyr jeg kjenner må ha nytt grafikkort(gamle MX'en tok kvelden nå nettopp). Valget står mellom de to i 64 mbits utgaver. Gidder ikke å legge noen linker, koster rundt NOK 700+ på Komplott uansett merke/chip.

Han er "fattig", har en 1,2 ghz T-Bird(kommer neppe til å oppgradere med det første) og spiller bare Q2 så noe kraftigere er helt uaktuellt.

Alt mulig slags TV-ut, Bundle og lignende har ingen som helst betydning....en annen ting: blir det problem å slenge et AGP8x kort inn i hovedkort som bare støtter 2x?(eller er det 4x, for mye bal å finne det ut)

Noen som har svaret?(må ha det kjappt, må stikke på butikken før den stenger :D )

NB! Spar meg for:

- Fanboymentalitet(Nvidia R00XXor etc.)

- Tips om "raskere" produkt(han har en 1,2!)

- Forslag om helt nytt system

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akkurat det kortet(men med 64 mb) jeg tekte på først.

men vet du noe om ytelsesforskjellen mellom disse to chippene på en 1,3 ghz? Kanskje litt dumt spm siden ytelsen blir ganske "ræva" åkkesom, men et par fps her og der er ikke å forakte :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Du kan fint bruke et 8xagp kort i et 4xagp eller 2xagp HK

Men jeg ville satset på et Radeon kort  :wink:

eks:https://prisguiden.no/vis_produkt.php?kategori=skjermkort&product_id=2239

Kjøpte det akkurat selv :woot:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke går for dette:

Geforce4 MX 440 8xAGP 64MByte

Det koster bare 454 kr og er mye raskere og bedre enn det gamle geforce2mx-kortet hans. (det var vel det du mente?)

Det har til og med 64Mbyte (ikke bare 64Mbit=8Mbyte)

(Ja, det er noe tregere enn Radeon 9100/9200 og Geforce FX5200, men hva er vitsen i å betale 3-400 kr mer for en ytelse han ikke kommer til å bruke...)

Lenke til kommentar

Det har til og med 64Mbyte (ikke bare 64Mbit=8Mbyte)

bare måtte skje hva? skriveleif, hørt om det? Men noen bare må flisespikke for å oppretholde et snev av selvbilde så de ikke flyr konstant rundt med selvmordstanker(eller whatever er grunnen...). Jeg er fullt klar over forskjellen mellom bit og byte, shit happens.

Lenke til kommentar

Radeon 9100 er helt klart perfekt for han. Ganske mye bedre enn GF4mx, og har blant annet støtte for DX8.1 mot GF4mx's DX7-støtte. Hvis kompisen din noengang kommer til å legge inn noe som krever mer enn Q2 vil han ikke angre. Koster 200 kroner med en G4mx, dvs 650kroner.

bare måtte skje hva? skriveleif, hørt om det? Men noen bare må flisespikke for å oppretholde et snev av selvbilde så de ikke flyr konstant rundt med selvmordstanker(eller whatever er grunnen...).  Jeg er fullt klar over forskjellen mellom bit og byte, shit happens.

Skriveleif er når du skriver et ord feil, ikke når du skriver feil ord :p Men seriøst; inntrykket jeg sitter igjen med er at det er du som er i psykisk ubalanse, ikke Simen1.

Lenke til kommentar

ops..her bruker man sterke ord.

er det ikke bedre og bruke kreftene til han som trenger hjelp,enn på hverandre.

men jeg måtte le da jeg så innlegget til havlpadde:

Men noen bare må flisespikke for å oppretholde et snev av selvbilde så de ikke flyr konstant rundt med selvmordstanker(eller whatever er grunnen...). Jeg er fullt klar over forskjellen mellom bit og byte, shit happens.

:lol::lol:

er det viktig og forsvare seg halvpadde(helpadde)?

Lenke til kommentar

jadda, er ikke helt god i huet til tider nei, det skal jeg ærlig inrømme :D

men jeg er bare så fordømt lei av slik arrogante "du er en idiot, men jeg skal lære deg"-holdninger i svar. har 8 års erfaring fra diverse forum så jeg kjenner igjen typen.

ja, det er en STOR forskjell mellom bit og byte og jeg vet forskjellen(men slikt skjer når en har dårlig tid), men jeg vil våge å påstå at de aller fleste forstod hva jeg mente og bare nitpickers ville hengt seg opp i det. Var jo bare ute etter å drite meg ut eller?

jeg unnskylder enhver skade påført, men plz ikke ta den tonen i framtiden når du har med meg å gjøre(ingen andre for den saks skyld). det kommer overhodet ikke noe godt ut av det for noen part

Lenke til kommentar

liten oppdatering (litt off-topic). Var ikke MX'en som hadde tatt kvelden. Testet litt mere, fant ut at CPU og sikkert hovedkortet var herpet, så det ble nytt i der igården, ikke noe grafikkort.

Bare et spm: fins det i det hele tatt noen ytelsestester på FX52000(non-Ultra)? Ultra varianten er lett å finne, men non-ultra......Ikke at jeg noensinne vil kjøpe det, men fikk bare "blod på tann".

Lenke til kommentar
Radeon 9100 er helt klart perfekt for han. Ganske mye bedre enn GF4mx, og har blant annet støtte for DX8.1 mot GF4mx's DX7-støtte. Hvis kompisen din noengang kommer til å legge inn noe som krever mer enn Q2 vil han ikke angre. Koster 200 kroner med en G4mx, dvs 650kroner.

GeForce4 støtter da ikke bare DX7.. det støtter DX8.1 fult ut.

Lenke til kommentar

Folkens, GeForce4 MX-serien støtter ikke DirectX8/8.1 i hardware, men kun DirectX7 (og lavere). GeForce4 Ti-serien har derimot hardware-støtte for DX8.1 (les mer her). På mange måter er GF4 MX kun en overklokket utgave av GeForce2 MX.

Det er derimot selvsagt ikke noe problem å installere DX9 på et system med et GF4 MX kort, men instruksjonene i DX9 får ingen støtte i hardware av grafikkortet. Det vil si at endel av funksjonaliteten i DX8/DX9 rett og slett ikke kan utføres på et GF4 MX-kort (bl.a. realistiske vannoverflater ved hjelp av shadere).

Lenke til kommentar
Folkens, GeForce4 MX-serien støtter ikke DirectX8/8.1 i hardware, men kun DirectX7 (og lavere). GeForce4 Ti-serien har derimot hardware-støtte for DX8.1 (les mer her). På mange måter er GF4 MX kun en overklokket utgave av GeForce2 MX.

Geforce4 MX støtter DX 8.1. Jeg har en tom eske fra et GF4mx kort, og der står det at det støtter DX 8.1!

Lenke til kommentar
Hmm...Hvis du går inn på et GF4 mx-kort på f.eks. asus.com står det at det optimalisert for direct x 8.1. Er det bare tull det da?

http://www.asus.com/products/vga/v8170m/overview.htm

GF4 mx er faktisk det smarteste Nvidia sin markedsavdeling har gjort de siste par årene. Det er utrolig hvor mange som antar disse kortene har høyere ytelse og bedre spesifikasjoner enn hva som er tilfelle. Et lite Google søk førte meg frem til denne forklaringen:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/gef..._fx_5200_ultra/

Alt snakk om GF4 og Directx 8.1 er salgstriks.

Lenke til kommentar
Geforce4 MX støtter DX 8.1. Jeg har en tom eske fra et GF4mx kort, og der står det at det støtter DX 8.1!

GeForce4 MX "støtter" DirectX9 også - men kun i software. Det samme gjelder DX8/8.1. Derimot har GF4 MX-kortene ingen støtte for DX8 og høyere i hardware - som er det vesentlige! Det betyr at GF4 MX ikke kan dra nytte av elementer i DX8/DX9 som øker billedkvalitet, realisme og ytelse.

GeForce4-navnet er i det hele tatt veldig misvisende for GF4 MX-serien, tross alt er GeForce3 langt mer avansert. Markedsføringsfolk er sleipe dyr! ;)

Lenke til kommentar

GeForce4 MX "støtter" DirectX9 også - men kun i software. Det samme gjelder DX8/8.1. Derimot har GF4 MX-kortene ingen støtte for DX8 og høyere i hardware - som er det vesentlige! Det betyr at GF4 MX ikke kan dra nytte av elementer i DX8/DX9 som øker billedkvalitet, realisme og ytelse.

GeForce4-navnet er i det hele tatt veldig misvisende for GF4 MX-serien, tross alt er GeForce3 langt mer avansert. Markedsføringsfolk er sleipe dyr! ;)

Trodde at det støttet DX 8.1 når det står at det støtter DX 8.1 :-?

Er virkelig nvidia så sleipe :-? jeg får nvidia mer og mer i halsstrupen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...