Kjell94 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Heisann! Jeg er en voksen mann som liker friluftsliv. Jeg vil gå tur til fots og på ski. Gå opp på fjelltopper og renne ned på randonee ski. Gå lange turer i kaldt og vindfullt vær på fjellski. Fiske ørret om sommeren på fottur med fiskestang. Men jeg er noe forvirret over det store utvalget av forskjellige skijakker og andre jakker og bukser. Ønsker ei jakke og ei bukse jeg kan bruke til alt dette. Tenkte at det er mest fleksibelt med noe som ikke er for varmt i utgangspunktet, slik at jeg kan variere med inner bekledning. En anorakk av et eller annet slag. Må være vann/vndtett. Noen gode tips/linker? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 GoreTex skallbekledning passer veldig bra til ditt behov. Det er vindtette og vanntette klær som puster greit og ikke har fôring. Dette gjør dem til et veldig godt utgangspunkt for å regulere med klær på innsiden. De rene og robuste skallklærne blir kalt Pro Shell eller Performance Shell og bør være en 3-lags løsning, altså et laminat av stoff ytterst, membran (GoreTex) i midten og stoff innerst. De kan virke litt stive ved første øyekast, og blir dessverre enda litt stivere i kaldt vær, men de gjør likevel jobben bedre enn andre ting jeg har prøvd. Det kan være greit å være bevisst på forskjellige lommeløsninger. Mange vinterklær får færre og færre lommer med mindre og mindre plass. Hvis du (som meg) har med deg sekk over alt er det kanskje ikke så viktig, men det er i hvert fall greit å være klar over. Typiske jaktmodeller er bedre utstyrt. Videre er personlige vaner utslagsgivende for hva du velger. Jeg liker bukseseler på grunn av bevegelsesfrihet, og endte opp med en ekstra høy bukse med bukseseler og stort bakparti (Norrøna Trollveggen). Andre alternativer kan være lavere bukser, og bukser med snøring i livet i stedet for bukseseler. Sommerstid kan det være veldig greit med en bukse med skikkelig snøring rundt skoene og der kan mange av de tradisjonelle skibuksene komme litt til kort, mens typiske jaktbukser er bedre egnet. Lenke til kommentar
akle Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Høre ut som du må ha en eller type skal bekledning, jeg mener selv GoreTex er ypperlig. Jeg har selv en Norrøna Falketind jakke og bukse, jeg fikk den som en Røde Kors uniform. Om sommeren trenger man ikke annet en t-skjorte innom, men er også ypperlig med mer klær på vinterstid. Jeg har ikke brukt den til mer en -0-5*C enda. Men vet folk som har brukt denne dressen på scootertur ned til -15-20*C, går sikkert leger å det kommer vel mer ann på hva man har på innsiden. Den er ikke optimal hvis du jakter da den kan bråke litt, gjelder vell all skalbekledning stort sett!? Har hørt en del om fristluftsklær gjennom Røde Kors, det som går igjen er Dermizax'en til Bergans ikke har samme puste evnen som GoreTex'en, ellers er det sagt en masse bra om Norrøna Trollvegen serien. Men dra og prøv en del forskjellig og kjøp det dur liker og trives med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå