Gå til innhold

Hvor lett er det å styrete et fly med 80 gram sprengstoff?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg tenker såklart på den såkalte underbukse-saken, hvor en mann har smuglet inn 80 gram sprengstoff i underbuksa. Jeg er litt interessert i det tekniske, i media framstilles det som flyet ganske sikkert hadde styrtet som det var detonert. Er virkelig 80 gram med PETN så lett å styrte et fly med? (tilsvarer 130 gram TNT eller ca 235 gram svartkrutt i sprengkraft). Hvor stort hull kan man feks regne med å lage?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs helt på hvordan sprengstoffet er pakket, og hvor det plasseres. Trykkforskjellen gjøre det vel også lettere å påføre større strukturelle skader vist man sprenger det på et taktisk sted. Det er så mange variabler her. Ring mythbusters. :p

 

Flyr flyet høyt nok så river det seg kanskje i filler vist man først får hull på skroget?

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Pentritt (PETN) er det samme som brukes i bl.a detonerende lunte. Lunta vi bruker på jobb inneholder 6 gram pr meter. Husker vi brukte samme type detonerende lunte til å felle trær med i forsvaret. Var bare å surre noen (5-10?) runder rundt treet å smelle av så datt det. Husker ikke formelen vi brukte for å regne ut antall runder, men mange meter ble det ikke. så det sier litt om hvor kraftig det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Hvis det tilsvarer 235 gram med svartkrutt, kan det smelle ganske bra om det pakkes på en ordentlig måte! Har ikke satt meg så inn i saken, hadde han KUN pulveret(?), eller hadde han en slags forpakning på det også?

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

I en lukket beholder vil det potensielt avgis store mengder energi på svært kort tid, og i kombinasjon med splinter bør flyet kunne få visse skader ved detonasjon i kabinen. Det bør også være mulig å presse energien mot kabinveggen, og da vil det være over og ut. Hvis du eksploderer ladningen uhindret i friluft i kabinen tviler jeg på at det er nok til å skape mer enn hørselskader, men det er lett å undervurdere trykk i en lukket beholder (noe flyet i seg selv er).

Lenke til kommentar
I en lukket beholder vil det potensielt avgis store mengder energi på svært kort tid, og i kombinasjon med splinter bør flyet kunne få visse skader ved detonasjon i kabinen. Det bør også være mulig å presse energien mot kabinveggen, og da vil det være over og ut. Hvis du eksploderer ladningen uhindret i friluft i kabinen tviler jeg på at det er nok til å skape mer enn hørselskader, men det er lett å undervurdere trykk i en lukket beholder (noe flyet i seg selv er).

 

Hvorfor er det over ut? Fly styrter vel ikke uten videre om det blir hull i de? Ellers skjønner jeg at man kan pakke eksplosiver så man antakelig kan lage et hull ved der man sitter feks, men i realiteten har man liten mulighet til å sprenge noen spesielt kritiske deler, og jo mindre eksplosiver du har, jo mindre vil jo hullet man lager være.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Da har du ikke sett flyhavarikomisjonen på National Geographic channel. Går det hull, faller det som oftest ned.

 

Det må da variere ganske kraftig etter størrelsen på hullet? Feks å skyte hull i et fly er relativt uproblematisk, og fly har klart å lande med ganske store hull i flykroppen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har i hvert fall vært årsaken til flere fly havarier på flyhavarikomisjonen.

 

Jeg tviler ikke på at det er tilfelle at hull er involvert, iogmed at i ulykkestilfeller er det ofte i forbindelse med metalltretthet at det blir hull, og da er flyet såpass svakelig at man kan få store skader. Men er det slik at fly som oftest går ned når de får et hull?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Tor mythbusters testet om et fly ville styrte hvis man skøyt hull i skroget med en pistol kaliber 9mm eller lignende. Resultatet stemmer IKKE over ens med den vanlige oppfatningen folk har om at et lite hull i skroget ekspanderer og suger ut alt og alle.

 

Blir sikkert noe annet om man sprenger en vegg, men dog, det var 80g sprengstoff.

Lenke til kommentar

Du får et trykkfall fra tilsvarende 8000ft (?) til 30000ft, og det betyr vel at over halvparten av lufta i kabinen må ut for å utligne trykket. På en 747 blir det ganske mange liter luft som flyttes på kort tid. Men trykkforskjellen er ikke sammenlignbart med det for eksempel ubåter opplever.

 

 

Mer relevant til topic, terroristenes mål er vel åpenbart å spre frykt. Og vil tro at å klare og sprenge hull i et vestlig rutefly ville skapt store medieoverskrifter det og, selv om flyet ikke hadde styrtet. Du hadde fått pasasjerer som fortalte om opplevelsen, og kanskje derfor gjort at det hele virket litt nærmere og mer personlig for andre mennesker.

Lenke til kommentar

Vel, i en episode av flyhavarikomisjonen gikk bagasjedøren opp(kan hende at det var en annen episode hvor det gikk hull i enden av flyet), trykkforskjellen fikk gulvet i kabinen til å svikte, i gulvet i kabinen går de fleste styrekabler til roret, flyet styrtet. Så trykkforskjell kan ha store konsekvenser, uansett hva mythbusters sier.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Vel, i en episode av flyhavarikomisjonen gikk bagasjedøren opp(kan hende at det var en annen episode hvor det gikk hull i enden av flyet), trykkforskjellen fikk gulvet i kabinen til å svikte, i gulvet i kabinen går de fleste styrekabler til roret, flyet styrtet. Så trykkforskjell kan ha store konsekvenser, uansett hva mythbusters sier.

Stemmer det...

Saken er at det ikke er trykkfallet i kabinen som har gjort at flyet styrtet. I de tilfellene du sikkert har sett på NGC så var ikke luftåpningene mellom lasterommet og pasasjerdekket store nok. Dette førte til at trykket på luften som forsvant ut av kabinen var så stort at gulvet under et par seterader kollapset. Både DC-10 og 747 hadde problemer med dette.

 

Nye fly nå har mye strengere krav til åpninger mellom pasasjerkabinen og lasterommet. Så med et moderne fly hadde ikke det skjedd.

Lenke til kommentar
I en lukket beholder vil det potensielt avgis store mengder energi på svært kort tid, og i kombinasjon med splinter bør flyet kunne få visse skader ved detonasjon i kabinen. Det bør også være mulig å presse energien mot kabinveggen, og da vil det være over og ut. Hvis du eksploderer ladningen uhindret i friluft i kabinen tviler jeg på at det er nok til å skape mer enn hørselskader, men det er lett å undervurdere trykk i en lukket beholder (noe flyet i seg selv er).

 

Hvorfor er det over ut? Fly styrter vel ikke uten videre om det blir hull i de? Ellers skjønner jeg at man kan pakke eksplosiver så man antakelig kan lage et hull ved der man sitter feks, men i realiteten har man liten mulighet til å sprenge noen spesielt kritiske deler, og jo mindre eksplosiver du har, jo mindre vil jo hullet man lager være.

 

AtW

Saker som dette virker så godt planlagt, at jeg tror de er i stand til å finne kritiske deler i flyskroget som er kritiske for flyets evne til å fly.

Bare å true med at du har en bombe det så slipper du nok til stort sett hvor du vil. Du vil selvfølgelig være litt sårbar i det du plasserer bomben, men det er det du har en partner til.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...