Gå til innhold

[Løst]Opprette brukerkonto på winxp med svært begrenset adgang

rtc11

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan kan jeg opprette en brukerkonto på Windows XP som kun har tilgang til TVersity (et program som gjør det mulig å kommunisere mellom pc og Play Station 3) og lokalt nettverk.

Limited Useraccount er ikke godt nok synes jeg. Dessuten har jeg problemer med å finne ut hvordan jeg velger hvilke programmer som er tillatt og hvilke programmer som ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv administrator på PC'n. Spørsmålet er hvordan jeg eventuelt kan "redigere" en limited account. Jeg vet ikke hvordan jeg velger hvilke programmer som skal være tillatt og hvilke programmer som ikke skal være tillatt. Hvordan legger jeg til og hvordan fjærner jeg programmer fra denne brukeren? Jeg finner ikke noen måte å konfigurere brukeren på. Finnes det eventuelt programmer som løser dette problemet?

Lenke til kommentar

Ah, jeg trodde du først hadde en begrenset bruker jeg, også ville du gi denne mer rettigheter.. Men, du vil altså legge mer detaljerte restriksjoner på en allerede begrenset bruker?

Vel,i såfall kan jo alltids gi mer bestemte rettigheter på selve .exe fila til det og det programmet som skal nektes tilgang til, eller til og med på hele mapper (med et eller annet innhold), der du f.eks. nekter andre enn deg selv og SYSTEM å lese, og/eller kjøre noe av innholdet. Det er ihvertfall en begynnelse.

Lenke til kommentar
Ah, jeg trodde du først hadde en begrenset bruker jeg, også ville du gi denne mer rettigheter.. Men, du vil altså legge mer detaljerte restriksjoner på en allerede begrenset bruker?

Vel,i såfall kan jo alltids gi mer bestemte rettigheter på selve .exe fila til det og det programmet som skal nektes tilgang til, eller til og med på hele mapper (med et eller annet innhold), der du f.eks. nekter andre enn deg selv og SYSTEM å lese, og/eller kjøre noe av innholdet. Det er ihvertfall en begynnelse.

Ja, men problemet er at det ikke finnes noen slik innstilling på mitt operativsystem: windows XP professional Preformance Edition w/service pack 3.

Lenke til kommentar

Dette programmet gjør faktisk en del av det du trenger:

Windows SteadyState User Restrictions

Take control of your shared computer with SteadyState restrictions

Protect your shared computer by customizing what users can do on it. Windows SteadyState puts you in control of which programs, features, disk drives, and websites are available to each user. For the inexperienced user, your computer will be more consistent and less complex. For an untrusted user, you can initiate enhanced security features on your computer.

Start Menu restrictions let you remove items from the Start Menu. This means you can disable user access to items such as:

* Shut Down

* Control Panel

* Command Prompt

* Windows Explorer

Drive restrictions determine which drives are visible to the user in My Computer. You can select the option to hide all drives, show all drives, or select specific drives that you do not want exposed to the user. These include printers or removable storage devices.

Program restrictions let you block a user from running a particular program, such as a system tool, simply by adding that program to the blocked list.

Feature restrictions can stop users from accessing program attributes that might damage or clutter the computer. For example, you can prevent users from adding to the Clip Organizer, creating Microsoft Office macros, using Visual Basic, or saving Internet Explorer favorites.

Internet restrictions let you set the Internet Explorer home page, and you can block access to any Internet site not specifically listed as allowed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...