Gå til innhold

Fotografere fyrverkeri i Trondheim i morgen, tips?

Anbefalte innlegg

Er det slik å forstå, at jeg nesten er nødt for å ha stativ når jeg skal fortografere i mørket ?

Så lenge du bruker lange lukkertider så må man nok det ja for at bildet skal bli bra... fyrverkeri kan bli bra uten men da må du være stødig.

Hvis du tar ett bilde på lang lukkertid og beveger kamera mye med vilje og ser på bildet vil det se for jævlig ut... men du vil skjønne sammenhengen da.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik å forstå, at jeg nesten er nødt for å ha stativ når jeg skal fortografere i mørket ?

En grei regel er at du ikke bruker lengere lukkertider en brennvidden.

Hvis du bruker en brennvidde på 50 millimeter så bruker du en lukkertid på 1/50dels sekund,på 100mm bruker du 1/100dels sec, og på 20mm bruker du 1/20 dels sec.

Hvis du bruker lengere lukkertider må du la kameraet ligge på et stødig underlag eller bruke stativ.

Du kan lese litt i denne kjempe fine guiden om "Blender, lukker(tid), ISO og litt til".

Snipe

Måtte du grave deg ned til Kina,eller gikk det greit med telezoom'en din,brukte selv en brennvidde på rundt en 18/30mm,men hadde relativt kort avstand.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Stativ bidrar til at dine bevegelser ikke påvirker sluttresultatet (som i dine eksempler), men lang lukkertid med stativ hindrer ikke bevegelser i verden rundt som du tar bilder av.

Eksempel tatt med 11.6 sekunder lukkertid. Man ser vannet (selv om det var rimelig stille) begynner å få et "tåkeaktig" preg. Rakettene blinker bare en liten del av hele eksponeringen, noe som gjør dem relativt skarpe. Her ble eksponeringen startet uten noen raketter, så fikk jeg raketter på slutten og avsluttet eksponeringen. Bygg og omgivelser ser du er helt skarpe.

post-182759-1262311022_thumb.jpg

Lukkertid 11.6 sekunder, ISO200, 24mm og blender f/11.

Edit:

For å hindre bevegelser i kamera når man bruker stativ hjelper det også å benyttet MUP (mirror up), dvs man lukker først opp speilet, så starter eksponering 2-3 sekunder etterpå. Speilbevegelsen kan også påvirke skarpheten om man skal være veldig nøye på det, ved at man får vibrasjon i kamera og stativ; men tror ikke man skal henge seg for mye opp i det siste her, det er steg 2 :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Måtte du grave deg ned til Kina,eller gikk det greit med telezoom'en din,brukte selv en brennvidde på rundt en 18/30mm,men hadde relativt kort avstand.

Undervurderte nok hvor lang tele 70mm er så 70-300 ble nok for lang.

Måtte pent ta opp 18-55 VR kitlinsa... skulle ønske jeg hadde en 18-105 i dag men greit nok.

Brukte litt for mye tid på tull så det ble ikke så mange gode bilder....

Tullet mitt gikk for det meste på å prøve å legge raketter skutt opp på forskjellig tid ved siden av hverandre på bildet ved å spenne hele stativet fast uten om sideveis justering.

Ble bare tull men morsomt forsøk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...