Gå til innhold

Fotografere fyrverkeri i Trondheim i morgen, tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er festingen som er fyrverkeri-stedet ja. Det er et "barne-fyrverkeri" tidlig på kvelden, og så det store kl.24.00. Det er jo mange områder du kan ha fint utsyn mot festningen fra. (Selv ser jeg det alltid "ovenfra", fra Moholt/Dragvoll området.)

RandiA

Takker for svar, må nok ut å teste litt lysforhold og avstander.

Skal bruke en Nikkor 70-300 VR.

Lenke til kommentar

Et genialt triks du kan bruke er å sette kameraet til Bulb mode, eksponere i 30 sekunder. Så setter du et svart kort forann objektivet, pass på så du ikke beveger på kameraet. Når fyrverkeriene så kommer, fjerner du kortet, setter det tilbake, fjerner det igjen for neste smell. Dette gir fantastiske bilder :)

Lenke til kommentar
Husk å skru av VR om du bruker stativ :)

Vet jeg skal det ja men glemmer jo fort, takker for påminnelsen :)

Men hvorfor egentlig?

Et genialt triks du kan bruke er å sette kameraet til Bulb mode, eksponere i 30 sekunder. Så setter du et svart kort forann objektivet, pass på så du ikke beveger på kameraet. Når fyrverkeriene så kommer, fjerner du kortet, setter det tilbake, fjerner det igjen for neste smell. Dette gir fantastiske bilder :)

Genialt... takker for tipset, bør vel dekke til søkeren også da :)

Lenke til kommentar

Det han mener er at stabilisering ødelegger hvis du bruker kamera på stativ og lang lukkertid.

70-300 tror jeg blir litt tøft og bruke,du har ikke store området og fange fyrverkeriene på,ville nok heller prøv en brennvidde på 20/35mm.

Du kan også bruke blits for å få synliggjort den nærliggende omgivelsene.

Du kan også prøve serieopptak.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I staden for laaaang lukkartid og kort, ville eg heller valgt kortare lukkartid, stativ og fjernutløysar. Så tek du mange bilete med kortare lukkartid, nokre få sek. kanskje og plukkar ut si passe samling av bilete etterpå og set alle saman til eit i bildebehandlingsprogrammet til slutt.

Lenke til kommentar
Det han mener er at stabilisering ødelegger hvis du bruker kamera på stativ og lang lukkertid.

Jo det vet jeg faktisk... det jeg spør om er hvorfor?

70-300 tror jeg blir litt tøft og bruke,du har ikke store området og fange fyrverkeriene på,ville nok heller prøv en brennvidde på 20/35mm.

Det skjønner jeg men er ikke problem å gå litt fra slik at jeg klarer å fange hele festningen.

Spørsmålet er, hva gir best resultat tror dere... å bruke vidvinl eller å gå ett stykke unna og bruke tele?

Du kan også bruke blits for å få synliggjort den nærliggende omgivelsene.

Jepp, får se hva omgivelsene er først og om de passer inn i bildet.

Lenke til kommentar

Et objektiv med stabilisering produserer en rekke med små rystelser for å kompensere for eventuelle rystelser du forårsaker,når du ikke fremprovoserer rystelser kan stabiliseringen lage små rystelser,når kamera er montert på et stativ.

Du får et snevert synsfelt og treffprosenten kan gå ned,ved bruk av vidvinkel får du mer på bildene og eventuell har mer å gå på ved redigering.

Lenke til kommentar
Et objektiv med stabilisering produserer en rekke med små rystelser for å kompensere for eventuelle rystelser du forårsaker,når du ikke fremprovoserer rystelser kan stabiliseringen lage små rystelser,når kamera er montert på et stativ.

Ok, visste ikke at VR virket på "bedre føre var" prinsippet men forstår sånn ca hvorfor stativ uten VR fungerer bedre nå :)

Du får et snevert synsfelt og treffprosenten kan gå ned,ved bruk av vidvinkel får du mer på bildene og eventuell har mer å gå på ved redigering.

Synsfeltet blir snevert men man får jo like mye kontroll og like mye med på bildene ved å bruke svak tele og gå tilsvarende langt unna, gjør man ikke?

Lenke til kommentar
Hører det skal være oppskyting i regi av Trondheim kommune ved festningen, vet noen om det stemmer?

Dette skjer:

* 18.30: Vardetenning med ordfører Rita Ottervik

* 19.00: Familiefyrverkeri

* 19.30: Varden slukkes

* 24.00: Festfyrverkeri

F... da må jo forte meg litt for å nå familiefyrverkeriet. Takker :)

Lenke til kommentar
Synsfeltet blir snevert men man får jo like mye kontroll og like mye med på bildene ved å bruke svak tele og gå tilsvarende langt unna, gjør man ikke?

Vel,problemet er at det er tele i bakken,så det blir en helvetes jobb å grave seg lengere unna :p

Edit:hvis du ikke skyter rett oppover,men har et par kilometer eller noe sånt i lende kan nok tele fungere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kommer kanskje litt sent, men "Utsikten" på Byåsen (Framveien 1) bør være et fint sted. Her har man paranoramautsikt over store deler av byen, inkludert Kristiansten festning. Dette stedet er dog kanskje best om man vil ha mer "overblikksbilder". Eneste ulempen jeg kommer på er at det kanskje vil være ganske tett med folk som står i veien der.

Lenke til kommentar

Hei, som dere sikkert ser så er jeg ny her inne ;) Er ikke vedlig inni dette med Blender og lukker jeg lærer det aldri men en av grunnene til dette kan være at jeg bruker kameraet alt for lite :( dessvere. Har et Nikon D40 med linse 18-55 og 70-300.

Prøvde å ta noe bilder i dag av fyrverkeriet, men dette ble heller misslykket. Brukte manuelle innstillinger M/Bulb/F:8 prøvde også å stille på dette underveis men det ble ikke særlig bedre.Kan noen hjelpe meg med å fortelle meg hva jeg gjorde feil :)

post-207336-1262307378_thumb.jpg post-207336-1262307434_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei og velkommen.

På disse bildene er det uskarpt på grunn av bevegelse mens du tok bilde.

For så lange lukkkertider som kamera trenger når det er kveld/natt må man bruke stativ.

Siste bildet ser faktisk ut til å kunne blitt riktig så bra om du bare hadde hatt mulighet til å latt kamera stå stødig:)

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med å fortelle meg hva jeg gjorde feil :)

Kan ikke så mye selv men kan prøve å gi noen tips...

Bilde 1:

Ser ut som det er ute av fokus, sett fokus på manuell og fokuser manuelt til uendelig. Det skulle gi fokus på det meste fra 10-15 meter og mot uendelig.

Edit: Da slipper kamera å jage etter fokus for hvert eneste bilde og uløsren reagerer da raskere.

Bilde 2:

Synes det så litt kult ut, fokus ser ok ut men ser alle "lysene" har fått samme krussedull... det er forårsaket på grunn av bevegelse i kamera, bruk stativ.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...