Gå til innhold

[Løst]hvilket programeringspråk er lettes og lære seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hello World er litt mer komplekst i C# enn i Python:

static class Program
{
 static void Main()
 {
Console.WriteLine("Hello World!");
 }
}

For C# anbefales Visual C# Express.

Jeg har ikke noen "Why C#"-side å peke til, så jeg får bare liste tingene jeg liker med språket:

- 100% objektorientert

- Delegates, anonymous functions, lambda uttrykk og fulle closures

- Støtte for C peker aritmetikk som er nyttig dersom ytelse er viktig.

- Støtte for direkte bruk av C biblioteket (som OpenGL, OpenAL, Windows API etc.)

- LINQ (Language Intergrated Query) som er et slags SQL språk innebygget i C#

- Static/Strong typed (med støtte for dynamic typing i C# 4.0 som kommer til neste år)

- Et veldig omfattende standardbibliotek for alt fra 3D grafikk til nettverk og kryptering

- .NET kompilerer til native code med JIT kompilering som fører til temmelig rask kode.

Ulempen er at .NET er forholdsvis dårlig støttet på andre plattformer (Mono er kommet til versjon 2.0 mens .NET er i version 3.5 for øyeblikket, og kommer ut i 4.0 til neste år)

Så selv om de fleste .NET 2.0 programmer funker fint under Mono, så er det ikke noe en kan stole på at funker uten videre. Særlig med tanke på at en ikke får LINQ i Mono (som er en del av .NET 3.5)

Lenke til kommentar
Hello World er litt mer komplekst i C# enn i Python:

static class Program
{
 static void Main()
 {
Console.WriteLine("Hello World!");
 }
}

For C# anbefales Visual C# Express.

Jeg har ikke noen "Why C#"-side å peke til, så jeg får bare liste tingene jeg liker med språket:

- 100% objektorientert

- Delegates, anonymous functions, lambda uttrykk og fulle closures

- Støtte for C peker aritmetikk som er nyttig dersom ytelse er viktig.

- Støtte for direkte bruk av C biblioteket (som OpenGL, OpenAL, Windows API etc.)

- LINQ (Language Intergrated Query) som er et slags SQL språk innebygget i C#

- Static/Strong typed (med støtte for dynamic typing i C# 4.0 som kommer til neste år)

- Et veldig omfattende standardbibliotek for alt fra 3D grafikk til nettverk og kryptering

- .NET kompilerer til native code med JIT kompilering som fører til temmelig rask kode.

Ulempen er at .NET er forholdsvis dårlig støttet på andre plattformer (Mono er kommet til versjon 2.0 mens .NET er i version 3.5 for øyeblikket, og kommer ut i 4.0 til neste år)

Så selv om de fleste .NET 2.0 programmer funker fint under Mono, så er det ikke noe en kan stole på at funker uten videre. Særlig med tanke på at en ikke får LINQ i Mono (som er en del av .NET 3.5)

takk for svar. er C# og c det samme?

Lenke til kommentar

Får slå et slag for Java jeg da. Som alt påpekt er det ikke ulikt C#. Disse språkene har en del mekanismer som både Python og C mangler, og som man bør lære seg. Ikke dermed sagt at hverken C eller Python har sine bruksområder. Og man kommer nok også raskere igang med et kraftig scriptingspråk som Python. På sikt bør man egentlig være innom både C og et dynamisk scriptspråk (interpretert språk) som Python for å ha en passelig utvida horisont. Men som førstespråk vil jeg nok anbefale å starte med noe mainstream som Java el. C#. C vil jeg ikke anbefale, og hvis man er mest interessert i resultater på skjermen og ikke inni hodet er nok kanskje Python kjappeste vei i mål.

Fordelen med Java vs. C# er tilgjengelighet på flere plattformer og større utbud av verktøy. Både C# og Java kan du komme igang med vha. en vanlig editor og kommandolinja, men det blir fort upraktisk. Visual C# Express er sikkert bra, evt. Netbeans (for Java) i standard-utgave. Det fins også egne IDE'er for Java spesielt rettet inn mot enkelhet og nybegynnere som ikke behøver allverdens forvirrende features.

Lenke til kommentar
... Særlig med tanke på at en ikke får LINQ i Mono (som er en del av .NET 3.5)

Men er det egentlig en ulempe for en som skal lære seg C#? Jeg ville ikke prøvd å tre annoterte entitybeans nedover hodet på en som skulle knote med å lære seg grunnleggende Java heller.

Lenke til kommentar
... Særlig med tanke på at en ikke får LINQ i Mono (som er en del av .NET 3.5)

Men er det egentlig en ulempe for en som skal lære seg C#? Jeg ville ikke prøvd å tre annoterte entitybeans nedover hodet på en som skulle knote med å lære seg grunnleggende Java heller.

Det var bare ment som et argument mot C# generelt.

Lenke til kommentar

for meg var pascal ganske lett å gå over til hvis man hadde programmert i basic før.

jeg sitter med den følelsen at man har mere å passe på ( for å få koden til å fungere ) hvis man vil bruker en eller annen variant av C.

det er mulig at det er lit lettere med Visual C. Men man har jo også visual pascal som (turbo)delphi er

jeg kan lage et enkelt program i Turbodelphi på under et minutt. det vet jeg ikke om er mulig i så mange andre prog.språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...