hojo Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei! I dag gikk pc'n min i svart skjerm under oppstart, for 3. gang i år! Så nå har jeg besluttet å gå til innkjøp av ny. Den pc'n jeg nå har jo trosalt komponenter helt tilbake til 2003 så det jo egentlig på tiden med en nye pc;) Den maskinen jeg går til innkjøp av nå må først og fremt ha en kapasitet slik at den ikke nødvendigvis føles helt som en museums gjenstand om 5 år ( dog mye som kan skje innen 5 år) Maskinen er tenkt brukt til: tekstbehandling, internett, bilderedigering, film, tegning (autocad), ”filserver” som en hoved maskin i huset, og simuleringsprogram for elektriske kretser. Jeg er førts og fremst ute etter hjelp for å finne: - Hovedkort - Minne (min 4GB, bør det være mer?) - CPU (Intel) - Skjermkort Jeg vurderer prisen til ca 2000-2500 pr komponent, men dette er bare en pekepinn slik at dere har noe å forholde dere til! Noen krav som må være oppfylt er at det skal være Intel prosessor, minimum 4 GB mine! Ting jeg ikke helt har bestemt meg for: Kjøling av pc’n er jeg litt usikker på om jeg skal velge vann eller konvensjonell luft kjøling, men en ting som er sikkert er at jeg er mektig irritert over vifte støy. Ser også for meg at det er litt styr med vannkjøling også. Er det noen som vil utdype problematikken i forhold til kjøling? Valg av oprativsystem er også noe som jeg ikke helt har bestemt meg for enda. Har tenkt å bevege meg over på windows 7 men er usikker på om jeg skal velge 32 eller 64 bit og har det noen betydning for valg av komponenter? Tar først og frems utgangspunkt i kjøp av deler hos Komplett. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei, Windows 7 x64 er ihvertfall valget ditt av OS. For full utnyttelse av 4GB+ RAM, er du nødt for å ha 64-bits OS. Dessuten er Windows 7 helt helt problemfritt i x64-versjon. Gled deg . Hva gjelder støy har jo kompontentene du ikke har spurt om hjelp til her kanskje mest å si. PSUen din og kabinettet ditt blir jo viktig her. Ellers kan jeg anbefale en veldig god prosessorkjøler med vedlikeholdsfri "vannkjøling", som også er veldig lett å installere: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler (på tilbud er den også). Den skal være særdeles stille og god, sjekk youtube-videoen i linken. Her er ellers en liten handleliste som folket kan kommentere på ift. trådstarters bruk. Ikke 100% sikker på at komponentene er optimale, spesielt ikke skjermkortet, men vi får se . Si ifra om du kommer til å klokke også, det har jo endel å si ift. valg av RAM osv. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvis du teller hundrelapper kan du holde deg til 4 gig minne. Ikke alle programmer som har støtte for noe særlig mer. Dessuten kan det være en av de tingene man enkelt oppgraderer i fremtiden. Enig med Easy om X64 Win7... Lett valg! Hvor mye skal hele pakka koste? 8000 - 10 000 ? Lenke til kommentar
hojo Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Hvor mye skal hele pakka koste? 8000 - 10 000 ? Et tak på rundt 15000 men er først og fremst grunnkomponentene HK, CPU, RAM, og skjermkort som bestemmer hva totalen til slutt blir, ting må jo stå i stil;) Lenke til kommentar
andir Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvis du er villig til å lese en del før du går til innkjøp, så anbefaler jeg denne artikkelen: Hardware Confusion 2009. Den inneholder mye visdom og nyttig informasjon. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Hei, Hva gjelder støy har jo kompontentene du ikke har spurt om hjelp til her kanskje mest å si. PSUen din og kabinettet ditt blir jo viktig her. Si ifra om du kommer til å klokke også, det har jo endel å si ift. valg av RAM osv. PSUen har jo litt å si her ja, og her kommer man vel ikke unna viftestøyen, men det finnes vel PSU med intern viftestyring? Kabinettet hva tenker du da på ift støy, hva må jeg passe på? Det kommer ikke til å bli aktuelt med noe overklokking det har jeg ikke tid til Vil sette sammen en stabil og rask maskine uten noe mer! Lenke til kommentar
hojo Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Hei har nå brukt en del tid på å sette sammen noen komponenter, og er veldig interessert i å få tilbakemelding. Kan med det første si at rammen er det jeg er mest usikker på i dette oppsettet, da med tanke på forhold til prosessoren. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...5B-FD6990B5EC71 Lenke til kommentar
tainez Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 kanksje en 750W .. er ikke sikker hvor mye strøm dette tar men mye stabiliserende og ha litt ekstra strøm og gå på. og kanskje den holder for neste oppgradering ? Lenke til kommentar
hojo Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 kanksje en 750W .. er ikke sikker hvor mye strøm dette tar men mye stabiliserende og ha litt ekstra strøm og gå på. og kanskje den holder for neste oppgradering ? Ja du har nok kanskje rett der, jeg har ikke regnet på det så! Skjermkortet trekker jo nesten 200W ved full belstning sa... Takk for tilbakemeldingen! Flere som har noe på hjertet;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå