spøkelset Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Nå i disse kalde dager sliter jeg med at det fryser is på innsiden av rutene på bilen min. Fryser som regel ingenting utpå rutene. Hva kommer dette av? Rimelig slitsomt å skrape is på innsiden av rutene når alt frosten faller ned på dashbordet og deretter smelter. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 fukt inne i bilen. tørk den. sett den et sted som er varmt og tørt med vinduene på gløtt eller kjør bilen god og varm og kjør full guffe på varmeanlegget konsant og luft ut en gang i blant. sånn jg gjorde det når jeg hadde problemet på en gammel volvo 360 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Nå i disse kalde dager sliter jeg med at det fryser is på innsiden av rutene på bilen min. Fryser som regel ingenting utpå rutene. Hva kommer dette av? Hold pusten når du kjører, så skal du se det hjelper! Det er fuktigheten i luften du puster ut som kondenserer på de kalde vinduene. Har du stilt inn ventilasjonsanlegget til å ikke trekke inn friskluft eller noe sånt? Du må ha litt gjennomstrømming av luft gjennom bilkupéen for å holde rutene isfrie. Litt varme inni bilen er heller ikke å forakte, gjerne blåst opp mot frontrute/sideruter. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Det er nok en kombinasjon av pusten din, og eventuell fukt på gulvet fra snø og våte sko som gjør at det fryser til på innsiden. Får du tørket skikkelig, og vasket rutene på innsiden - så er mye gjort. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Skjer det samme på min. Irriterende, for da må jeg skrape is på utsiden, innsiden OG tørke vekk "snø" etter skrapinga på innsiden. Angående fukt på innsiden, det kommer veldig fort fukt på mattene uansett da. Skoene man tråkker med der har jo snø/fukt på seg når man har gått ute :/ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Er bilen tett? ingen dårlige tetninger eller rusthull? Har du kupeluftfilter så bør det byttes er det gammelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Dersom du har bil med manuell A/C, slå denne på (samme med full varme, seff), da vil innluften tørke. Er reguleringen av luft opp/ned/ventiler etc i orden, slik at du får varm luft til frontruten? Tett kupeluftfilter er et godt forslag, ta ev. dette ut om vinteren. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hjelper ikke mye med AC nå, da den uansett ikke starter når det er kaldere enn 5 plussgrader... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 på hvilken biler og hvilket årstall ble dette integrert? har lest gjennom manualen til min volvo V40 01mod og der står det ikke noe slikt, de anbefaler derimot å bruke ac når det er kaldt ute for å fortere tørke opp bilen. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Du kan prøve og sette bilen og garasjen og legge inn en kupevarmer evt. en vifteovn over natta slik at den får tørket helt opp Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 De fleste AC-anlegg kutter rundt 3 - 5C for og forhindre oppbygging av is på kjøleelementet i kaldt vær. De må bli kvitt fuktigheten på ett eller annet vis og er det kalt så må man jo ha oppvarmet drenering og defrost på elementet. Plasserer man elementet etter varmeapparatet så løser man jo det siste problemet. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Har samme problem med is på vinduene inni bilen selv. Og når som det er kaldt mange dager i strekk og jeg ikke har oppvarmet parkering til bilen blir det bare mer og mer. Det funket for meg å tørke av vinduene rett etter jeg hadde kjørt en stund og bilen var varm innvendig. Det skal visst også fungere å sette vinduet en cm på gløtt når man parkerer bilen etter å ha kjørt den skikkelig varm. Jeg kan ikke bekrefte at det fungerer men jeg har hørt det. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Har samme problem med is på vinduene inni bilen selv. Og når som det er kaldt mange dager i strekk og jeg ikke har oppvarmet parkering til bilen blir det bare mer og mer. Det funket for meg å tørke av vinduene rett etter jeg hadde kjørt en stund og bilen var varm innvendig. Det skal visst også fungere å sette vinduet en cm på gløtt når man parkerer bilen etter å ha kjørt den skikkelig varm. Jeg kan ikke bekrefte at det fungerer men jeg har hørt det. Det hjelper sikkert ja, får bedre ventilert da. Men problemet er jo at det fort kommer snø inn da Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg har samme problemet, men jeg har oppvarmet garasje!Hver gang jeg parkerer så lar jeg vinduene stå litt nede for å lufte ut - men når jeg etterpå parkerer ute i kulde et par timer så legger det seg et tynt islag på innsiden.. Kan ikke kjenne noe fukt i mattene i dørken heller.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Er det mange som kjører med resirk på lufta eller er det dårlig ventilasjon i nyere biler? Resirk på lufta er en sikker vinner for å få mye is på innsiden når man kjører og luft utenfra forhindrer dette kjapt og effektivt, selvsagt i kombinasjon med varmeapparat som blårser varm luft på frontruta og sidenvinduene forran. Selvsagt kan det ise fort på innsiden før motoren blir varm men når dne har fått litt varmt vann så skal ikke ising være noe problem. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Er det mange som kjører med resirk på lufta eller er det dårlig ventilasjon i nyere biler?Resirk på lufta er en sikker vinner for å få mye is på innsiden når man kjører og luft utenfra forhindrer dette kjapt og effektivt, selvsagt i kombinasjon med varmeapparat som blårser varm luft på frontruta og sidenvinduene forran. Selvsagt kan det ise fort på innsiden før motoren blir varm men når dne har fått litt varmt vann så skal ikke ising være noe problem. Snakker du om når man kjører eller? Fordi det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om at det iser på innsiden iløpet av en kald natt, eller lignende. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 OK da missforsto jeg. Uansett fiktighet inni bilen er det som får det til å fryse på innsiden og det er som oftest det som ligger igjen på og under dørkmatta som forårsaker det hele. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg har samme problemet, men jeg har oppvarmet garasje!Hver gang jeg parkerer så lar jeg vinduene stå litt nede for å lufte ut - men når jeg etterpå parkerer ute i kulde et par timer så legger det seg et tynt islag på innsiden.. Kan ikke kjenne noe fukt i mattene i dørken heller.. Det kan være fordi du drar med deg fuktighet fra garasjen og ut. Lufta inne i garasjen vil være fuktigere enn lufta ute siden du drar med deg vann utenfra som fordamper i den varme lufta. Kan kanskje være en idè å ikke la vinduene stå oppe når bilen står i garasjen. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Er det mange som kjører med resirk på lufta eller er det dårlig ventilasjon i nyere biler Begge deler, mange har ikke åpnet instruksjonsboken, og vet således heller ikke hvordan varme/ventilasjonsanlegget fungerer. Når det er sagt er det utrolig hvilke vannmengder isolasjonen under dørkmattene er i stand til å absorbere ut synlige tegn. Av og til må man ta den omfattende jobben med å plukke ut seter og løfte opp mattene for å få tørket opp skikkelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hjelper ikke mye med AC nå, da den uansett ikke starter når det er kaldere enn 5 plussgrader... Selv om man har "manuell" A/C med på/av-bryter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå