Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggfritt duger ikke i denne kulden, trenger piggdekkforslag.


Fisha

Anbefalte innlegg

Hva som er best kan diskuteres opp og i mente, og "alle" har veldig sterke meninger om hva som er best.

Fakta:

Piggdekk har du et visst veigrep med når det først slipper eller ved bråbrems uten ABS, piggfritt har tilnærmet null veigrep når det slipper, og fungerer dermed best med ESP, ABS etc.

Piggfrie dekk sitter best før du begynner å miste grepet, med unntak av våt is.

 

Erfaring og følelser er viktig når man bestemmer seg for hva man skal ha. Jeg kuttet ut pigg for 11 år siden og trives med det. Man må bare vite hva det er man kjører med og hvordan det oppfører seg under forskjellige forhold. Men er du uerfaren/kjører lite, og kjører i områder med mye nullføre og lite salt, kan det absolutt være en fordel med pigg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Piggdekkavgiften er latterlig dyr, ja. Men det jeg pleide når jeg kjørte vinterbilen min med piggdekk var at jeg hadde en SMS som var skrevet og klar til å sendes. (Husker ikke akkurat hvilket nummer man måtte sende til, men man sendte f.eks KF12020 som da er reg.nr på bilen + området du holder til i).

 

Det som er fint er at om jeg ble stoppet osv, så sendte jeg denne SMS'en, og da trakk de meg automatisk for "dagspass" på piggdekkavgiften i Oslo området. Så hvis de skulle sjekke om jeg hadde betalt så ser de at jeg hadde kjøpt dagspass :) Smart måte å komme seg unna.

 

Du bør ringe en lokal dekksjappe å høre hva de skal ha. Bare gi de dekk.dim'en du er ute etter så hjelper de deg.

Hehe genialt;), må testes.

 

Et annet tips er å kjøpe slike "skrapepass" du skraper måneden, og kl. 12. Hvis du blir stoppet, så skraper du bare dagen... Husk å skrape når du parker på kommunale parkeringsplasser med avgift:)

 

Ved å bruke denne metoden, slapp jeg unna med 150kr i avgift for hele sesongen:)

 

Jeg brukte Nokian Hakka- dekk... Fantastisk gode dekk! :)

Lenke til kommentar

Endelig fikk jeg byttet dekk, kjøpte Bridgestone Noranza piggdekk på first tyres på Alnabru for 4400kr.

Forandringen var helt sinnsyk, greide virkelig ikke å spinne med vilje engang på vei hjem. Anbefaler dem på det sterkeste sålangt ihvertfall;).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Viktig å tenke litt på hvilke dekk som passer spesifikt til din bil også. Er ikke alle dekkene som passer til alle bilene. Endel dekk fører til ganske mye sporing, noe som er slitsomt og potensielt farlig. Et veldig godt tips angående vinterdekk er også å ha minst mulig dimensjon, tenker da på bredden, da det griper og styrer MYE BEDRE enn bredere dekk. Hvis de dekkene du har nå er 10 år gamle, så kan du jo bruke MYE penger på nye dekk.. Vinterdekk bør skiftes oftere enn det, og hadde du kommet ut for noe er det ikke sikkert forsikringen din ville dekket det. Man har et ansvar som fører av bil, at dekkene er forskriftsmessig er særdeles viktig. Husk at 3 mm er det det MINIMUM kan være, bør byttes lenge før det.

 

Nokian Hakka 5

Et veldig godt piggdekk, spesielt på is (kvadratiske pigger)

 

Continental

Kjent for god kvalitet og scorer stort sett høyt på alle sine merker

 

På min bil har jeg GoodYear, de passer perfekt til min bil.

 

OG HUSK; Det er bedre å bruke litt på nye dekk som varer 2 sesonger, enn å vrake/skade bilen, eventuelt andre. Bare for å spare 1 000,- over et par år. Og å tape bonus på forsikringen kan også bli en kostbar affære. :)

 

Anbefaler deg å høre litt med feks en Alfa Romeo-forhandler om de kanskje har forslag om dekk som kan passe til din bil. Hvis Sharif har vinterdekk (kjøpte sommerdekk derfra i sommer, men finner ikke vinterdekk på nettbutikken) så er han ganske mye rimeligere enn andre.

 

Lykke til, og tenk sikkerhet! :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevnt over da jeg ikke orket å lese hele tråden, men sjekk dekkonline.com Leverer fra england såvidt jeg husker, og de er veeeldig mye billigere en noen andre norske forhandlere. Gratis frakt ved kjøp av 4 dekk også. Fikk levert på døren etter 3-4 dager ;) Sinnsykt god service og veeldig rask leveringstid. Sparte over 800kr dekket når jeg kjøpte dekk til min bil.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevnt over da jeg ikke orket å lese hele tråden, men sjekk dekkonline.com Leverer fra england såvidt jeg husker, og de er veeeldig mye billigere en noen andre norske forhandlere. Gratis frakt ved kjøp av 4 dekk også. Fikk levert på døren etter 3-4 dager ;) Sinnsykt god service og veeldig rask leveringstid. Sparte over 800kr dekket når jeg kjøpte dekk til min bil.

 

Og hvilken dekkforhandler er villig til å legge om noe slikt for under tusenlappen?

Lenke til kommentar
Hmm dere sier noe med nye piggfrie, de dekkene jeg har er trossalt 10 år gamle, og blir ekstra harde i denne kulden.

Så akkuratt at det er piggdekkavgift i trondheim og, på 1200 pr sesong. Det er endel penger for en fattig student:p

Hva ligger prisen på på nokian piggfrie?

 

Det er nok her det ligger ja! Ingen vinterdekk er gode etter så mange år, pigg eller ikke.

 

Jeg har piggfrie 225-45 dekk.. folk himler med øynene og lurer på hvordan jeg kommer meg frem i det hele tatt.

 

Har hatt fint lite problemer med de, sikkert mindre enn med piggdekk. Og det har vært en lang vinter her nå iforhold til vanlig :p

Lenke til kommentar
Hmm dere sier noe med nye piggfrie, de dekkene jeg har er trossalt 10 år gamle, og blir ekstra harde i denne kulden.

Så akkuratt at det er piggdekkavgift i trondheim og, på 1200 pr sesong. Det er endel penger for en fattig student:p

Hva ligger prisen på på nokian piggfrie?

 

Det er nok her det ligger ja! Ingen vinterdekk er gode etter så mange år, pigg eller ikke.

 

Jeg har piggfrie 225-45 dekk.. folk himler med øynene og lurer på hvordan jeg kommer meg frem i det hele tatt.

 

Har hatt fint lite problemer med de, sikkert mindre enn med piggdekk. Og det har vært en lang vinter her nå iforhold til vanlig :p

Har selv kjørt med 225/45, funker som snus.

 

Kjenner folk som har 235/35-19 til vinter, ikke hørt noen klager fra de heller.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevnt over da jeg ikke orket å lese hele tråden, men sjekk dekkonline.com Leverer fra england såvidt jeg husker, og de er veeeldig mye billigere en noen andre norske forhandlere. Gratis frakt ved kjøp av 4 dekk også. Fikk levert på døren etter 3-4 dager ;) Sinnsykt god service og veeldig rask leveringstid. Sparte over 800kr dekket når jeg kjøpte dekk til min bil.

 

Og hvilken dekkforhandler er villig til å legge om noe slikt for under tusenlappen?

Flere dekkforhandlere i bergen som bytter for 100 kr dekket, og har faktisk sett ett senest i dag som legger o alle for 250 ;)

Lenke til kommentar
Piggfritt er etter min mening bedre å kjøre med enn piggdekk, uansett føre. Eneste plassen pigg er bedre enn piggfritt er på våt is, noe som er skjeldent å kjøre på. Hadde glatt gått for noen ordentlige gode piggfrie dekk. Som f.eks nevnt over, Nokian eller Continental.

Piggdekk er generelt bedre på alt bortsett fra støy. Hos piggdekk tar piggene seg av mye av jobben, og dermed kan mønstret være designet for å drenere vann/slaps/snø bedre. Siden piggfrie dekk ikke har pigger, må dermed gummien og mønstret ta seg av alle forhold og underlag. Dermed må man inngå et kompromiss, og man får man ikke et dekk som er bra på både is, vann og snø. Gummien er mykere på de piggfrie dekkene, noe som fører til at de også er dårligere på bar asfalt. Det er også bare de beste piggfrie dekkene som noenlunde kan måle seg med piggdekkene.

 

Her på østlandet har det ikke vært varmegrader siden november, og selv på hardpakka snø slik det har vært her i flere måneder nå merker man stor forskjell. På nyttårsaften var jeg ute på to kjøreturer. Første tur med min bil skodd med Bridgestone Noranza2 piggdekk, og andre turen med en lettere Yaris med ContiViking Contact 2 piggfrie dekk. Jeg opplevde 15 meter lenger bremsestrekning i en slakk nedoverbakke fra en hastighet på 30 km/t med de piggfrie dekkene. Og da snakker vi tilkjørt snø i 10 kuldegrader, altså et slik føret det har vært her siden november..

 

Der jeg bor er det også vanskelige kjøreforhold om vinteren, og biler med piggfrie dekk er sterkt overrepresentert.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...