Gå til innhold

Overføre nye bilder automatisk fra pcen til ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Hei! Ny her. Håper jeg har lagt tråden i riktig kategori.

 

Jeg kjøpte i høst et speilreflekskamera med navn canon EOS 450D. Nå ønsker jeg at alle nye bilder jeg tar skal overføres automatisk fra pcen til ekstern harddisk. På min eksterne harddisk har jeg allerede noen tusen bilder tatt med mitt forrige kamera. Et digitalkamera med navn ADVENT. Det er sortert litt uoversiktelig etter å ha lest hvordan en del her inne gjør det. Så jeg lurer på egentlig to ting. Hvordan enklest mulig legge mine tidligere bilder i nye og mer oversiktelige mapper? Jeg ønsker år / mnd / begivenhet i utgangspunktet. Men er det noen med bedre tips, så kjør på. Også lurer jeg på hvordan jeg overfører bildene tatt med mitt nye speilreflekskamera fra pcen til ekstern harddisk automatisk. Det skjer stadigvekk at jeg overfører bilder fra pcen til ekstern harddisk som jeg allerede har liggende på harddisken. Det er veldig unødvendig og irriterende. Så et program som kan overføre nye bilder den finner på pcen til harddisken hadde vært supert!

 

Og en siste ting. Håper det er greit jeg tar det her!

 

Hvordan kan jeg endre måten bildene på kamera er lagret på? Nå blir de lagret slik: 2009_11_30. Jeg vil heller at bildene skal bli lagret slik: 30. november 2009, eventuelt 30-11-2009.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg endre måten bildene på kamera er lagret på? Nå blir de lagret slik: 2009_11_30. Jeg vil heller at bildene skal bli lagret slik: 30. november 2009, eventuelt 30-11-2009.

 

Anbefaler IKKE at du gjør dette da det er svært praktisk å ha mappe/filnavn som komme i datorekkefølge ved sortering på navn. 20091130 eller tilsvarende er mer praktisk når du om noen år sitter med mange tusen mapper/filer....

Lenke til kommentar

Roskov:

 

Et hvilketsomhelst backup program med en daglig schedule?

 

Nå har du med en som ikke vet om et eneste backup program og som heller ikke vet hva schedule betyr. Så flott med noen gode råd.

Backup programmet bør være på norsk!

 

 

 

RandiA:

 

Jeg bruker programmet SyncToy jeg og passer på å kjøre det titt og ofte både med bilder og musikk/lydbøker, og da tar jeg ned bare det som er nytt, kommer i tillegg. (Kjører Echo, så finner programmet det som er nytt)

 

Er programmet SyncToy på norsk? Og hvor brukervennlig er det? Er det gratis? Hva er Echo?

 

 

 

froggyler:

 

Anbefaler IKKE at du gjør dette da det er svært praktisk å ha mappe/filnavn som komme i datorekkefølge ved sortering på navn. 20091130 eller tilsvarende er mer praktisk når du om noen år sitter med mange tusen mapper/filer....

 

Det hadde jeg ikke tenkt på! Men jeg foretrekker noe i mellom tallene, lettere å lese. Tips? Understrek er såvidt jeg husker lov å bruke når man skal endre filnavn, men ikke bindestrek.

Lenke til kommentar
Er programmet SyncToy på norsk? Og hvor brukervennlig er det? Er det gratis? Hva er Echo?

Det er gratis, det er et Microsoft program. Aldri tenkt på språket, mulig det er engelsk. Du trykker bare RUN på mappeparene du har satt opp. Echo er en av måtene du kan synce på, det står veldig enkelt og greit forklart. Ja, det er et meget enkelt program. (Selv for en gammel dame som meg :!: ) Jeg kjører det på 4 datamaskiner jeg har, og til et par eksterne harddisker...det er omtrent selvinstruerende.

RandiA

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert SyncToy! Men jeg står fast her.

 

Jeg får opp følgende beskjed:

 

"To start working with SynsToy, select Create a new folder pair."

 

Jeg gjorde så, og får da opp følgende beskjed:

 

"Choose the folders you want"

 

Left folder / Right folders

 

Jeg vet ikke hvem av disse jeg skal velge. Er det det samme hvem jeg velger? Jeg skal altså overføre bilder fra pcen til harddisken min.

 

Håper på rask hjelp!

Lenke til kommentar
Nå har jeg installert SyncToy! Men jeg står fast her.

 

"Choose the folders you want"

Left folder / Right folders

Jeg vet ikke hvem av disse jeg skal velge. Er det det samme hvem jeg velger? Jeg skal altså overføre bilder fra pcen til harddisken min.

Håper på rask hjelp!

Når du får spørsmålet Choos the folders you want....så må du rulle deg frem til den "left" som er den du har på PC, og den "right" som du har/eller lager på din eksterne harddisk

Browse betyr at du skal lete deg frem til den rette mappen, har du ingen klar, må du lage en:

 

post-92574-1262354910_thumb.jpg

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Skjønner ingenting nå jeg! Bildene ser ut til å ha blitt overført fra den eksterne harddisken til pcen! :dontgetit:

 

Jeg fulgte rådet ditt om at pc var høyre og hdd var venstre. Er det motsatt kanskje? hm

 

Det var ikke mitt råd nei......det er nok motsatt, her er hva jeg sa:

....så må du rulle deg frem til den "left" som er den du har på PC, og den "right" som du har/eller lager på din eksterne harddisk....

Lenke til kommentar

Lett å gjøre feil på data ja...men jeg har lært av erfaring at det er viktig å være bevisst på hva man gjør... i dette tilfellet for eksempel, når du "går den gale veien" kan det jo skje at du har mye mindre på den eksterne hard-disken, enn det du har på PC'n...

Det er også viktig her å velge den form for Action som passer deg best...det er tre alternativer. Jeg bruker alle tre, alt ettersom, men mest Echo:

post-92574-1262358108_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert og visst! Jeg har mye å lære og er åpen for å ta imot ny kunnskap.

 

Hva er forskjellen på de forskjellige valgmulighetene?

 

Hva gjør synchronize? Jeg valgte den og den ser ut til å kopiere filene.

 

Hva gjør echo?

 

Hva gjør contribute?

 

Og hvordan gjør jeg det sånn at filene jeg tar backup av blir slettet fra pcen? Jeg vil bare ha de på harddisken inntil videre. Skal få meg en ekstern harddisk til med tiden, hvor jeg bare skal ha de viktigste filene.

Lenke til kommentar
Ja, det er sikkert og visst! Jeg har mye å lære og er åpen for å ta imot ny kunnskap.

 

Hva er forskjellen på de forskjellige valgmulighetene?

 

Hva gjør synchronize? Jeg valgte den og den ser ut til å kopiere filene.

 

Hva gjør echo?

 

Hva gjør contribute?

 

Og hvordan gjør jeg det sånn at filene jeg tar backup av blir slettet fra pcen? Jeg vil bare ha de på harddisken inntil videre. Skal få meg en ekstern harddisk til med tiden, hvor jeg bare skal ha de viktigste filene.

 

Hvis du klikker på de ulike alternativene står det hva de innebærer. Hvis du ikke vil ha filene på PC lengre, må du forvisse deg om at du har fått de over på en ekstern harddisk, og så sletter du dem på PC'n. Men var det bare slik at du villeoverføre filer til en ekstern hard-disk for å frigjøre plass på PC, trengte du jo ikke å bruke SyncToy. Da greier det seg bare med å kopiere de over til den eksterne harddisken. SyncToy bruker jeg når jeg vil ha en back-up av de filene jeg har på på PC'n...det gjelder først og fremst bilder og lydbøker/musikk/iTunes.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...