Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

skjermkort/driver-trøbbel (BCCode 116)

Anbefalte innlegg

Heihei folkens.

Har de siste par dagene hatt litt trøbbel med blåskjermer, blåskjermkoden jeg får er 116, noe som skyldes skerjmkortet såvidt jeg har funnet ut. Windows ser også ut til å bekrefte at feilen skyldes skjermkortet da den deaktiverer skjermkort-driveren etter et par slike blåskjermer (sier noe slik som: "this device has been disabled because it has reported problems").

Problemet oppstå forsåvidt noen dager etter å ha installert nye drivere (og installasjonen hang seg faktisk halvveis, slik at jeg måtte drepe prosessen og starte den på nytt igjen), tenkte derfor at dette måtte være årsaken.

Har prøvd:

Rullet tilbake driveren uten at det hjalp. Prøvde også neste alle andre eldre drivere som var å oppdrive på nvidia sine sider, uten at feilen forsvant. Tok til slutt å formaterte PC-en i tilfellet det hang igjen noen endringer i registeret e.l. fra den nyeste driveren. Dette hjalp heller ikke.

Sjekket derfor at viften til grafikk-kortet ikke var tett med hybelkaniner, men den var ganske ren må jeg si. For å være helt sikker på at feilen ikke skyltes overoppheting logget jeg temperaturene med gpu-z. Temperaturen lå dog stabilt på ~64 grader helt fra maskinen startet opp og fram til blåskjermene dukket opp.

Selv tror jeg muligens at driver-oppdateringen og blåskjermene egentlig ikke har noen sammenheng, bare tilfeldig at de dukket opp rett etter oppdateringen. Slik at det er noe feil med selve skjermkortet (og ikke drivertrøbbel), men ettersom det kommer til å koste meg over tusenlappen om jeg sender det inn og jeg tar feil så vil jeg gjerne være 100% sikker. Blir sikkert til at jeg bare bestiller et nytt kort, tenkte på HD 5850 (har et 8800 GTS 512mb for øyeblikket).

Noen kloke hoder som har tips å komme med? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...