Realist Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Syntes nå jeg fikk en ganske god forklaring på akkurat dette jeg? Kan ikke si jeg kan gjenfortelle det ordrett men... Tror jeg skal se den presentasjonen en gang til i dag, kanskje det klarner opp litt. Var en del av punktene i 2. halvdel som ble litt gresk for meg. Ved første gjennomseeing/høring av Lawrence sitt foredrag, hvor han bl.a. forklarte hovedtrekka i grunnlaget for at fysikerne i dag mener at universet ekspanderer med et aksellererende tempo, så hørtes forklaringen logisk ut, og slik som er typisk mainstream forklaring på dette i dag. Det var jo også litt artig at han teoretisk begrunnet dagens oppfatning av hvordan universet ekspanderer med at dette var den eneste løsningen som medførte at den totale energien i universet ble 0 (null) slik at dette var den eneste universmodell som kunne oppstå av 0 (ingenting). Og disse forklaringene svelget jeg lett før. Men problemet nå er at jeg hverken kan finne linker på nettet, eller noe i pop.vitenskapelige bøker om emnet, som gir en forklaring som også hensyntar og tar opp i seg problemet med at det vi i dag observerer kun er lys fra objekt slik de var for x antall millioner år siden ( liksom hvordan kan vi i dag uttale oss om dagens ekspansjonstakt langt der ute når vi aldri har sett hva som skjer nettopp der ute akkurat nu i dag ??? ). En ting er teori, men man vet jo ikke uten å få observasjoner av situasjonen i dag som bevis, etter min vurdering. Endret 6. januar 2010 av Realist Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Ja jeg skulle også gjerne fått en litt grundigere gjennomgang av dette emnet, det er hvert fall utrolig interessant! En annen ting jeg lurer litt på er at estimerer at universet er 13,7 milliarder år gammelt av å måle hvor lang ved hjelp av lyset fra fjerne galakser, men hva om det er noe bak de igjen som vi ikke er i stand til å se? Syntes forklaringen av hvor gammelt universet er er litt vag til tider - dog mulig jeg har misforstått noe her. Saken er jo som du sier at vi observerer fjerne galakser slik de var for mange milliarder år siden, mye kan jo ha skjedd på den tiden - men hva er en annen historie. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Men problemet nå er at jeg hverken kan finne linker på nettet, eller noe i pop.vitenskapelige bøker om emnet, som gir en forklaring som også hensyntar og tar opp i seg problemet med at det vi i dag observerer kun er lys fra objekt slik de var for x antall millioner år siden ( liksom hvordan kan vi i dag uttale oss om dagens ekspansjonstakt langt der ute når vi aldri har sett hva som skjer nettopp der ute akkurat nu i dag ??? ). Vi ser ikke hva som skjer nå, men vi kan se hva som har skjedd omtrent siden universets begynnelse og fram til nå. Hvis man forutsetter at naturlovene ikke har blitt snudd på hodet i mellomtiden kan vi derfor regne oss fram til hva som skjer med objektene, som for lenge siden sendte ut lyset, nå. Lenke til kommentar
BravoJuliet Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Sjekk denne podcasten fra 365daysofastronomy.org. Tar for seg forståelse av avstander og universets ekspansjon. Redigert: Hm.. ser ikke ut til at linken til websiden funker for øyeblikket. Her er link til podcasten som mp3 fil. Endret 10. januar 2010 av BravoJuliet Lenke til kommentar
Realist Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Sjekk denne podcasten fra 365daysofastronomy.org. Tar for seg forståelse av avstander og universets ekspansjon. Eg e rimeleg trøtt akkurat no, kl. 0303. Men eg klarte å lese gjennom den linken du syna, samstundes som eg helte i meg eit stort krus med raudvin. Og det var jommen ein go blanding, må seiast ! Raudvinen var passe frukteg og syrleg med eim av båe hint lakris og hint kaffe, det fulle kruset gjekk ned fortare enn svint, fylte skrotten tilsvarande med varme og godlyt, før det blanda seg med utgreiingane i linken som båe ramla gjennom den eine og den andre problembjelken reist tidlegare, før dei blei liggjande kvesta att på bakken akkurat sånn eg hadde forestilt i mitt elda og kvesta sinn. Tusen hjarteleg takk for linken som synte klarbilder av det eg skaut mot, eller rettare sagt, som syna dei kort eg ante proff-spelarane bløffa med !! BravoJuliet, du imponerte her med denne link, og det anar meg at du skjular fleire ess i ermet enn linkar ! Ynskjar deg hell og lykke Beste helsing ein gedrunken realist Endret 9. januar 2010 av Realist Lenke til kommentar
BravoJuliet Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Tusen hjarteleg takk for linken som synte klarbilder av det eg skaut mot, eller rettare sagt, som syna dei kort eg ante proff-spelarane bløffa med !!BravoJuliet, du imponerte her med denne link, og det anar meg at du skjular fleire ess i ermet enn linkar ! Du ble jo rent poetisk når du fikk deg "Eit stort krus raudvin", men takk Anbefaler å høre litt på podcastene som finnes på 365daysofastronomy.org da det er masse lærerikt for den interesserte. Sus innom Archives, finn deg et interessant emne og trykk deretter på "Comments" boblen for å lese og høre. Andre podcastlinker: Jodcast fra Jodrell Banks Astronomycast.com Enjoy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå