Gå til innhold

oppløsningen på kameraet mitt?

Anbefalte innlegg

På eska står det "2.0 mega pixels"... under står det "Picture quality can be modified up to 3.0 mega pixels".

I brukermanualen står det "2 megapikslers sensoroppløsning".

Hvor høy oppløsning har jeg egentlig?

Hvor høy oppløsning pleier dere bruke? Jeg har brukt 2 megapiksler til nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørs hvilket kamera du har. Fuji har hatt stor suksess med sine kamera og interpolasjon fordi interpoleringen foregår før bildet blir laget til ei .jpg-fil, altså på råfilnivå.

Jeg kjenner en som har et Fujifilm kamera med "6 millioner piksler". Bildene blir fine, men oppløsningen er til å gråte over i forhold til mitt kamera med 5 millioner ekte pixler og det er heller ikke sammenlignbart med et bra kamera med 4 millioner piksler.

Lenke til kommentar
OK... men siden jeg har adobe photoshop så er det vel ingen vits i å stille kameraet høyere enn 2MP... hvis jeg har forstått det rett...

Photoshop interpolerer som regel bilder bedre enn den innebygde programvaren i kameraer. Andre bildeprogrammer (f.eks ACDsee) er jeg usikker på om interpolerer like bra som photoshop. Photoshop kan i hvertfall skalere bildene til den oppløsningen du har lyst på. (ikke bare til 3Mpix)

Regner med du skjønner at et 3Mpix interpolert bilde aldri blir bedre enn orginalen på 2Mpixel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...