ATI vs GeForce Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei! Hadde tre fag på universitetet dette semesteret. Strøk i ett av dem. Har for tiden studielån fra lånekassen. Må jeg nå betale fullt lån tilbake eller gjøres halvparten av lånet om til stipend om jeg står på eksamen i februar igjen? Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg tror det skal gå seg til hvis du tar det om igjen uten å stryke. Har du gått på universitete før dette? For hvis du hadde noen poeng fra før av vil det ikke ha noe å si uansett Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Nei har ingen poeng fra universitet tidligere. Er bare 19 år... Hvor mange ganger kan en egentlig ta eksamen før man mister stipendet og alt omgjøres til lån egentlig? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Du kan ligge 60 studiepoeng bak uten at du får problemer så lenge du tar eksamen på nytt og står. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Så mye? Fordi jeg vet jeg blir å stå på fremtidlige eksamener siden det er fag jeg liker og har jobbet mye med før. Så til nå ligger jeg 10 studiepoeng bak. Skal egentlig ha 30 nå, men har bare 20 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Da kan du ta 40 studiepoeng neste semester (f. eks. ved å bestå det du strøk på i år, eller ta et nytt fag om ikke det du strøk i er obligatorisk), og være ferdig med det. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Så til nå ligger jeg 10 studiepoeng bak. Skal egentlig ha 30 nå, men har bare 20 Ingen katastrofe. Systemet med lån og stipend er laget med litt slingringsmon. Som allerede nevt kan du være opp til 60 studiepoeng forsinket før du blir uvenn med Lånekassa. Lånet ditt blir omgjort til stipend etterhvert som du består eksamner. Når du stryker på en eksamen blir du registrert som forsinket i utdannelsen, og du får kun omgjort lånet for studiepoengene/fagene/utdanningen du har bestått. Men tar du f.eks 40 sp. neste semester og står i alle fag da er du tilbake til vanlig studieprogresjon, og lånet du ikke fikk omgjort forrige semester blir omgjort ved neste omgjøring. Om du tar faget opp på nytt, eller bytter ut det faget med noe annet, er likegyldig for Lånekassen. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Ok, men faget jeg tar er obligatorisk så jeg må ha det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Så lenge du tar det i tillegg til vanlig studiebelastning et semester, så er saken ute av verden. Hvis du ikke gjør det, så er det ikke krise. Du taper noen tusenlapper (ca (80000/6)*0,4, altså under 5500 kroner. Du dør altså ikke av det. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Å herregud bra. Har alltid trodd at absolutt alt blir omgjort til lån om en ikke står en eksamen... Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg håper det er greit at jeg sniker inn et relevant spørsmål her: Hvis jeg tar flere fag enn 30 stp/semester, vil jeg da få omgjørt mer enn 40 prosent av studielånet til stipend? Lenke til kommentar
EIFF Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hva hvis man f.eks. tar 10 ekstra studiepoeng i løpet av ett studieår, men ender opp med å ta 10 studiepoeng for lite neste studieår (ved f.eks. å stryke i et valgfritt emne). Vil man da få fullt stipend begge studieårene? Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 yess, veier opp for hverandre Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hva hvis man f.eks. tar 10 ekstra studiepoeng i løpet av ett studieår, men ender opp med å ta 10 studiepoeng for lite neste studieår (ved f.eks. å stryke i et valgfritt emne). Vil man da få fullt stipend begge studieårene? Ja, de 10 ekstra blir lagt i en slags "kø" som hentes ut dersom man tar færre enn 30sp et semester. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Bare et lite tillegg til det som allerede har blitt sagt: du får normalt sett kun omgjort til stipend innenfor normert tid. Ved sykdom eller lignende er det sikkert mulig å omgå også dette. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Hva mener du med normert tid? Hva mener du med normert tid? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Så lang tid det er meningen at du skal bruke på en grad. 3 år for bachelor, 2 år for master, 6 år for profesjonsstudium. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå