Gå til innhold

Kjøpe speilreflekskamera! Hva velger jeg?

Anbefalte innlegg

Tor vet som alltid best. ;)

I starten brukte jeg et billig møkkastativ - det var ustabilt og klønete og kameraet flyttet seg alltid litt når jeg strammet stativhodet.

Da det ble ødelagt på en flytur, gadd jeg ikke å erstattet det, og utviklet en slags stativaversjon. Jeg liker best å ta bilder på sparket uansett.

I fjor gikk jeg like vel til innkjøp av et litt ok, men fortsatt ganske billig, stativ+kulehode (Velbon Sherpa 803 til like over 1000-lappen). Det revolusjonerte fullstendig fotograferingen min - motiver jeg aldri ville ha prøvd på før ble pluselig mulige. Spesielt et ok kulehode vil jeg si gjøre stativbrukerens liv mye lettere.

...men man klarer seg lenge uten stativ også, selv om Norge er forferdelig mørkt halve året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke er helt sikker på hva du vil ha, eller hvor mye det blir brukt, hvorfor ikke se litt på bruktmarkedet?

det er mange kamera på foto.no sine bruktmarked for tiden, og da vil du ikke tape så masse penger på å eksperimentere litt :)

Edit: ja her var det 8 sider her ja, ikke bare 1 :p

Lykke til med kjøpet ditt! Når det gjelder stativ, ikke hør på Tor. et billig stativ fungerer bra så lenge kameraet ditt er lett, og det er vindstille. så snart 1 av de 2 forandrer seg, vil du vere glad for at du har et som er litt mer robust.

Hilsen en som har hatt både billig og et litt dyrere stativ.

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar
Jeg lurer forresten litt hva dere tenker om bildet?

Motiv,utsnitt kjedelig gir meg ingenting.Det er dette du lærer deg på sikt,ta og se på bilder som andre har postet her kritisk,se "inn" i bildene og prøv gjerne å kopier måten de er tatt.

Det er noe som heter "det gylne snitt"men skal ikke ta den diskusjon om det her :)

Eksponeringen har du lykkes bedre med,veldig vanskelig å få til når du har mørke og lyse områder.Litt uskarp kan være objektivet eller bevegelseuskarphet.Man kan oppnå mye ved og kontrollere lysmålingsmåte og fokuseringspunkter.

Et lite tips:man burde ha som vane og ikke bruke lengere lukkertider enn brennvidden,60mm = 1/60 sec 100mm = 1/100sec. 30mm = 1/30sec osv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...