Gå til innhold

Kjøpe speilreflekskamera! Hva velger jeg?

Anbefalte innlegg

Nikon D5000 men 18-55mm/18-105mm

Et ekstra batteri

Nikon Blits, SB-600/800/900 (må se ann prisen litt)

2 x 4GB SDHC/1 x 8GB SDHC

Kameraveske/-bag

Kamerastativ

Fotobok(?)

Grei liste det. Jeg vil foreslå at du begynner med SB-600 da den er litt mer kompakt enn de to andre; mer er en meget kapabel blits.

kamerastativ - hvis du skal ha et; så kjøp noe skikkelig, ellers bør du vente. Det er vel generell konsensus på forumet at Velbon Sherpa 600R er minimum...

Fotobok. Det anbefales på det sterkeste. Enten bøkene til Scott Kelby eller Magnar Fjørtofts eminente bok. Eller begge deler; helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil si meg litt uenig med marekatten (og dyret i avataren er for øvrig en surikat - når ordet "meerkat" ble tatt opp i engelsk brukte de det merkelig nok på et annet dyr enn den opprinnelige hollandske betydningen). 18-105 er en såpass grei allrounder at den kan være nyttig å ha selv om du senere går for en dyrere normalzoom med mindre brennviddeområde. Jeg har selv den gamle 18-135 (uten VR), og bruker den jevnlig selv om jeg har andre og bedre (men større og tyngre) objektiver som dekker samme brennviddeområdet.

Hvis det ikke er stor forskjell i kit prisen mellom 18-55 og 18-105-kitet så vil det jo være naturlig å gå for 18-105. Kan være enig i det. Det kan ende med at man ikke føler man trenger en 55-200, og sparer penger på det. Men det er opp til den som kjøper, om man vil begynne med en relativt forsiktig tele og satse på at det holder, eller spare litt ekstra penger til en kraftig tele.

Og så lærte jeg litt om marekatter og surikater i dag også, og det i en foto tråd av alle ting :) Men den ordentlige "marekatten" ser ikke så morsom ut som en surikat ;)

Lenke til kommentar

Thomhess: Høres bra ut den pakken der, selv brukte jeg laaang tid på å bestemme meg for å faktisk kjøpe kamera, men kamera jeg så etter (Oly E-520) kom på tilbud, slo jeg til.

Ellers... min erfaring når det kommer ti boken "digital fotografi i praksis" er at det er veldig mye teori i boken som er rettet mot redigering og lite om komposisjon. Boken er uten tvil bra, men du får se for deg selv hvor godt den faller i smak.

Jeg ville anbefalt å lånt boken på biblioteket så ser du.

De jeg har vært innom er:

Perfect Digital Photography (lest)

Digital Fotografi i Praksis (lest halve)

The Complete Idiots Guide to DSLRs (lest)

Sistnevnte er veldig basic, men det er en grei starterbok hvis du ikke har så mye kunnskaper om det tekniske og vil ha det greit og lettfattelig. Perfect Digital Photography er også en flott bok, men det er det mest historier og gode bilder i fokus.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Denne tråden bare fortsetter og fortsetter :p Det liker jeg!

Jeg tar gjerne imot flere tips om bøker, gjerne med en markør som forteller nivået (da vet jeg hva jeg skal begynne med og slutte med :p) Tror også at jeg kommer til å låne de bøkene jeg trenger, da omkostningene bare vokser og vokser.

Tar også gjerne imot tips om stativ som noen uttrykte var viktig. Jeg trodde ikke at det var så stor forskjell, men man får vite mer og mer :)

Lenke til kommentar
Tar også gjerne imot tips om stativ som noen uttrykte var viktig. Jeg trodde ikke at det var så stor forskjell, men man får vite mer og mer :)

Tror det var Tom som nevnte Velbon Sherpa 600R litt lenger opp, og det er et godt råd. Har det sjøl. Det gjør jobben uten at det koster all verden. Finner man senere ut at stativ i proffklassen er ønskelig så er det lett å selge, men de aller fleste tror jeg får det de trenger med denne modellen. Og finner du ut at stativet bare blir stående å støve ned så har du ikke svidd en liten formue på noe du ikke bruker.

-Lazy

Lenke til kommentar

Ser ikke så dumt ut det stativet, Velbon Sherpa 600R altså. Vet det høres litt dumt ut, men det finnes ikke noe billigere noe som er omtrent like bra :p Jeg merker nemlig at det begynner å gå litt for mye over budsjettet, faktisk langt over. Derfor bruker jeg "jo billigere jo bedre" tankegangen nå :p Jeg tar gjere imot tips om det finnes noe pakkeløsninger (helst på Elkjøp siden jeg kan prøve å få meg en pakkepris på alt) med en del av det på listen, f.eks. minnekort, bag og stativ i en pakke.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg ikke helt har forstått hvorfor man på død og liv fremholder stativ som et essensielt kjøp for nybegynnere. Ja, det er kjekt å ha, men det er langt fra kritisk med mindre du ønsker å drive med bestemte typer fotografering som krever det (og selv da kan du i mange tilfeller få gode resultater med en stø hånd og bildestabilisering).

Personlig ville jeg definitivt ikke prioritert det på et begrenset budsjett, men du må nesten vurdere hvilke bruksområder som er viktige for deg. Ønsker du å fotografere landskap og arkitektur eller i studio så er det nyttig. For min del flytter ofte både motiv og fotograf såpass mye på seg at et stativ bare blir en hindring.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har tenkt gjennom dette nøye og funnet ut at stativ blir nødvendig, i og med at jeg kommer til å ta mye naturbilder og landskapsbilder. Særlig med tanke på slike bilder ved dårlig lys o.l. er det greit å ha et stativ som holder kamera stødig ved lang lukketid.

Lenke til kommentar

Beklageligvis så stiger prisen proporsjonalt med kvaliteten på fotoutstyr.

Skal du ha stødige bilder er nok 600R det billigeste du burde gå for,det er nok i grenseland det også på lange lukkertider.

Normalt så må man oppi et par tusen eller mer for og få et akseptbelt stativ.

Du får stativer til et par hundrelapper og oppover.

Det er flere ting som innvirker,klarer det vekten av fotoutstyret og hvordan er kvaliteten på stabiliteten,hodet,hurtigfesteplaten,høyden,senterrøret,skrufestene,beinkonstruksjonen og osv.

Normalt så feiler de billigeste på alle eller flere av disse punktene.Etter noen gangers bruk blir de stuet bort og du må på jakt etter et bedre stativ,da heller vente noen uker og kjøpe et bedre stativ med en gang.

Lenke til kommentar
Jeg vil si meg litt uenig med marekatten (og dyret i avataren er for øvrig en surikat - når ordet "meerkat" ble tatt opp i engelsk brukte de det merkelig nok på et annet dyr enn den opprinnelige hollandske betydningen). 18-105 er en såpass grei allrounder at den kan være nyttig å ha selv om du senere går for en dyrere normalzoom med mindre brennviddeområde. Jeg har selv den gamle 18-135 (uten VR), og bruker den jevnlig selv om jeg har andre og bedre (men større og tyngre) objektiver som dekker samme brennviddeområdet.

Hvis det ikke er stor forskjell i kit prisen mellom 18-55 og 18-105-kitet så vil det jo være naturlig å gå for 18-105. Kan være enig i det. Det kan ende med at man ikke føler man trenger en 55-200, og sparer penger på det. Men det er opp til den som kjøper, om man vil begynne med en relativt forsiktig tele og satse på at det holder, eller spare litt ekstra penger til en kraftig tele.

Og så lærte jeg litt om marekatter og surikater i dag også, og det i en foto tråd av alle ting :) Men den ordentlige "marekatten" ser ikke så morsom ut som en surikat ;)

Her er noen bilder jeg tok i natt med 18-55 VR kit objektivet som fulgte med D5000. Brukte RAW-format, og deretter kun konvertert til JPEG og redusert størrelsen.

post-73461-1263314684_thumb.jpg

post-73461-1263314715_thumb.jpg

Ellers så er de snarvei funksjonene i "Scene" på hjulet smarte og vil gjøre det utrolig lettvint å ta gode bilder for dem som ikke er vant med annet enn kompakt kameraer. Jeg hadde Olympus E620 en stakket uke, men jeg synes D5000 er lettere å ha med å gjøre på høyere ISO, fra 800 og opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, det ble fra min side en veldig rask beslutning, men jeg kjøpte meg kamera. Jeg benyttet meg av tilbudet, eller "kampanjen" i linken ovenfor. Jeg vet ikke om dette var et godt kjøp, men jeg vil fremdeles høre deres meninger, det er jo returrett på 14 dager :p Jeg følte hvertfall at med den pakken fikk jeg med det jeg trengte av utstyr, dog ikke ekstra batteri eller blitz, men dette er vel ting som kan kjøpes i ettertid. Det viktigste er hvertfall at funderingene har gått over i et kjøp, og at jeg snart får tatt meg noen bilder. Som sagt; jeg er fortsatt åpen for deres meninger og synspunkter på kjøpet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke greid å komme meg av gårde å kjøpe enda, jeg måtte vente på noen "insidepriser". Da jeg ikke fikk noen rabatt, så jeg litt rundt og fant dette tilbudet:

http://www.dustinhome.no/pd_5010374985.asp...DX+18-55+ED+VR+

Ser det bra ut. Jeg vil gjerne ha svar så fort som mulig, da jeg kommer til å bestille snart (helst i dag)

Det ser greit ut, tenker jeg vi sier. Hverken stativ eller minnebrikke er mye å juble over. Dvs. minnebrikken er forsåvidt av god kvalitet; men ikke spesielt raskt. Extreme III hadde vært å foretrekke. Stativet vil jeg tro er for lettvekter til å være av stor nytte. Bagen ser ut til å være grei.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke greid å komme meg av gårde å kjøpe enda, jeg måtte vente på noen "insidepriser". Da jeg ikke fikk noen rabatt, så jeg litt rundt og fant dette tilbudet:

http://www.dustinhome.no/pd_5010374985.asp...DX+18-55+ED+VR+

Ser det bra ut. Jeg vil gjerne ha svar så fort som mulig, da jeg kommer til å bestille snart (helst i dag)

Det ser greit ut, tenker jeg vi sier. Hverken stativ eller minnebrikke er mye å juble over. Dvs. minnebrikken er forsåvidt av god kvalitet; men ikke spesielt raskt. Extreme III hadde vært å foretrekke. Stativet vil jeg tro er for lettvekter til å være av stor nytte. Bagen ser ut til å være grei.

Jaja, så lenge det er "greit nok" er det vel bra nok for en nybegynner :p Men jeg har som sagt returrett, så om noen har noen bedre pakker, så si i fra.

Lenke til kommentar
Jaja, så lenge det er "greit nok" er det vel bra nok for en nybegynner :p Men jeg har som sagt returrett, så om noen har noen bedre pakker, så si i fra.

Jeg tror ikke det finnes noen bedre pakker der ute. Men kamera + objektiv kan du få rimeligere. Legg på et raskere minnekort og en god bag; så blir det så er du fort opp i samme pris eller dyrere. Så du kan egentlig se på det pinglete stativ som en gratis greie. Du kan alltids gi det bort til noen du ikke liker ;)

Lenke til kommentar

Hallo! Det er et bra kjøp totalt sett og man kommer i gang som nybegynner, noe dette kameraet gir gode muligheter for. De fleste som er nystartede amatørfotografer kommer neppe til å utnytte SDHC kortet fullt ut, og det vil komme noe nytt og bedre den dagen man opplever behov for oppgradering. Stativet er helt greit og vil fungere godt til man får nye behov. Samme gjelder bag.

Det er fort gjort å glemme at en selv har større krav til ytelser. Når man først har lagt seg på et nivå, er det fort gjort å glemme hva value er. Her er det en god nybegynnerpakke som jeg tror Thomhess kommer til å like og ha glede av en god stund fremover.

Jeg jobber selv i elektronikkbransjen, og vet at for mange så er det grenser for hvor dyrt det skal være å komme i gang. Så kan man, om behovet er tilstede oppgradere, men da blir det for de fleste i små steg, for å unngå altfor store utlegg.

Jeg må bare få gratulere Thomhess med en glimrende startpakke som helt sikkert vil gi masser av aktivitet og glede.

Lenke til kommentar

Helt enig, det finnes en haug av andre valg som er bedre, men neppe for den prisen. Når du får testet det ut, og blir hekta, kjøper du sikkert et bedre stativ, og den veska du fikk med er helt OK. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe den pakken :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...