Thomhess Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Jeg har sett litt, og jeg tror det hos meg vipper mot Canon EOS 450D eller Nikon D5000 (kanskje D3000). Om jeg skal ha utstyr til (stativ o.l.) kommer nok prislappen en del høyere og da er det greit med såpass "billige" kameraer. Blir nok ingen Canon 500D eller Nikon D90; litt for høy prislapp. Men så er spørsmålet hvilken av de to gjenstående som jeg bør satse på, og om det finnes noen andre bedre kandidater med lik pris? I mine øyne ser det ut som om D5000 er det beste av disse, og utifra en sammenlikning jeg har sett er nok dette riktig (sammenlikning av tekniske spesifikasjoner). Hva mener dere? Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Er det ikke et bra tilbud på 450D nå på Elkjøp eller noe sånt nå for tiden?Det sies så, men er ikke noe revolusjonerende. 4500,- tror jeg Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Kjøpte meg akkurat et Olympus E620, og må si meg meget imponert over kameraet med det medfølgende objektivet. Det er dog litt sensitivt på dårlig lys, men til gjengjeld realtivt skarpt etter det jeg kunne bedømme. Masse muligheter for innstillinger. God pris, kompakt, og lett å betjene. Noen har klagd på ISO på Olympus, særlig på over 800, men der er den bedre enn sine mindre brødre har jeg fått med meg. Dog, er det tilgjengelig mange bra objektiver og en del ekstrautstyr som i kombinasjon med prisen ikke flår deg helt... Jeg har brukt Canon Eos 450D med kit-objektiv men jeg foretrekker helt klart etter et par dagers bruk Olympusen, og synes jeg tar bedre bilder med det. Jeg betalte "bare" 5569,- for det inklusive frakt fra netonnet. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Kjøpte meg akkurat et Olympus E620, og må si meg meget imponert over kameraet med det medfølgende objektivet. Det er dog litt sensitivt på dårlig lys, men til gjengjeld realtivt skarpt etter det jeg kunne bedømme. Masse muligheter for innstillinger. God pris, kompakt, og lett å betjene. Noen har klagd på ISO på Olympus, særlig på over 800, men der er den bedre enn sine mindre brødre har jeg fått med meg. Dog, er det tilgjengelig mange bra objektiver og en del ekstrautstyr som i kombinasjon med prisen ikke flår deg helt... Jeg har brukt Canon Eos 450D med kit-objektiv men jeg foretrekker helt klart etter et par dagers bruk Olympusen, og synes jeg tar bedre bilder med det. Jeg betalte "bare" 5569,- for det inklusive frakt fra netonnet. Hvordan er det å bruke når det er mørkt ute. Får du frem mye detaljer uansett om det er ganske mørkt, da helst snakk om utendørs og ved bruk av lang lukketid. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 That's a good question! Jeg har enda ikke fått testet det skikkelig ut. Canon 450D med sitt Kit-objektiv var litt trælete sånn husker jeg. Men jeg må prøve å se om jeg finner stativet i mitt i dag og testet til kameraet for å eksperimentere litt. Kit objektivet til Olympusen er ikke det mest lyssterke oppdaget jeg, men det er plenty med gode objektiver til Olympus der ute som etter sigende er veldig gode, uten å bli rådyre... (men de finnes de også). Eneste minus: ingen filming med E620. Lenke til kommentar
apobase Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hei allihopa. Jeg er også en nybegynner som skal kjøpe seg sitt første speilrefleks, og jeg gidder ikke starte en ny diskusjon, så jeg poster i denne. Jeg har siden digitalkameraene kom brukt kompaktkamera da disse er greie å ta med seg stort sett overalt. Nå er jeg imidlertid lei av at de lett går istykker, at det tar tre år fra jeg trykker på utløseren til bildet faktisk blir tatt, og at bildekvaliteten, spesielt med blitz innendørs, bli dårlig (jada, jeg vet at det har mye med fotografen å gjøre også, ikke bare kamera). Æniveis, jeg er ganske klassisk i bruken av kamera. Jeg har to krapyler på 4 og (snart) 2 år som tar opp mye av tiden og filmrullen. 90 % av bildene er av de nevnte krapylene, gjerne mens de beveger seg i ekspressfart. Jeg trenger derfor et ganske raskt kamera, hvis ikke er gutta mine long gone innen jeg har rukket å fyre av. Ellers tar jeg blider av natur når vi er ute og går, men det blir ikke tid til å sette opp stativ og leke altfor mye med innstillingene, men etter hvert har jeg lyst til å gjøre litt av dette også, hvis jeg får tid. Jeg har sett litt rundt og har sirklet inn noen kandidater i Canon EOS 450D, Nikon D5000 og Olympus E620. Jeg er imidlertid hvilke av kitene som gir den beste optikken, om jeg bør ha en ekstern blits osv. I det hele tatt er jeg usikker på om jeg skal kjøpe et billig kamera (3000 kroner) med litt ekstra utstyr, eller om jeg skal satse på et lit dyrere (5-6000 kroner) og heller bygge ut etter hvert. Og hvis jeg skal kjøpe billig med ekstrautstyr vet jeg jo ikke hva slags ekstrautstyr jeg bør ha. Noen (gjerne konkrete) tips? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Rask kamera ? Alle speilreflekser er raske fra du slår på kamera og trykker ned utløseren går på langt under sekundet og du kan bruke lukkertider ned til en 1/8000 sec. Den store flaskehalsen er objektivet,et typisk kitobjektiv er dårlig på lys i forhold til de dyrere normalzoomene,og de eksepsjonelle objektivene koster fort et par månedslønner. For å bøte på svakhetene som et kitobjektiv har er det to veier og gå,enten legge ca 4000.- i en mer lyssterkt normalzoom eller kjøpe en blits. Hvis man skal ha full utbytte av et speilreflekskamera uansett merke og objektiv er det først som sist brukeren det kommer an på,har man ikke innlæringsvilje kan man like godt kjøpe et godt kompaktkamera og da få like gode og i enkelte situasjoner faktisk bedre bilder også. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hvordan er det å bruke når det er mørkt ute. Får du frem mye detaljer uansett om det er ganske mørkt, da helst snakk om utendørs og ved bruk av lang lukketid. Prøvde litt i natt med E-620 og 14-42mm. 40s, f/8, 14mm, ISO 200 Det som er et problem med nattfoto (og det gjelder alle kameraer) er å fokusere. Du må helst bruke lommelykt for å lyse opp noe du kan fokusere på. Tom Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Hvordan er det å bruke når det er mørkt ute. Får du frem mye detaljer uansett om det er ganske mørkt, da helst snakk om utendørs og ved bruk av lang lukketid. Prøvde litt i natt med E-620 og 14-42mm. 40s, f/8, 14mm, ISO 200 Det som er et problem med nattfoto (og det gjelder alle kameraer) er å fokusere. Du må helst bruke lommelykt for å lyse opp noe du kan fokusere på. Tom Ikke dårlig det der da. Hvor lang lukketid hadde du der? Forresten: Har du fremdeles ditt gamle 450D? Hadde vært veldig gøy om du kunne prøve å ta samme bilde med begge og sammenlikne. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Har brukt ST-E2 noen ganger til og fokusere på nattbilder,fungerer fint til det. Alfa omega er stativ,lang lukkertid,speilfunksjonen og fjernutløser. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Æniveis, jeg er ganske klassisk i bruken av kamera. Jeg har to krapyler på 4 og (snart) 2 år som tar opp mye av tiden og filmrullen. 90 % av bildene er av de nevnte krapylene, gjerne mens de beveger seg i ekspressfart. Jeg trenger derfor et ganske raskt kamera, hvis ikke er gutta mine long gone innen jeg har rukket å fyre av. Ellers tar jeg blider av natur når vi er ute og går, men det blir ikke tid til å sette opp stativ og leke altfor mye med innstillingene, men etter hvert har jeg lyst til å gjøre litt av dette også, hvis jeg får tid. Jeg har sett litt rundt og har sirklet inn noen kandidater i Canon EOS 450D, Nikon D5000 og Olympus E620. Jeg er imidlertid hvilke av kitene som gir den beste optikken, om jeg bør ha en ekstern blits osv. I det hele tatt er jeg usikker på om jeg skal kjøpe et billig kamera (3000 kroner) med litt ekstra utstyr, eller om jeg skal satse på et lit dyrere (5-6000 kroner) og heller bygge ut etter hvert. Og hvis jeg skal kjøpe billig med ekstrautstyr vet jeg jo ikke hva slags ekstrautstyr jeg bør ha. Noen (gjerne konkrete) tips? Til bilder av krapylene dine er nok en lyssterk (og dermed "rask") 50mm godt egnet. Både Nikon og Canon har slike objektivet til en veldig rimelig penge (snaue tusenlappen), men hos Nikon får du ikke autofokus, da hverken D3000 eller D5000 har innebygd fokusmotor, noe heller ikke deres objektiv har. Canon derimot har fokusmotor i alle objektivene sine (bortsett fra noen helt spesielle). Et 450D i kit med 18-55mm IS + 50mm f/1.8 må være en veldig flott pakke for deg. Endret 31. desember 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Ikke dårlig det der da. Hvor lang lukketid hadde du der? Forresten: Har du fremdeles ditt gamle 450D? Hadde vært veldig gøy om du kunne prøve å ta samme bilde med begge og sammenlikne. 40 sekunder. Har aldri hatt 450D, men hadde 350D før og har 30D. Men 30D'en er hjemme i Bærum og jeg er på Trysil. Jeg mistenker at resultatet blir like bra med en Canon, Nikon, Pentax eller Sony. Tom Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Både Nikon og Canon har slike objektivet til en veldig rimelig penge (snaue tusenlappen), men hos Nikon får du ikke autofokus, da hverken D3000 eller D5000 har innebygd fokusmotor, noe heller ikke deres objektiv har. Canon derimot har fokusmotor i alle objektivene sine (bortsett fra noen helt spesielle). Et 450D i kit med 18-55mm IS + 50mm f/1.8 må være en veldig flott pakke for deg. Du sier at det ikke er autofokus i D5000. Er dette et stort problem om jeg velger dette kameraet? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Kameraene støtter selvfølgelig autofokus, men autofokusen er avhengig av en motor som drar fokusen rundt. Denne motoren kan være i enten kamera eller objektiv, eller begge deler. For Nikon D3000 eller D5000 må denne være i objektivet, da disse kamerahusene ikke har motoren innebygd. Canon har heller ikke motoren innebygd i sine kamerahus, men de har til gjengjeld denne i alle objektivene sine. Hos Nikon er det ikke slik da de til å begynne med hadde fokusmotoren innebygd i alle sine kamerahus, også innstegsmodellene. Dette har de gått bort fra. Derfor er det en del objektiver som ikke har innebygd fokusmotor. Det var rett og slett ikke nødvendig. Endret 31. desember 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Spook Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hvordan er det å bruke når det er mørkt ute. Får du frem mye detaljer uansett om det er ganske mørkt, da helst snakk om utendørs og ved bruk av lang lukketid. Prøvde litt i natt med E-620 og 14-42mm. 40s, f/8, 14mm, ISO 200 Det som er et problem med nattfoto (og det gjelder alle kameraer) er å fokusere. Du må helst bruke lommelykt for å lyse opp noe du kan fokusere på. Tom Når jeg tar denne typen nattbilder så fokuserer jeg ikke men stiller objektivet mitt til optimal Hyperfocal Distance. Jeg har printet ut en kjekk liten tabell som viser optimal hyperfocal distance for diverse brennvidder og blenderåpninger. Om du bruker et objektiv med avstandsskala så blir det veldig enkelt å fokusere optimalt ved kun å refe4rere til denne tabellen. Anbefales da dette gir tilnærmet perfekt resultat hver gang. Samme teknikk kan med fordel benyttes også ved landskapsfotografering i fullt dagslys dersom hensikten er å få mest mulig av billedutsnittet i fokus. Lenke til kommentar
apobase Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Til bilder av krapylene dine er nok en lyssterk (og dermed "rask") 50mm godt egnet. Både Nikon og Canon har slike objektivet til en veldig rimelig penge (snaue tusenlappen), men hos Nikon får du ikke autofokus, da hverken D3000 eller D5000 har innebygd fokusmotor, noe heller ikke deres objektiv har. Canon derimot har fokusmotor i alle objektivene sine (bortsett fra noen helt spesielle). Et 450D i kit med 18-55mm IS + 50mm f/1.8 må være en veldig flott pakke for deg. Takk for tilbakemelding. Er det slik at objektivet i kitpakkene til f.eks. Elkjøp (med IS) er gode nok, eller bør jeg investere i et dyrere og bedre objektiv med en gang? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Når jeg tar denne typen nattbilder så fokuserer jeg ikke men stiller objektivet mitt til optimal Hyperfocal Distance. Jeg har printet ut en kjekk liten tabell som viser optimal hyperfocal distance for diverse brennvidder og blenderåpninger. Om du bruker et objektiv med avstandsskala så blir det veldig enkelt å fokusere optimalt ved kun å refe4rere til denne tabellen. Anbefales da dette gir tilnærmet perfekt resultat hver gang. Samme teknikk kan med fordel benyttes også ved landskapsfotografering i fullt dagslys dersom hensikten er å få mest mulig av billedutsnittet i fokus. Det er et godt råd; men som du påpeker, så kreves det et objektiv med avstandsskala ... Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Takk for tilbakemelding. Er det slik at objektivet i kitpakkene til f.eks. Elkjøp (med IS) er gode nok, eller bør jeg investere i et dyrere og bedre objektiv med en gang? 18-55 IS er et fullgodt objektiv med stabilisering,du kan spandere på deg et mer lyssterk normalzoom så som Tamron 17-50 f/2.8 VC "IS" det vil gi deg litt raskere lukkertider og/eller eventuell en blits. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Kameraene støtter selvfølgelig autofokus, men autofokusen er avhengig av en motor som drar fokusen rundt. Denne motoren kan være i enten kamera eller objektiv, eller begge deler. For Nikon D3000 eller D5000 må denne være i objektivet, da disse kamerahusene ikke har motoren innebygd. Canon har heller ikke motoren innebygd i sine kamerahus, men de har til gjengjeld denne i alle objektivene sine. Hos Nikon er det ikke slik da de til å begynne med hadde fokusmotoren innebygd i alle sine kamerahus, også innstegsmodellene. Dette har de gått bort fra. Derfor er det en del objektiver som ikke har innebygd fokusmotor. Det var rett og slett ikke nødvendig. Er jeg derfor avhengig av å til hver tid kjøpe objektiver med fokusmotor? Kan ikke dette bli veldig dyrt, eller er det nogenlunde samme pris, og vil det lønne seg over lengre tid å ha et kamera med motoren innebygget i huset? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Er jeg derfor avhengig av å til hver tid kjøpe objektiver med fokusmotor? Kan ikke dette bli veldig dyrt, eller er det nogenlunde samme pris, og vil det lønne seg over lengre tid å ha et kamera med motoren innebygget i huset?Dersom du uansett har tenkt å kjøpe nye objektiver, spiller det liten rolle, da de fleste objektivene allikevel har innebygget motor. Det er riktig nok noen unntak, og de bør du i så fall lære deg å kjenne. Det vil også være noen typer objektiver du ikke kan få med motor, da de ikke er oppdatert ennå. Dette gjelder bl.a. lyssterke korte teler på ca 85-135mm og fast vidvinkeloptikk (<35mm). Dersom du derimot har tenkt å begi deg ut på bruktmarkedet, kan det være en del å spare på å kjøpe kamerahus med innebygget motor - da det er litt større utvalg av optikk uten dette. Da trenger du heller ikke tenke så nøye over hvilket objektiv du kjøper i butikk. Dog vil de fleste objektivene med motor være nyere og bedre enn utgavene uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå