Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei! Skal kjøpe meg speilreflekskamera for første gang og trenger råd. Jeg er helt nybegynner, men skal kjøpe meg et kamera som ikke blir utdatert med det første, ett som holder en stund. Som nybegynner trenger jeg ikke så mange funksjoner, men i og med at dette kameraet skal holde lenge blir jeg nok erfaren (skal nok gå noen fotokurs) og trenger en del funksjoner. Tror jeg derfor satser på å starte med et godt kamera med gjennomført bra bruk. Jeg har funnet to kameraer som virker veldig interessante, Canon EOS 450D og Nikon D60. Disse ser ut til å være en grei prisklasse i tillegg til å gi gode bilder. I forskjellige tester er det vel Canon'en som kommer best ut av det, men ikke så veldig stor forskjell. Har dere noen forslag til hva jeg bør kjøpe, og noe utstyr jeg bør ha (stativ er jo en selvfølge, men linser er det jeg lurer mest på) På forhånd takk! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Søk litt på forumet, for det finnes utallige tråder om samme tema. Og svaret som går igjen hver gang er at man skal gå i butikken og kjenne på de forskjellige modellene. Og så velger du det som ligger best i hendene dine. I den prisklassen som du har valgt så er det liten forskjell på kameraene, og det hele koker ned til grepet tilslutt. Alle kameraene gir enten gode eller dårlig bilder avhengig av personen bak kamera. Hvis du vil ha et kamera som du vil vokse med så ville jeg kanskje sett på modeller som ligger en klasse høyere, og heller kanskje kjøpe brukt. F.eks. Canon EOS 40D. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Du sier ikke så mye om hvordan du skal bruke kameraet. Skal du ha det mye ute kan ting som vekt og værtetting bli en viktige faktorer. Litt røff bruk fordrer bedre byggekvalitet enn de aller billigste modellene kan by på. Fotografering i dårlig lys krever gode ISO-egenskaper. Hvis du vil ha konkrete råd bør du si litt om sånne ting. Det virker som du har ambisjoner om å ta fotohobbyen noen skritt videre, derfor vil jeg si at du bør kjøpe et så avansert hus som mulig. Ikke alle er enig i dette og mener det er viktigere å bruke penger på optikk. De nyere "kit"-objektivene fra de store produsentene er mer enn bra nok for de fleste formål. Etter en stund finner du ut om du savner noe (vidvinkel, tele, mer lysstyrke, makro osv..), da er det lettere å gjøre en fornuftig investering. Du nevner D60, det er en modell som er på vei ut, D3000 og (helst) D5000 er nyere alternativer. Men skal du ha Nikon så prøv å skrape sammen til en D90, det er et meget godt kamera på (nesten) alle måter. -Lazy Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jeg hadde mest planer om å kunne bruke dette kameraet til litt naturfotografering o.l. Gjerne litt mørkere steder der man kan få frem fargene i en naturlig lysskilde på en ny måte (f.eks. kveldssolen som skinner mot en istapp), men også andre naturbilder der mer lys er til stede. Å få fram vannspeiling når det er mørkt på en bra måte hadde også vært greit, men her er det nok lang lukketid som er tingen. Det vil nok også bli nødvendig å ta bilder i forskjellige familiesammenkomster og reiser. PS: Jeg kan jo se, men jeg tror nok at en Nikon D90 blir litt i dyreste laget. Endret 30. desember 2009 av Thomhess Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Har du sett Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks ? Endret 30. desember 2009 av kaian Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 PS: Jeg kan jo se, men jeg tror nok at en Nikon D90 blir litt i dyreste laget. Vel, du kan fort spare inn den litt høyere prisen ved at D90 har innebygget fokusmotor. Da kan du, når du ser hvor savnet av mer spesialisert optikk er størst, velge og vrake i all slags Nikon-optikk som det finnes veldig mye av på bruktmarkedet. Billigere Nikonmodeller krever som du kanskje vet nyere objektiver med egen fokusmotor for å få autofokus. D90 har også den glimrende sensoren fra D300. -Lazy Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 PS: Jeg kan jo se, men jeg tror nok at en Nikon D90 blir litt i dyreste laget. Vel, du kan fort spare inn den litt høyere prisen ved at D90 har innebygget fokusmotor. Da kan du, når du ser hvor savnet av mer spesialisert optikk er størst, velge og vrake i all slags Nikon-optikk som det finnes veldig mye av på bruktmarkedet. Billigere Nikonmodeller krever som du kanskje vet nyere objektiver med egen fokusmotor for å få autofokus. D90 har også den glimrende sensoren fra D300. -Lazy Joda, du har nok et poeng der, men jeg bør jo tenke litt på hvor mye jeg ønsker å bruke på et kamera også. Jeg har jo i takene å bruke dette kameraet en del, men om det skjer at dette kameraet blir lite brukt er det litt dumt å ha brukt en så stor sum. Det er vel bedre da å begynne litt lavere og heller bygge seg oppover? Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Du sier jo i førsteposten at du skal "kjøpe meg et kamera som ikke blir utdatert med det første, ett som holder en stund." Da blir D5000 det rimeligste fra Nikon. Jeg mener D90 er en klasse opp, og at de ca 2000 kronene i prisforskjell lett kan forsvares. Jeg ville heller kjøpe et bedre hus og i første omgang et billig brukt kit-objektiv (mye billige 18-55mm VR, meget bra sett i forhold til pris) enn å ergre meg over å ikke å ha satset på det jeg egentlig hadde lyst på. Hadde tilsvarende problemstilling når jeg skulle kjøpe mitt første DSLR for snart 2 år siden, og er svært glad for at jeg valgte å gå opp til D300. Men ikke misforstå, dette er de tanker jeg gjør meg når jeg skal prøve å sette meg i din situasjon. D5000 er et glimrende kamera som du garantert vil få mye glede av om du faller ned på det. -Men ikke gå for de aller rimeligste modellene hvis du ikke tenker å bytte inn med det første. -Lazy Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Om vi skal se litt på Canon da; hva synes du om Canon EOS 450D? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Om vi skal se litt på Canon da; hva synes du om Canon EOS 450D? 450D er et helt OK og kapabelt kamera. Det eneste den mangler i forhold til de nyeste nye, er video. Tom Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Er videofunkjon noe jeg burde hatt på et slikt kamera. Jeg merker jeg bruker den funksjonen ytterst skjelden på tlf og kompaktkamera Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Er videofunkjon noe jeg burde hatt på et slikt kamera. Jeg merker jeg bruker den funksjonen ytterst skjelden på tlf og kompaktkamera Min personlige mening er at dersom jeg vil ta opp video så kjøper jeg et videokamera. Når det gjelder Canon 450D så skal jeg ikke ha for bastante meninger, kjenner Nikon mye bedre. Har imidlertid intrykk av at det konkurerer med D5000. -Lazy Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Canon 450D er et godt kamera som har alle nødvendige funksjonene,det som er aberet med "etrylevel" modellene så som Canon 1000/500/450D og Nikon D3000/5000 er at du ofte må inn i menyene for å justere visse parametere,semiproff hus så som Canon 40/50/7D og Nikon D70/80/90 har flere kontroll hjul/knapper som gir deg mulighet til og enkelt justere nødvendige parameter. En annen forskjell er at semiproff kameraene er raskere både på prosessering og skuddtakt,Når det gjelder kvaliteten på bildene er det ikke allverdens forskjell man må nesten bruke "mikroskop" for å se forskjellene. Canon 450D er vel det rimeligeste huset til Canon som jeg synes er fullgod,omtrent alle objektivene til Canon har fokusmotor innebygget og det følger med en komplett programpakke som fungerer. Jeg synes også at Canon har flere objektiver som fungerer bra og er rimelige i forhold til hva man forlanger av kvalitet i forhold til erfaring. Hvis du ikke er redd for å kjøpe brukt kamera,kan du finne gode kjøp på 40/50D for tiden. Edit:når det gjelder videofunksjonene på speilrefleks så er det førstegenerasjon og er mer en gimmick en anvendelighet for oss normale vil forlange av et videokamera. Endret 30. desember 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Er det stor forskjell på Canon 450D og 40/50D? Jeg vil også vite mer om hva som er bra innen Nikon. Jeg har som vane å gå rett til Canon når jeg har sjansen, men i dette tilfellet har jeg lyst til å gi Nikon en god sjanse også. Jeg ser at de i de fleste tilfellene stiller ganske likt, men om jeg skal sammenlikne Canon EOS 450D med Nikon D5000 hvordan stiller de. Har sett at Nikon får frem f.eks. skyformasjoner mye bedre Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Google på D5000 vs 450D så vil du se at akkurat den problemstillingen er diskutert på diverse fora. Les og bli vis. -Og ja, det er stor forskjell. Se f. eks.: http://www.komar.org/faq/camera/canon-40d-...rebel-xsi-450d/ -Lazy Edit: tastetull Endret 30. desember 2009 av lazyman Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Google på D5000 vs 450D så vil du se at akkurat den problemstillingen er diskutert på diverse fora. Les og bli vis.-Og ja, det er stor forskjell. Se f. eks.: http://www.komar.org/faq/camera/canon-40d-...rebel-xsi-450d/ -Lazy Edit: tastetull Har gjort det, men ender for det meste med sammenlikning mellom D5000 og 500D. Hvilket av D5000 og 450D anser du som det beste. Jeg ser for meg at D5000 må være best, men så er det jo også en prisforskjell... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Nikon D5000 er mer sammenlignbart med Canon EOS 500D. Sammenlignet med Nikon-modeller ligger vel Canon EOS 450D plassert mellom D3000 og D5000. Det er nok rettere å sammenligne Canon EOS 1000D med Nikon D3000, selvom sistnevnte nok har et fortrinn. Forskjellen på Canon 450D og Nikon D5000/Canon 500D er bedre ytelse på høy ISO og videomuligheter på de to siste. Endret 30. desember 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Er det ikke et bra tilbud på 450D nå på Elkjøp eller noe sånt nå for tiden? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Er det stor forskjell på Canon 450D og 40/50D? Jeg vil også vite mer om hva som er bra innen Nikon. Jeg har som vane å gå rett til Canon når jeg har sjansen, men i dette tilfellet har jeg lyst til å gi Nikon en god sjanse også. Jeg ser at de i de fleste tilfellene stiller ganske likt, men om jeg skal sammenlikne Canon EOS 450D med Nikon D5000 hvordan stiller de. Har sett at Nikon får frem f.eks. skyformasjoner mye bedre Den største forskjellen er huset,40/50D er større i omfang. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Prisforsjellen mellom 450D og 500D er ikke mer enn en snau 1000-lapp ifølge Akam prisguide, så om du går for Canon er det jo helt klart noe å vurdere. Mener også at noen her på forumet nevnte noe om gode tilbud på 500D, noe som resulterte i kun et par hundrelapper i forskjell. Husker ikke hvor, desverre. Ta dette med en klype seltin, mulig jeg husker feil eller misforstod. -Lazy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå