Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren har "astma" når den er kald

hypnotize7

Anbefalte innlegg

Nå som det er dritkaldt (-25 om nettene) har jeg fått et nytt problem med bilen min:

Det går greit å starte den, men når jeg skal på jobb om morgenen så har motoren ingen effekt utover tomgang. Kan kjøre 100 meter og så begynner den å rykke og slite kraftig. Men hvis jeg lar bilen stå på tomgang noen minutter til den blir varmere går det bedre og problemet forsvinner. Har helt oppi 1 liter kondensfjerner fra biltema på en full 50 liters tank. Det er dobbelt så masse som på bruksanvisningen og nå som tanken begynner å bli tom igjen har jeg fremdeles problemet. Kan det være dårlige tennplugger eller løse ledninger?

Det er en Opel Corsa 98-modell, 1 liter/3 sylinder versjonen. Har bare gått litt over 100.000 og jeg har fulgt servicene til nå. Da jeg kjører så lite så er det 2 år siden sist jeg hadde den på service. Olje ble skiftet i høst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lagt inn en funksjon i elektronikken som justerer ned effekten når motoren er kald slik at man ikke skal få rasert den ved å hente ut alle kreftene på kald motor, på noen biler er dette progessivt, og andre trenger en viss temperatur på kjølevannet for å la motoren yte full effekt.

Vær forøvrig forsiktig med kondensfjerner på innsprøytningsmotorer, for det første har den liten effekt, for det andre har den en lei evne til å ødelegge injektorene, som ikke er helt billige.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten tømt tanken, så da skal jeg altså ikke ha oppi mer kondensfjerner når jeg fyller helt opp tanken i morra + bruke motorvarmer? Startet den uten motorvarmer og uten redusert effekt for noen år siden, i -35 grader.... Betyr det at jeg også bør sjekke kjølevannet for rett temperaturtåleranse? Er det bare å helle på ren frostvæske da?

Skjønte ikke det "cossiemk1" sier om kondens i det elektriske anlegget.

Takk-takk for bra tilbakemeldinger forresten!

Lenke til kommentar

Folk ser seg blind på at alle problemer med bilen om vinteren er "den skumle kondensen". Det er nesten aldri det som er problemet på nyere biler. DEt var på 70 tallet det virket. Og kondensfjerner kan som flere andre sa, ødelegge dysene. Ville sjekket plugger jeg. Ofte syndere når bilen fjusker på vinterstid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...