Gå til innhold

koble sammen to forsterkere


kallepetrus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! :)

jeg lurte på om det går ann å koble sammen to forsterkere selv om begge er combo, altså viss jeg tar en kabel fra utgangen på den ene forsterkern, og inn i jack-inngangen i den andre, vil det da funke ?

er det noe jeg må tenke på, ha den minste forsterkern som øverst så den styrer lyd og alt det ?

Noe kommer til å bli ødelagt om du kobler det slik. Det du kan gjøre, om det er mulighet for det, er å ta høyttalerkabelen fra den største og bruke forsterkerdelen i den minste, sett at begge har samme motstand. Men jeg ser egentlig ikke poenget..?

 

Å koble comboer til kabinett er ikke så mye gjort, men det kan gjøres om comboen har høyttalerutgang og du finner et kabinett som matcher motstandsnivået forsterkeren sender ut :)

Lenke til kommentar
poenget var vel egt å få mer lyd, viss man tenker enkelt 25W+25W=50W men det er tydeligvis ikke helt så enkelt :p

Det er nok ikke det, nei :) Inputen går i preampen, og når signalet kommer fra gitaren er det veldig svakt. Å sendie 25 watt inn her blir som å trykke en bautastein gjennom et timeglass.

 

Det kan muligens funke å seriekoble utgangene på forsterkere, men da må du sjekke at høyttalerelementene tåler den kombinerte watten, at høyttaleren har korrekt ohm ift den forsterkerne sender ut, at forsterkerne har lik ohm(hvis ikke blir dette veldig vanskelig!) osvosv.

 

I det hele tatt.. Det du kan prøve er å kjøpe en splittkabel og kjøre gitaren i begge forsterkerne samtidig og se om du liker det. Det vil vel ikke bli høyere, men du kan f.eks ta at en forsterker sender ut mye bass og den andre sender ut mye mellomtone og diskant. Du kan eksprimentere mye med sånt! :)

Lenke til kommentar

det du trenger er en signal splitter som aktiv eller passivt splitter signalet til gitaren på en måte som ikke ødelegger signal/støyforhold. Ved å bruke en vanlig kabel som er splittet vil du med 90% sikkerhet få en jordfeil som durer godt i i forsterkeren.

du kan kjøpe en signal-splitter som er tiltenkt oppgaven, eller så kan du kjøpe en to kanals, linkbar di-boks. Denne boksen er egentlig laget for å ta et ubalansert signal og gjøre det balansert, men har også en link ut til forsterker, samt en link til den andre kanalen på DI- boksen, slik at et signal inn kan bli 2 signaler ut. Koster rundt 400 monitas i candyshoppen.

 

=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...